sustainability_and_environment research_center_report-1-25

70 . מידת השימושיות של תיעדוף ההצללה על פי מספר 5.2 הנוסעים בתחבורה ציבורית בעבודה זו הצענו מדד לתיעדוף פעולות הצללה ברחובות עירוניים הלוקח בחשבון, לצד מידת ההצללה ברחובות, את מספר הנוסעים העוברים דרך תחנות ההסעה בעיר. בבחינת המיפוי שהפקנו לערים השונות על פי המדד, ניכר שניתן לאתר על בסיסו מספר קטן יחסית של אזורים בעיר שלהם יש לתת עדיפות גבוהה בפעולות הצללה. מבחינה זו, ההצלבה בין מיפוי הצל ברחובות וחישוב מספר הנוסעים הממוצע מתחנות הסעה בשעות היום מסייע להבחין בין דרגות חשיבות שונות של תוספת הצללה לאזורים בעלי רמות הצללה נמוכות, שברוב הערים שבחנו מכסים כמעט את כל שטח העיר, ולכוון מאמצים רק לחלק מהם. תיעדוף כלשהו של פעולות הצללה נחוץ, מאחר שברוב המקרים אין בכוחם של גורמי התכנון והביצוע העירוניים לשפר את מצב ההצללה בכל חלקי העיר במקביל. מדד כמותי המחושב לצורך תיעדוף יכול להיות שימושי רק כאשר הוא מסייע להבליט מספר קטן יחסית של אתרי פעולה מכלל כל הרחובות הסובלים ממחסור משמעותי או חריף בהצללה. מבחינה זו, מדד תיעדוף ההצללה שאנו מציגים כאן עומד במשימה, משום שבכל אחת מהערים השימוש בו מבליט מספר קטן יחסית של אתרים לפעולה. לצד זאת, מאחר שבכל הערים מלבד תל אביב-יפו מצב ההצללה ברחובות לקוי מאוד כמעט בכל שטח העיר, מדד תיעדוף ההצללה משקף בעיקר את ההבדלים במספר הנוסעים בתחנות או באזורים סטטיסטיים בעיר. מסיבה זו, בכל הערים מבליט מדד תיעדוף ההצללה את סביבתן של תחנות הרכבת העירוניות כאתרים לפעולות הצללה דחופות. לצד זאת, תיעדוף כלשהו של פעולות הצללה נחוץ, מאחר שברוב המקרים אין בכוחם של גורמי התכנון והביצוע העירוניים לשפר את מצב ההצללה בכל חלקי העיר במקביל כיצד להבטיח נגישות אקלימית לתחבורה ציבורית?

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==