ספר על יחסי ציבור

 

ספר חדש, יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה, חושף:
גידול של 230%  במספר היח"צנים במשרדי הממשלה ב-14 השנים האחרונות
 
בין השנים 1988 ו-2012 חל גידול של 230% במספר הדוברים ויועצי התקשורת במשרדי הממשלה, ומספרם עלה מ-40 לכ-95. כך חושף ספר חדש "יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה", שראה בימים אלו אור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. במשרד ראש הממשלה, כדוגמה, חל בתקופה זו גידול של 450% אחוזים במספר הדוברים ויועצי התקשורת (משניים לתשעה).
 
גידול משמעותי במספר הדוברים חל גם במשרדי החינוך והמשפטים, אשר החליטו למנות דוברים לכל אחד מן המחוזות במשרדיהם. במשרד החינוך גדל מספר הדוברים באותן שנים משלושה ל-15, ואילו במשרד המשפטים עלה מספרם משניים ל-10.
 
פרופ' יחיאל לימור וד"ר ברוך לשם, ממחברי הספר "יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה", אומרים: "מדי פעם אנו שומעים על צמצומים במנגנון הממשלתי, אפילו תוך פגיעה בשירותים הניתנים לאזרח. מצד שני, מספר הדוברים ויועצי התקשורת יותר מאשר הוכפל. כלומר, משרדי הממשלה 'מייצרים' פחות עבודה ושירותים לאזרחים, אך מדווחים הרבה יותר על פעולותיהם".
 
פרופ' לימור וד"ר לשם טוענים כי הגידול המתמיד במספר הדוברים ויועצי התקשורת במשרדי הממשלה עלול לפגוע בכמות ובאיכות המידע המגיע לציבור הרחב, וכתוצאה מכך גם באיכות החיים הדמוקרטיים. "המשבר בשוק התקשורת גורם לסגירת אמצעי תקשורת ולצמצום בכוח האדם העיתונאי. המשמעות היא שפחות עיתונאים עוסקים בהשגת מידע באופן עצמאי וכתוצאה מכך משתמשים אמצעי התקשורת, יותר ויותר, בחומר המוזרם להם על-ידי דוברים ואנשי יחסי ציבור, אם כאלו הפועלים במסגרת הממסד השלטוני ואם כאלו המועסקים על ידי תאגידים כלכליים".
 
יחסי ציבור בעולם המודרני
יחסי הציבור תופסים, יותר ויותר, מקום מרכזי בכל עשייה פוליטית, כלכלית וחברתית. בעידן המודרני אין כמעט ארגון, בעולם ובישראל, שאיננו מסתייע בשירותיהם של אנשי יחסי ציבור כדי לבנות את תדמיתו ולטפח את יחסיו עם קהלי-היעד שלו.
 
ההתפתחות וההתמקצעות של תעשיית יחסי הציבור מוצאות את ביטוין, בין השאר, גם בביקוש הגובר ללימודים ברמה אקדמית ומקצועית גבוהה. כך, כדוגמה, מאות אוניברסיטאות ומכללות בארה"ב ובאירופה מציעות כיום לימודים לתואר ראשון, שני ושלישי בתחום יחסי הציבור. גם בישראל נושא יחסי הציבור נלמד באוניברסיטאות ובמכללות בקורסים עיוניים ובסדנאות מעשיות. 
 
הספר "יחסי ציבור", שהוא ראשון בסוגו בעברית, מקיף היבטים תיאורטיים ויישומיים בעבודת יחסי הציבור. בין השאר כלולים בו הנושאים הבאים: היסטוריה של יחסי הציבור, אסטרטגיה וטקטיקה, יחסי ציבור פוליטיים, ניהול משברים, יחסי ציבור בעידן האינטרנט, "ארגז הכלים" של היחצ"ן, יחסי ציבור של צבא ומשטרה, מחקר והערכה ביחסי ציבור ועוד.
 
שלושת הכותבים – פרופ' יחיאל לימור, ד"ר ברוך לשם וד"ר לאה מנדלזיס - משלבים ניסיון מעשי עשיר, עם ניסיון אקדמי בהוראה ובמחקר בתקשורת המונים וביחסי ציבור.
 
 
בין ההמלצות על הספר החדש:
פרופ' גבי וימן (החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה): "לכל מי שעוסק או מתעתד לעסוק ביחסי ציבור –  ספר זה הוא  מקור עשיר, מקורי וייחודי".
פרופ' אלי אברהם (מייסד התכנית לתואר שני ביחסי ציבור באוניברסיטת חיפה): "ספר חשוב המשלב ממצאי מחקרים, גישות, מודלים, מקרי בוחן רבים ופרקטיקות מקצועיות. ספר חובה לכל מי שעוסק, לומד וחוקר יחסי ציבור או תקשורת שיווקית".
רני רהב (יו"ר רהב תקשורת ויח"צ): "ספר מרתק וחשוב. אני משוכנע שהוא יעניק זווית חשובה לכל אדם שהתקשורת חשובה לו באופן אישי, או שהוא רואה במקצוע יחסי הציבור דרך חיים".
פופי אריאלי (לשעבר יו"ר איגוד יועצי התקשורת והדוברים בישראל): "שילוב אדיר של מידע תיאורטי ושימושי שזור בניסיון מהשטח. יוצא מן הכלל!".
אמנון יוסף (יו"ר איגוד הדוברים ברשויות המקומיות): "ספר מקצועי, חשוב ומיוחד, שיעזור רבות לכל מי שעוסק בתחום".
עופר לפלר (דובר רשות שדות התעופה): "ספר חובה לכולנו".
יעל לוטן (חברת "לוטן תקשורת"): "עבודה מקיפה ומעולה שטרם נעשתה במקצוע כה חשוב ומשפיע. הספר מרים רף חדש של מקצוענות".
איתן הרשקו (יועץ תקשורת והסברה): "הספר נהדר. מרכז את כל רזי המקצוע".