19 מתחת לפני השטח להתחדשות עירונית, כגון עירוב שימושים, וציפוף גדול עוד יותר מזה שניתן לתכנן בשימוש על הקרקע בלבד. זאת, כאשר פרויקטים אלו עשויים לתרום גם לעיר בכללותה, בהפיכתה ליותר מקיימת, פחות פקוקה, ועם היצע גדול אף יותר של .)Cui et al., 2021( שטחים פתוחים בתוכה ואולם, בפני פיתוח המרחב התת־קרקעי בערים עומדים קשיים אובייקטיבים רבים: הראשון במעלה, והסיבה העיקרית לכך שקשה לתכנן פרויקטים מסוג זה, ). האתגרים Qiao et al., 2017( הוא עלותם הגבוהה ביחס לבנייה מעל הקרקע הפיננסיים שבפיתוח התת־קרקע מתחילים באופן הערכת השווי של שטחים .)Pasqual & Riera, 2005; Mavrikos & Kaliampakos, 2021( תת־קרקעיים אבל העלות הגבוהה נגרמת בעיקר בגלל הצורך בחפירה אינטנסיבית בקרקע, יחד עם הבעיות ההנדסיות הייחודיות שהמרחב התת־קרקעי מציב בפני המתכננים ). למרות זאת, במהלך השנים האחרונות פותחו מודלים כלכליים Nelson, 2016( ), כולל Kaliampakos et al., 2016( שמתמודדים היטב עם הפיתוח התת־קרקעי ), וההשפעות הרחבות יותר של פיתוח Dong et al., 2021( ההשפעות החיצוניות שלו ). כיום Li et al., 2016; Tender et al., 2017( התת־קרקע במעגלים רחבים יותר ניתן למצוא בספרות המדעית מגוון מקרי בוחן לפיתוח תת־קרקעי במגוון רחב של Xie et al., 2021; Lin et al., 2022;( שימושים, הכוללים הערכות כלכליות רבות .)Qiao et al., 2022 “ בפני פיתוח המרחב התת־קרקעי בערים עומדים קשיים אובייקטיבים רבים: הראשון במעלה, והסיבה העיקרית לכך שקשה לתכנן פרויקטים מסוג זה, הוא עלותם הגבוהה ביחס לבנייה מעל הקרקע ואולם, לא רק אתגרים פיננסיים והנדסיים עומדים בפני יוזמות לפיתוח תת־הקרקע, אלא גם אתגרים פסיכולוגיים. המרחב התת־קרקעי העירוני נתפס בדרך כלל כמקום מסתורי, חשוך ואפילו מפחיד, הראוי מבחינת השימושים בעיקר להנחת תשתיות, ). בין השימושים האלו Lee et al., 2017( או, לכל היותר, לשימושים לזמן קצר בלבד תחבורה ציבורית (תחנות מטרו, מעברים ביניהן וכו'), מסחר אגבי (למשל, חנויות במעברים תת־קרקעיים שהצדקתם הכלכלית היחידה היא שאנשים עוברים שם), וכשמדובר בבניין בודד או בקומפלקס של בניינים – שימושי חניה כמובן.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==