38 יעל רונן, נורית אלפסי, רחל קטושבסקי הגידול המואץ בהיקפי הבנייה, אשר עלה 4 שלישים מהפסולת הגושית במדינה. ), מחריף 2023 ,2014 , (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 2022–2012 בשנים 50% ב־ את הבעיה עוד יותר. בהקשר של התחדשות עירונית, נתונים מדאיגים מראים כי מיחידות הדיור החדשות נבנו במסגרת פרויקטים של 25.2%־ לבדה, כ 2022 בשנת דירות במסגרת פרויקטים אלו 3,700 נהרסו 2023 התחדשות עירונית, כאשר בשנת מפסולת הבניין נובע מהריסת 17% , כ־ 2021 (שם). על פי דוח מבקר המדינה לשנת מבנים. תחזיות מדאיגות אף יותר עולות מדוח שהוצג בוועדת התכנון המחוזית תל מיליון טון פסולת בניין במטרופולין תל אביב 85 אביב, ולפיו צפויה הצטברות של כ־ מיליון טון) ייווצר מהריסת מבנים (גורדון 24־ ממנה (כ 28% , כאשר 2040 עד שנת ). הטיפול בפסולת הבניין מעורר קשיים מיוחדים 2020 אדריכלים וחברת אביב, בפרויקטים של התחדשות עירונית, שכן המבנים ממוקמים בלב שכונות מאוכלסות. בשלב ההריסה, כמות הפסולת היומית גדולה במיוחד וקצב הפינוי מהיר. המצב מחמיר לאור העובדה שרבים מהשחקנים במערך האיסוף והפינוי אינם מפוקחים, ). נתונים 2021 וחלק ניכר מהפסולת מפונה לאתרים לא מוסדרים (זיו ורבינוביץ', מיליון טון 1.7־ , בממוצע, כ 2019–2015 מהמשרד להגנת הסביבה מראים כי בשנים מסך הפסולת, לא טופלו באתרים מורשים. 29% פסולת בניין, שהם “ ההשלכות הסביבתיות של טיפול לקוי בפסולת בניין הן מרחיקות לכת. השימוש הגובר בתוספים כימיים בחומרי בנייה מודרניים, יחד עם חומרי איטום, בידוד וצבע, מגביר את הסיכון לזיהום מי תהום כאשר הפסולת מושלכת בשטחים פתוחים סקרי תשטיפים שערך המשרד להגנת הסביבה באתרי פסולת יבשה הראו כי איכותם גרועה אף משל שפכים ביתיים מזוהמים, וריכוז מזהמים בהם הגיע לפי ). הבעיה מתעצמת לנוכח המחסור 2004 , מהתקן למי שתייה (באום וכץ 1,000 בשנת 11 באתרי הטמנה מוסדרים. אמנם מספר האתרים המורשים עלה מ־ ), אך זהו פתרון 2024 ,2021 (המשרד להגנת הסביבה, 2024 בשנת 17 ל־ 2021 7.3 עמד אף הוא על 2022 על פי דוח של המשרד להגנת הסביבה, היקף פסולת הבנייה בשנת 4 .https://www.gov.il/he/pages/construction-waste-treatment . מיליון טונות
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==