הנגשה

נגישות לסטודנטים עם מוגבלות באוניברסיטה הפתוחה
יום הנגישות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות: אתגרים ופתרונות

• ישנם 1,440,000 אנשים עם מוגבלויות בישראל
• ישנם 700,000 אנשים עם מוגבלות קשה שללא נגישות אינם יכולים לתפקד
• ב-1 מכל 10 משפחות בישראל יש אדם עם מוגבלות
• עם בעיות נגישות מתמודדים גם קשישים, הורים עם עגלות תינוק, ילדים, ואנשים כבדי משקל
יום ההנגשה הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות צוין ביום עיון חווייתי באוניברסיטה הפתוחה, בשיתוף עם העמותה "נגישות ישראל" והמוסד לביטוח לאומי. את פעילויות היום ליוותה  תערוכה שהכינה ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה על מנת להדגיש את חשיבות הנגישות ומתן ההזדמנויות השוות גם לאנשים עם מוגבלות.

עו"ד מיכל רימון, מנכ"לית העמותה "נגישות ישראל", סקרה את ההיבטים הרבים של ההנגשה לאנשים עם מוגבלות. המטרה, ציינה עו"ד רימון, היא לא רק להפוך את המתקנים, את המבנים, את המעליות ואת השירותים לנגישים, אלא גם לשלב אנשים עם מוגבלות בחברה מתוך שוויון, בזכות, בכבוד, ובמקסימום עצמאות. היא עמדה על מיגוון המוגבלויות שמהם סובלים בני אדם – מהן גלויות לעין, כמו מוגבלות תנועתית המחייבת שימוש בכיסא גלגלים, ואחרות שלא תמיד נראות לעין, כמו מוגבלות בשמיעה ובראייה, מוגבלות נפשית, מוגבלות קוגניטיבית, או ליקוי למידה.

עו"ד רימון הדגישה את הצורך ביצירת רצף של נגישות – לא רק כזה המובן מאליו, כמו חנייה, ראמפות גישה, מעליות או שירותים. כך, לדוגמה, חנייה מיוחדת לא תועיל אם לא תהיה בצִדה הנמכה ממקום החנייה ברחוב, אשר תאפשר עלייה למדרכה. עוד הדגישה את חשיבותה של כל קשת נגישות השירות, ובין היתר השימוש בטכנולוגיות (למשל, כיום, עיוורים אינם תלויים עוד בכתב בברייל, ולרשותם עומדים חומרים מוקראים, הקראות מחשב וכריזות קוליות), מוקדי טלפון, אתרי אינטרנט עם מאפיינים מיוחדים, פרסום ומידע, שילוט עם צבעים ברורים וחיצים, וכן הנחיות ברורות. ישנו מכלול של נושאים הדורשים תשומת לב מיוחדת. למשל, יש לדאוג לקיומן של עמדות מחשב בגובה כיסא גלגלים. או, אם בעמדת קבלה במקום כלשהו מוצבים לרשות הפונים רק דלפקים גבוהים, על הפקיד לעבור לצִדו השני של הדלפק, לשוחח בנועם עם הפונה המרותק לכיסא גלגלים, וכך להעניק לו את השירות המבוקש. 


לסיכום, ציינה, "האוניברסיטה הפתוחה היא מוסד שעשה צעדים חשובים לקידום ההנגשה ברגישות ומקצועיות". היא העניקה לד"ר חיים סעדון, דיקן הסטודנטים, אות על פועלה של האוניברסיטה בתחום זה.

בדיקנט הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה פועל צוות מסור העושה כל שביכולתו על מנת לסייע לסטודנטים עם מוגבלות. "כל אחד צריך לחשוב על החלק שלו בעשייה, איך הוא יכול 'לחשוב נגיש'", מסכם ד"ר חיים סעדון.

לאחר ההרצאה התפצל הקהל הרב לקבוצות לצורך התנסות חושית חווייתית בתחושות של אנשים עם מוגבלות – בכל האמור בראייה, בשמיעה, בניידות ובקוגניציה.


תוכנית ההנגשה בשיתוף עם המוסד לביטוח לאומי – מודל למוסדות אחרים

לוחות חכמים, עטים חכמים, הגדלת טקסטים על מסך מחשב, ריהוט מעוצב במיוחד בכיתות מצוידות – אלה רק חלק מהאביזרים המאפיינים את הכיתות במתקני האוניברסיטה שבהן מוצעים פתרונות לסטודנטים עם מוגבלות.


התנסות באביזרים אלה ואחרים, חלקם פתרונות טכנולוגיים וחלקם פשוטים וחכמים, היא חלק מתוכנית משותפת של המוסד לביטוח לאומי והאוניברסיטה הפתוחה. התוכנית, שנקראת "מהפכה בהשכלה", מבוססת על השקעת משאבים כספיים רבים במטרה ליצור מודלים אופרטיביים של סביבות למידה המתאימות לסטודנטים עם מיגוון של מוגבלויות, סביבות שינגישו בצורה מיטבית ומְרַבִּית את תהליך הלמידה ככל הניתן.

לאחרונה אושרו תקנות הנגישות החלים על המבנים ועל השירות. מהתקנות ייכנסו לתוקף באוקטובר 2015. האוניברסיטה הפתוחה מובילה את אתר המידע של מיזם "מהפכה בהשכלה" שחל על 13 מוסדות אקדמיים ובשנה הבאה ייקלטו מוסדות נוספים. 

 
ד"ר חיים סעדון מסביר, שמדובר לא רק בהתאמה בכל מתקן, כגון כיתה או ספרייה, אלא גם בהתאמה של כל הציוד והאביזרים הנמצאים בכיתה, און-ליין,  במחשב, ובכל סביבה הקשורה ללמידה – כדי לענות על הצרכים של סטודנטים עם מוגבלות. למשל, עט חכם יכול להקליט את ההרצאה, הסטודנט כותב כותרות במחברת מיוחדת, מניח את העט על מילה, והעט משמיע את החלק של ההרצאה בנושא זה; במכשיר ט"ס – טלוויזיה במעגל סגור, יכול הסטודנט  להגדיל את האות לגודל שהוא יכול לקרוא; תוכנה יכולה לקרוא בקול רם חומר באנגלית או בעברית; מרצה יכול לכתוב על לוח חכם, והחומר יכול לעבור אוטומטית למחשבו של הסטודנט עם מוגבלות. בנוסף הוקם באוניברסיטה הפתוחה מרכז השאלה לסטודנטים שאינם יכולים להגיע למפגשי הנחיה.


אריה ברנדר, שאיבד את מאור עיניו לפני 17 שנה, מגיע לכיתה בחיפה עם כלב נחייה. אומר אריה: "עד עכשיו הקלטתי את ההרצאות ופענחתי את ההקלטות. עכשיו, עם הכיתה הנגישה, אני יכול להביא את הלפטופ ולהקשיב להרצאה, כאשר כל המידע מועבר אוטומטית למחשב שלי. זה יסייע לי מאוד ללמוד".


בתכנון סביבה אופטימלית לאנשים עם מוגבלות התבססה האוניברסיטה הפתוחה על משוב מקיף שקיבלה מסטודנטים עם מוגבלות. נוסף על כך, חברי הסגל למדו במסגרת סדנאות וסמינרים כיצד לפתח מוּדעוּת ורגישות ראויות על מנת להבין את הצרכים המיוחדים של הסטודנטים. האוניברסיטה הפתוחה היא בין האוניברסיטאות הבודדות שביצעה בפועל פריצות דרך בתחום זה. האוניברסיטה משלבת בתוכנית הלימודים טכנולוגיות אשר מסייעות לכל הסטודנטים, והמיומנות והניסיון הרב שנצברו בה בתחום זה מסייעים להתאים את הטכנולוגיות לסטודנטים עם צרכים מיוחדים. בכך נעזרים סטודנטים עיוורים, חירשים, חולים, בעלי לקויות למידה, ובעלי מוגבלויות פיסיות אחרות.

סדנת התנסות במוגבלות

 קטלוג התערוכה שהוצגה לציין יום הנגישות הבינלאומי

http://www.openu.ac.il/media/negishut-op.html