70 ד' ברויטמן, י' פרחה, אסף אלחנתי, נ' ח'יר מסקנות והמלצות 5 קידום פיתוח בתת־הקרקע לשימושים מגוונים מעבר לחניה ושימושים :1 המלצה הנדסיים הוא כדאי ואף הכרחי בישראל, שבה ללא המרחב התת־קרקעי לא ניתן לטפל בלחץ הגובר על משאב הקרקע. קידום תכנון מהסוג האמור לעיל חייב להתבצע באופן מושכל, המתחשב :2 המלצה בצרכים ובמגבלות של כל אזור ועיר, לצורך מימוש מוצלח של פרויקטים להתחדשות עירונית. ניתן להשתמש בכלים הקיימים כדי להעריך את הכדאיות הכלכלית של :3 המלצה פרויקטים כאלה, אך בנוסף צריך גם להתייחס אליהם כפיתוח לצורכי ציבור, היוצר תועלות שאינן בהכרח באות לידי ביטוי בתקבולים גדולים יותר ליזם. על גופי התכנון לאפשר במידת הצורך הגדלה של אחוזי בנייה ליזמים :4 המלצה כדי לאפשר פיתוח בתת־הקרקע. ההמלצה מתאימה גם לצורך לחסוך בשטחים פתוחים לאספקת דיור. על רשויות מקומיות ורשות מקרקעי ישראל לאפשר במידת הצורך :5 המלצה הפחתה של אגרות והיטלי פיתוח, כדי שפרויקטים הכוללים פיתוח בתת־הקרקע יעמדו בדרישת הרווחיות בשלב התכנון. הפיתוח ייצור לרשויות הכנסות מארנונה שיכסו את ההפסדים משלב הפיתוח. פיתוח בתת־הקרקע נותן גם מענה לצורכי התגוננות מפני אירועי אקלים :6 המלצה קיצוניים וגם מאיומים ארציים יותר כגון התקפות טילים, וככזה יש לו תועלות נוספות באירועים שההסתברות להתרחשותם לרוב נמוכה, אך הנזק הפוטנציאלי שלהם גדול. חישוב התועלת הכלכלית של פתרונות אלו צריך להיות מובא בחשבון בניהול הסיכונים של הרשויות המקומיות. כפי שניתן לראות כבר במקרה של פרויקטים גדולים של תשתית, :7 המלצה כדוגמת הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, דחייה של פרויקטים כאלה לעתיד מגדילה בצורה משמעותית את המורכבות ואת העלויות שלהם. הזמן הנכון לתכנון פיתוח של תת־הקרקע הוא עכשיו. כל דחייה תגדיל עלויות עתידיות של פיתוח כזה, ותקטין את ההיתכנות שלו. במילים אחרות, אם זה לא יקרה כבר בשלב התכנון, זה אולי לא יקרה לעולם.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==