49 התחדשות בת־קיימה הפוטנציאל של התחדשות עירונית ללא הריסה אינה שחקן פעיל בעסקה, ושהעסקה מתקיימת בין שני צדדים בלבד – יזם פרטי ובעלי דירות – מדגישה את אופייה הכלכלי־מסחרי של ההתחדשות העירונית בישראל. המחוקק אף הרחיק לכת וקבע במפורש כי חוסר כדאיות כלכלית הוא עילה לגיטימית לסירוב להשתתף בפרויקט פינוי־בינוי (חוק פינוי בינוי (פיצויים), ). קביעה זו מבהירה כי השיקול הכלכלי הוא לא רק מרכזי, אלא מכריע 2006 תשס"ו־ בקידום או בעצירת פרויקטים של התחדשות עירונית. עקב כך, פתרונות אחרים, כגון חיזוק מבנים או שדרוג תשתיות ללא הריסה, נדחקים הצידה. בעוד בתמ"א ובתוכנית פינוי־בינוי הרווח הכלכלי מובנה במודל העסקי, הרי שבפרויקטים של 38 חיזוק ושימור המצב מורכב יותר: מחד גיסא, אין כל תמיכה ממשלתית משמעותית, ומאידך גיסא, הרווח היזמי הפוטנציאלי אינו מספק כדי למשוך יזמים לפרויקטים מסוג זה. לפיכך, האפשרות היחידה לקדם פרויקטים של חיזוק ושימור היא במימון פרטי של הדיירים עצמם. ההיגיון הכלכלי נוגע כאמור גם לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים .2005 , שאושרה על ידי ממשלת ישראל בשנת 38 מפני רעידות אדמה – תמ"א מטרת התוכנית הייתה לעודד חיזוק מבנים קיימים, באמצעות הענקת תמריצים כלכליים בדמות תוספת יחידות דיור. התוכנית יועדה למבנים שהיתרי הבנייה , ולכן לא עמדו בתקנים עדכניים של עמידות בפני 1980 שלהם הוצאו לפני שנת רעידות אדמה. במקומות מסוימים, במיוחד בפריפריה, התמריצים הכלכליים לא היו מספקים לכיסוי ההשקעות הנדרשות לחיזוק המבנים, מה שהוביל למחשבה על , עודכנה המדיניות במטרה 2008 ). בשנת 2005 פתרונות נוספים (משרד הפנים, להדגיש פעם נוספת את החשיבות הרבה שיש לעידוד חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. ההמלצה העיקרית פנתה לרשויות וקראה לגיבוש תוכנית פעולה . התוכנית התחזקה באמצעות תיקוני חקיקה 38 לשם הגברת יישומה של תמ"א שנועדו להקל על ביצוע עבודות חיזוק במבנים משותפים, לצד הפחתת נטל המס, ). בשנת 2008 כדי להגדיל את הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים (משרד הפנים, , נוספו מנגנון של פטור ממס שבח ומס רכישה, וכן הנחה בהיטלי השבחה, 2009 במטרה להקל עוד יותר על פרויקטים של חיזוק מבנים. עם זאת, הובהר שתוספת הזכויות שניתנה לא הייתה תמריץ כלכלי מספק בכל חלקי הארץ, בייחוד באזורים שבהם ערכי הקרקע נמוכים, ולכן נדרשה הרחבת זכויות הבנייה כחלק מהמאמץ .)2009 לשפר את הכדאיות הכלכלית (משרד הפנים, , התברר כי היקף 38 , בחלוף שלוש שנים מאז אישורה של תמ"א 2008 בשנת יישום התוכנית היה נמוך מהמצופה. בעיית הכדאיות הכלכלית בפרויקטים של
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==