למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » מאמרים » חדשנות? דווקא עכשיו!

חדשנות? דווקא עכשיו!

ד"ר אמיר ברנע, מומחה במידענות וניהול מידע.

מסך מחשב גמיש, מתכות משנות צורה, עור לרובוט, בטון גמיש ובד מעביר חשמל היא רשימה חלקית של מוצרים שכבר נמצאים על המדף.
מוצרים אלה הם תוצאה של רעיונות, של מחקר, של פיתוח ושל חדשנות (innovation). חדשנות היא היכולת להפוך רעיון או המצאה למוצר, לתהליך או למערכת אשר ניתנים למכירה.

חדשנות היא המושג הלוהט של המאה ה-21. מדינות, חברות, ארגונים ופרטים תולים בה תקוות להתחדשות, להתפתחות ולרווחה כלכלית וחברתית, משום שהם מאמינים כי אלו אשר ישקיעו בחדשנות, יתמודדו טוב יותר עם המציאות הכלכלית והחברתית ויהיו מוכנים לקראת הצמיחה המחודשת. השקעה בחדשנות - אם בתהליכי עבודה של הארגון, אם במוצרים ובשירותים חדשים ומשופרים - היא צו השעה.
"בעסקים יש רק שתי פונקציות חשובות: שיווק וחדשנות, כל דבר אחר הוא הוצאה." כך פיטר דרוקר, אחד מאבות הניהול.

סקרים בקרב מנהלים בתעשייה מצביעים על דרכי פעולה ממוקדי חדשנות בארגון: יצירת צוותים חוצי-ארגון, זיהוי הזדמנויות בתוך הארגון ומחוצה לו, עם שותפים בתעשייה ובאקדמיה, טיפוח תחומים בעלי יתרון ייחודי. דווקא המצב הכלכלי הנוכחי, שבו העובד רוצה לשמר את מקום עבודתו, מעודד התגייסות לתהליכי חדשנות, לשיתוף בידע ולנחישות בהשגת תפוקות חדשות. לשם כך נדרשת הנהגה אמיצה המבחינה כי חדשנות היא נתיב הכרחי להישרדות ולהצלחה עם עליית הכלכלה.

הצלחה ביישום חדשנות תלויה כולה בבני אדם: בתפקידים שהם יכולים לשאת, "בכובעים השונים שהם יכולים לשים על ראשם" ובתכונות שהם מסוגלים לאמץ (Tom Kelley, IDEO).

ליזם ולעסק הקטן והבינוני המצב הכלכלי יוצר הזדמנויות. ליזם יכולת מהירה בזיהוי הזדמנויות ויתרון של גמישות וזריזות במעבר מרעיון לביצוע. ואולם, גם בחברות גדולות, דוגמת חברת פרוקטר אנד גמבל, השכילו לבנות מנגנון המזהה יכולות לזיהוי הזדמנויות ומשלב יזמים מחוץ לארגון בתהליכי החדשנות. התוצאה הייתה שלמעלה מ-40% מן הרווחים בעשור האחרון באו מרעיונות מחוץ לחברה.

בתנאי המשק שנוצרו, לחברות ולעסקים קטנים ובינוניים קשה ליישם חדשנות. לפיכך, על הממשלה והמערכות הציבוריות ליצור את המסגרות והתנאים לעידודה. בישראל קיימות לצורך כך החממות הטכנולוגיות ומענקי המדען הראשי. כמו כן, שמירה על מסגרות אקדמיות, תעשייתיות וציבוריות לצורך מחקר, פיתוח וטיפוח הון אנושי לחדשנות - היא חיונית מבחינה אסטרטגית ממש כמו סוגיות הביטחון והחינוך. כלכלנים ותעשיינים קובעים חד-משמעית: חדשנות היא התנאי היחיד והחשוב ביותר לצמיחה:

"During economic downturns, innovation is the single most important condition for transforming the crisis into an opportunity."
S. Mahroum, Research Director, Britain's National Endowment for Science, Technology & the Arts.

למידע על קורס מידענות: לחץ כאן



אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים





דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים