האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

14014 אוניברסיטאות פתוחות: דמוקרטיזציה של החינוך הגבוה

14014 אוניברסיטאות פתוחות: דמוקרטיזציה של החינוך הגבוה‏1

4 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / חינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה

שיוך נוסף: תואר שני / לימודי דמוקרטיה בין-תחומיים / דמוקרטיה וגלובליזציה

שיוך נוסף: תואר שני / מינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך

תנאי קבלה: קבלה לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה או לתואר שני במינהל מדיניות ומנהיגות בחינוך.2

פיתוח הקורס: פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, יעל גרינשטיין-מירובסקי; בת-חן פירסט (‏עריכה‎)‏

הקורס נועד לנתח את ההשלכות האקדמיות והפוליטיות של הדמוקרטיזציה של הנגישות לחינוך הגבוה, החל מהמחצית השנייה של המאה ה-20; להשוות בין פתרונות אלטרנטיביים להרחבת הנגישות להשכלה גבוהה; לסקור מבחינה היסטורית ובאופן השוואתי את תופעת ההוראה מרחוק מאז ימי קדם ועד ימינו, תוך שימת דגש על השפעותיה בקידום מטרות חינוך "דמוקרטיות"; לעמוד על מערכת יחסי הגומלין המורכבת שבין אוניברסיטאות פתוחות ואוניברסיטאות המכוונות להמונים, לבין הסקטור "האליטיסטי" של האוניברסיטאות במערכות השכלה גבוהה שונות ברחבי העולם בשלושת העשורים האחרונים; לנתח את השפעת הטכנולוגיות החדשות על הנגישות למידע ועל היווצרות מודלים חדשים של סביבות אקדמיות, שנועדו לפתוח את שערי העולם האקדמי בפני כל האזרחים; לדון בסוגיות של העלויות הכלכליות והתשתיות הארגוניות של לימוד באוניברסיטאות פתוחות, והשלכותיהן על הרחבת מעגלי הלומדים במערכות ההשכלה הגבוהה; לבחון את השפעת הגלובליזציה של החינוך הגבוה על עתידן של האוניברסיטאות הפתוחות, ומודלים אחרים של השכלה גבוהה.

חומר הלימוד

S. Guri-Rosenblit, Distance and Campus Universities: Tensions and Interactions – A Comparative Study of Five Countries (‏Pergamon Press & The International Association of Universities, 1999‎)‏

חלה חובת נוכחות במפגש הנחיה אחד לפחות לשם הגשת רפרט.


1 הקורס יילמד בפעם האחרונה בסמסטר א2015. ניתן לכתוב עבודה סמינריונית בקורס רק במסגרת הלימודים לתואר שני בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים במגמת היסטוריה, חינוך ואזרחות.

2 תנאי קבלה ללימודי דמוקרטיה בין-תחומיים: אחד מבין הקורסים דמוקרטיה: גישה רב-תחומית, סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה, קורס החובה באחת מהמגמות, וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע.