sustainability_and_environment_research_center_report-4-25

20 ד' ברויטמן, י' פרחה, אסף אלחנתי, נ' ח'יר המוטיבציה של המחקר 1.3 המחקר הנוכחי שואף להראות שמצד אחד, פיתוח עירוני תת־קרקעי בישראל בתנאים הקיימים כיום הוא אפשרי, לפחות תחת הנחות מסוימות. זו הסיבה להתמקדות בפרויקטים להתחדשות עירונית, שיכולים לדעתנו לשמש הזדמנות לפריצת דרך בתחום. מצד שני, פיתוח תת־קרקעי בעולם כבר מזמן אינו רק קשור לתשתיות ומנהרות תחבורה. אחת הדוגמאות הבולטות לשימושים מגוונים בתת־הקרקע העירונית היא הלסינקי, שבה קיימים, מלבד רכבת תחתית מפותחת, מתקני ספורט, בריכת מרכזי קניות תת־קרקעיים, לפעמים משולבים 1 שחייה, ואפילו כנסייה תת־קרקעית. עם תחנות רכבת תחתית ולעיתים עומדים בפני עצמם, קיימים בכמה ערים בעולם, גם בישראל יש דוגמאות לשימושים תת־קרקעיים 3 ולונדון. 2 כמו למשל מונטריאול האגף החדש של מוזיאון 4 בירושלים, YMCA מגוונים, כמו למשל בריכת השחייה ב־ או המרכז האונקולוגי החדש בבית החולים שערי צדק בירושלים. אומנם 5 תל אביב, כל הדוגמאות המקומיות נבנו בעבור גופים ציבוריים גדולים, אך אנחנו משוכנעים שניתן לפתח מרחבים תת־קרקעיים גם לשימושים עירוניים יומיומיים, כמו מסחר, תעסוקה וספורט, עבור שכונות מגורים רגילות, בתנאי שהפיתוח ייעשה בקומה –). פיתוח תת־קרקעי מסוג זה יכול להיות זמין, לא 1 הסמוכה לפני הקרקע (קומה יקר מדי, ועם פוטנציאל להחיות את קומת הקרקע ואת מפלס הרחוב בשכונות מגורים. מטרות ושאלות מחקר 1.4 מטרת המחקר היא להראות שלפרויקטים גדולים להתחדשות עירונית יש קנה מידה שעשוי להתאים לפיתוח משמעותי של המרחב התת־קרקעי תחתם. במילים אחרות, פרויקטים אלו יכולים לאפשר יוזמה של הרשויות המקומיות מצד אחד, ומעורבות של קבלנים פרטיים מצד שני, תוך ניצול היתרונות לגודל. זאת מכמה סיבות: ראשית, https://www.hel.fi/static/hel2/ksv/julkaisut/esitteet/esite_2009-8_en.pdf 1 https://www.myhelsinki.fi/en/see-and-do/sights/temppeliaukio-church https://www.mtl.org/en/experience/guide-underground-city-shopping 2 https://www.fosterandpartners.com/projects/canary-wharf-underground-station 3 https://www.ymcasport.org.il/swimming-pool 4 /https://www.tamuseum.org.il/he/about/buildings-and-architecture/amir-building 5

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==