51 כמה טוב שבאת הביתה? שביעות רצון ממקום המגורים: חשיבותם של היבטים סביבתיים מעוניינים בגיוון קהילתי, אמנם קשה לראות את הרשויות המקומיות יוזמות קידום מדיניות שתילחם בתופעה, אך עם זאת, כחברה מוטלת עלינו חובה ערכית להגביר את הזיקה בין ציבורים ולמנוע קיטוב חברתי מסוכן. על כן, מחובתה של המדינה, ובכלל זה הרשויות המקומיות, לתת את הדעת על תופעות מעין אלה ולפעול למיגורן, לעודד קהילות מגוונות, ולהימנע מקידומן של קהילות מתבודדות, כפי שהדבר נעשה כיום בחסות החוק. נבדקו שלושה משתנים בנוגע לשביעות רצון: איכות תשתית תחום התחבורה: התחבורה במישור המקומי, איכות התחבורה הציבורית והתחבורה לעבודה. כאן נמצאה הוכחה נוספת להשפעתו החשובה של ההקשר הפיזי המקומי על שביעות הרצון, שכן נמצא כי שביעות הרצון מתשתיות התחבורה המקומיות, ובכלל זה מדרכות ורמזורים, משמעותית יותר משביעות הרצון מהתחבורה הציבורית באזור המגורים ומהתחבורה לעבודה. ממצאים אלו מסקרנים מכיוון שבתחום התחבורה בישראל כיום, הן מצב התחבורה הציבורית והן זמני ), לכן, היה צפוי Cohen, 2019 נסיעה ארוכים, נחשבים בעיות מוכרות וקשות ( שיהיו למשתנים אלה השפעה על ההחלטה בדבר מקום המגורים ועל שביעות Antipova, 2018; Fan( הרצון ממנו. עם זאת, ממחקרים במדינות אחרות ) אפשר ללמוד שתושבים מתעדפים שירותים מקומיים, כגון בתי et al., 2010 ספר טובים, על פני קיצור זמני נסיעה. כמו כן, גורמים אחרים ומערכתיים, ובכלל זה הטבות לעובדי ציבור, תורמים להעדפת השימוש במכונית בישראל ). כל אלה עשויים להסביר את החשיבות הנמוכה יחסית של משתנה Tal, 2017) התחבורה הציבורית בקביעת שביעות הרצון ממקום המגורים. מעבר לזה, ייתכן שהקשר החלש שנמצא בין תחבורה לשביעות רצון ממקום המגורים בישראל נובע מתפיסת הבעיה כלאומית, כלל מערכתית, שאין לה פתרון מקומי. כמו כן, ייתכן שהציפיות הנמוכות לתחבורה ציבורית יעילה ומהירה מסבירות אף הן את הממצא שלפיו גורם זה מעצב פחות את שביעות רצונם הכללית של התושבים ממקום מגוריהם. ייתכן שהציפיות הנמוכות לתחבורה ציבורית יעילה ומהירה מסבירות את הממצא שלפיו גורם זה מעצב פחות את שביעות הרצון הכללית ממקום המגורים
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==