sustainability_and_environment_research_center_report-1-24

44 אור קרסין, שולה גולדן בשל ההתבססות הרבה של תקציבי המועצות המקומיות על תשלומי ארנונה של תושביהן, הרי שמשתנה רקע זה ביחס לאיתנותם הכלכלית של משקי הבית שכן 3 ברשות המקומית משפיע ישירות ובאורח ניכר על איתנותה של הרשות, למיצוי הכנסות הרשות המקומית ולגביית המסים מהתושבים החייבים יש חשיבות ; לנתונים על 2017 , משרד הפנים)גבוהה בכושר אספקת השירותים המקומיים רמת ההוצאה לשירותים מקומיים, ובייחוד על התקציבים המושקעים בשירותים ,2021 מקומיים, כגון ניקיון וגינון, לפי אשכול סוציו-אקונומי, ראו: מבקר המדינה, (. מעבר לזה, ההשערה היא שעלולה להתרחש תגובת שרשרת מעגלית 213 ' עמ שתחילתה בחוסר שביעות רצון התושבים מאזור המגורים, מצב שגורר צמצום במשאבי הרשות המקומית עקב קשיים בגביית הארנונה, ובעקבות זאת השירותים שמספקת הרשות מידרדרים – מה שמעצים את חוסר שביעות הרצון בקרב התושבים. דוח של משרד הפנים על כלכלת השלטון המקומי מתבסס על השערה זו. בדוח מוצע כי פריצת מעגל ההיזון החוזר השלילי כמתואר מצריכה התערבות מערכתית בכמה מישורים, ובכלל זה מדיניות לאומית לתמיכה פעילה ועמוקה יותר בשירותים המקומיים ובהיבטים שהשפעתם על שביעות רצון התושבים בולטת, לצד התערבות מדינתית לקביעת סל שירותים נורמטיבי שהרשות המקומית .)30 , עמ' 2016 מחויבת לספק לתושביה (להבי ורומנו, ממצאי הדוח מראים כי רשות שתשפר את רמת הניקיון בתחומיה במידה ניכרת – בין באמצעות הפניית משאבים עצמית ובין באמצעות קבלת תמיכה מדינתית – תגדיל את שביעות רצון תושביה. שיפור זה בשביעות רצון התושבים עשוי לצבור תאוצה גם בתחומים אחרים, וישפר את שיעורי גביית הארנונה. הכנסות גבוהות יותר מארנונה יאפשרו לרשות המקומית לחזק שירותים נוספים, וכך לבלום את דינמיקת "הנבואה שמגשימה את עצמה". בממוצע מתקציבן של כלל הרשויות המקומיות מקורם בהכנסות 50% , כ־ 2018 לפי נתוני שנת 3 ,2012 ,2008 מארנונה. לנתונים סביב שיעורי הארנונה בתקציבי הרשויות המקומיות לשנים .196 ,192 , עמ' 2021 , בפילוח לפי אשכולות, ראו: מבקר המדינה, 2018־ ו 2015 רשויות מקומיות בעלות שיעור נכבד של אוכלוסייה שהביטחון הכלכלי שלה נמוך מצויות בנחיתות מובנית בכל הקשור לפוטנציאל שביעות הרצון של תושביהן

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==