68 . מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית כאמצעי לתיעדוף 5.1 פעולות הצללה בערים מיפוי צל ברזולוציה של מקטעי רחובות הוא אומנם בסיס לקביעת פעולות לשיפור מצב ההצללה בעיר, אך ברוב המקרים אינו מספיק כדי להבליט רחובות או אזורים בעיר שתוספת הצללה בהם דחופה במיוחד וראויה לעמוד בראש סדר העדיפויות העירוני. שיטת תיעדוף הפעולה תלויה בהחלטות ערכיות של גופי התכנון והביצוע העירוניים, בין אם אלה נעשות על בסיס ניתוח נתונים דמוגרפיים, חברתיים־כלכליים או תפקודיים ובין אם על סמך ניסיון מצטבר והיכרות טובה עם חיי העיר. עם זאת, פעמים רבות קשה לבצע תיעדוף מבוסס נתונים בהיעדר מאגרי נתונים רלוונטיים זמינים. מאגר נתוני התיקוף בתחבורה ציבורית שמנגיש משרד התחבורה הוא מאגר שעשוי לסייע באופן ניכר לאימוץ שיטת תיעדוף הצללה שתהיה מבוססת על רזולוציה גבוהה של נתונים המתארים את אופן השימוש של אוכלוסיות מסוימות במרחב העירוני. בהקשר של שימוש בתחבורה ציבורית, אלה יהיו לרוב אוכלוסיות פגיעות יותר לחשיפה לחום (ילדים, קשישים) שאנו מעוניינים במיוחד לצמצם את חשיפתן לקרינת שמש ישירה. אולם מעבר לכך, יש להכיר בכך שגם אוכלוסיות פגיעות פחות עושות שימוש יומיומי בתחבורה ציבורית, ושהשאיפה התכנונית היא להגדיל את שיעור הנסיעה של אוכלוסיות אלה בתחבורה ציבורית כדי להקטין את השימוש בכלי רכב פרטיים בתוך הערים. לכן, תיעדוף הצללה בדרך לתחנות הסעה המושכות מספר גבוה של נוסעים חשוב לא רק לצמצום חשיפה לעומסי חום, אלא גם כאמצעי תכנוני משלים לעידוד מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית שלו 5 דיון כיצד להבטיח נגישות אקלימית לתחבורה ציבורית?
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==