10 יעל רונן, נורית אלפסי, רחל קטושבסקי ) עדכון דיור קיים והתאמתו 1 רבים בעולם ומבוססת על שלושה עקרונות ליבה: ( ). בקרת משתמשים, שבמסגרתה התושבים 2 לצרכים ולאפשרויות של התושבים; ( ) שותפויות מיוחדות, בייחוד בין התושבים, 3 משתתפים בקבלת ההחלטות; ( הרשויות המקומיות ויזמים חיצוניים, לצורך מימון ההתחדשות ולתוספת יחידות דיור. דוגמה לכך היא יוזמה של קבוצת אדריכלים הולנדים, שסייעו לדיירי בניינים רב־קומתיים ורב־משפחתיים לעצב מחדש, בקלות ובזול את דירותיהם. היוזמה כללה עיצוב מודולרי שאפשר לכל דייר לעצב מחדש את מעטפת דירתו, בהתאם להעדפותיו וליכולותיו הכלכליות. ב. התחדשות עירונית בישראל התחדשות עירונית בישראל מהווה בעשור האחרון רכיב מרכזי בתכנון העירוני ובמדיניות הדיור. המוטיבציה הממשלתית לכך היא הרצון לתת מענה למצוקת הדיור החריפה ולמלאי הגדול של מגורים ישנים בכל רחבי המדינה. מנקודת מבט זו, שיפור איכות חייהם של התושבים הוא תוצר משני, בעוד תוספת יחידות הדיור היא המטרה העיקרית. כך, המדינה מעודדת יזמים ובעלי בתים לעסוק בהתחדשות באמצעות תמריצים , הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומִנהלות 2017 ממשלתיים. משנת עירוניות להתחדשות עירונית מתווכות בין בעלי הדירות, היזמים והשלטון המקומי. הן מארגנות את הדיירים, מגישות תוכניות בינוי, מסייעות לבעלי הדירות לבחור עורך דין ועורכות מכרזים לבחירת יזמים. נקודת התורפה של מודל זה היא המחסור בפונקציות ניהול פרויקטים מחוץ לתל אביב־יפו וירושלים. רק בשתי ערים אלו מקורה של ההתחדשות העירונית היה ביוזמה עירונית, בעוד באזורי הארץ האחרים היוזמה היא בעיקר ממשלתית. כיום פועלים בישראל כמה מסלולי התחדשות עירונית, המתרכזים בחידוש המגורים באמצעות תוספת של יחידות דיור למבנה או למתחם המתחדש: : הריסה ובנייה מחדש של מתחם מגורים בן עשרות ואף מאות יחידות פינוי־בינוי דיור, לצד טיפול בהיבטים של תנועה ותחבורה, תשתיות מים וביוב, ומוסדות חינוך. מסלול זה מקנה זכויות בנייה נוספות, והוא מותנה בהסכמת רוב בעלי הדירות. המתנגדים עלולים להיות חשופים לתביעה מצד יתר בעלי הדירות על הנזקים שהסירוב גרם להם.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==