sustainability_and_environment_research_center_report-6-25

50 יעל רונן, נורית אלפסי, רחל קטושבסקי חיזוק מבנים הייתה ברורה, במיוחד בפריפריה (המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ). בקרב המהנדסים הייתה הסכמה רחבה כי הקמת מבנה חדש היא פתרון 2008 עדיף על חיזוק מבנה ישן. בהתאם לכך, הוצע להרחיב את זכויות הבנייה שניתנות כך שיחולו גם במקרים של הריסת מבנים והקמתם מחדש, 38 במסגרת תמ"א ). גם גורמים 2008 ולא רק במקרים של חיזוקם (המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, מהשוק הפרטי הצביעו על כך שתוספת זכויות הבנייה בתמ"א לא מספיקה למימון הפרויקטים, בעיקר מחוץ לאזורי הביקוש של מרכז הארץ (המועצה הארצית המליצה המועצה הארצית על 2009 א). בעקבות כך, בשנת 2009 לתכנון ולבנייה, , שהתיר לראשונה את האפשרות להריסת מבנים 38 לתמ"א 2 אישור שינוי מספר והקמתם מחדש, במקרים שבהם אפשרות זו עדיפה על פני חיזוק, כדי להרחיב את הכדאיות הכלכלית של התוכנית. בעת הדיונים במועצה הארצית הובהר כי ועדת מנכ"לים בחנה כיצד לתמרץ את מימוש התוכנית, אך הממשלה בחרה לאשר רק את ההמלצות שלא כללו תוספות תקציב. המלצות שדרשו תוספות תקציביות, כגון מענקים והלוואות לאזורים בסיכון גבוה, נעצרו, ומשרד האוצר התנגד למהלך של להריסה ובנייה הגדילה את הרווחיות ליזמים 38 תמרוץ נוסף. ההרחבה של תמ"א ואפשרה למדינה להמשיך במדיניות של העברת האחריות לחיזוק המבנים לידי השוק, גם בפריפריה. יו"ר הוועדה ציין במפורש כי "אין באפשרות התוכנית לחולל שינויים מהותיים אם לא יינקטו אמצעים נוספים", אך הממשלה בחרה להתמקד במתן זכויות ליזמים במקום לתמרץ תקציבים לפרויקטים של חיזוק מבנים באזורים ב). 2009 בעלי סיכון סיסמי גבוה (המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בחלוקה למחוזות 38 אישור בקשות להיתר לפי תמ"א :1 טבלה מחוז 2005-10 ממוצע שנתי 2011 2012 2013 2014 2015 צפון 0 0 2 6 16 1 ירושלים 1 3 9 9 26 49 דרום 7 3 13 5 10 74 מרכז 15 20 68 105 152 207 חיפה 7 16 46 228 133 98 תל אביב 21 97 216 414 384 370 סה"כ 51 139 354 767 721 799 » . ירושלים: מינהל 2015 לשנת 38 ). דוח יישום תמ"א 2016 מקור: מינהל התכנון, משרד האוצר ( התכנון.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjAwOQ==