sustainability_and_environment research_center_report-3-25

54 כחלק מתהליך הדיאגנוזה של הבעיה, מצביעה התוכנית על כמה גורמים המגבירים את האיומים על העיר משינויי האקלים. לפי התוכנית, "הטופוגרפיה של העיר משפיעה על סכנה להצפות כמו גם על התלות ברכב הפרטי. הקרבה לחורש משפיעה לטובה על קירור העיר מחד, אך מגבירה מאוד את סכנת השריפות. רצועת החוף הארוכה משמשת כמשאב עירוני חשוב אך פגיעותה לשינויי אקלים ניכרת כבר היום בהיבטי המבנה החופי ויכולת לתחזק חופים לשימוש התושבים, תוך שמירה על )17 ערכים אקולוגיים ראויים." (שם, זאת ועוד, העלייה הצפויה בטמפרטורות, ומנגד הצטמצמות השטחים הפתוחים בעיר המשמשים את התושבים כמקלטי קירור טבעיים, מציבות ). התוכנית אף מספקת במה לאתגרים 18 את העיר בפני אתגר גדול (שם, שמציבים שינויי האקלים אל מול אוכלוסיית חיפה, כגון התגברות העוני האנרגטי עקב "קושי של אוכלוסיות מוחלשות בעיר לממן אמצעי קירור באופן קבוע, אם מימון מזגנים ואם מימון עלות החשמל הנדרשת מהתושבים 30% להפעלתם" (שם, שם). אתגר נוסף קשור לפי הדוח לכ־ ולאי-שימושם באמצעי טכנולוגיה או אי-נגישותם לשפה העברית, דבר מהאוכלוסיות במצוקה 30% שיקשה על העירייה "ביצירת קשר עם כ־ בעתות חירום" (שם, שם). העיר רואה בתוכנית להיערכות לשינויי האקלים צעד שיש בו כדי "לתרום לחוסן עירוני ולהתמודדות טובה יותר בשנים הבאות. נוסף על כך, היא תביא לפעולות בתחומי תכנון, תפעול וקהילה, שייטיבו עם תושבי העיר גם לאורך שגרה ויתיישבו עם החזון הסביבתי העירוני. קידום אנרגיה מתחדשת והתייעלות אנרגטית יביאו להפחתת פליטות ברמה המקומית ). מטרת העל של התוכנית היא אפוא להגיע לאפס 3 והארצית" (שם, או עד אמצע המאה לכל המאוחר. 2040 פליטה בשנת סוגיית הצדק האקלימי והחברתי נחשבת סוגיה מרכזית בתוכניות הפעולה הקשורות בקיימות ובשינוי האקלימי, ואולם בפועל התוכנית של עיריית חיפה מתעלמת מסוגיות אלה, למעט בתחומים מצומצמים למדי שיוצגו בהמשך הדוח. חוסן עירוני וצדק חברתי: קבוצות חברתיות ואתניות בעיר מעורבת – המקרה של חיפה

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==