האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10903 אזרחות: תאוריה ופוליטיקה

10903 אזרחות: תאוריה ופוליטיקה‏1

6 נקודות זכות ברמה מתקדמת

שיוך: מדעי החברה / מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים / מדע המדינה

שיוך נוסף: מדעי החברה / סוציולוגיה ואנתרופולוגיה

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם אחד משני הקורסים ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל, בין מדינה לחברה: סוציולוגיה של הפוליטיקה, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: הקורסים משטרים דמוקרטיים, דיקטטורות במאה ה-20, מבוא למחשבה מדינית.

פיתוח הקורס: ד"ר גל לוי (‏כתיבה‎)‏; אורנה כהן-שורץ (‏עריכת מדריך הלמידה‎)‏

אחראי אקדמי: פרופ' יואב פלד

יועצים: פרופ' רות גביזון, פרופ' חיים גנז, פרופ' ברוך זיסר, פרופ' יעל ישי, ד"ר בקי קוק

קשה להפריז בחשיבותה של האזרחות כמוסד פוליטי-חברתי מודרני המגדיר את יחסי הגומלין בין הפרט לבין המדינה והחברה. בשנים האחרונות היתה האזרחות מושאו של דיון תאורטי עשיר. דיון זה רואה באזרחות כלי חשוב להבנת מכלול יחסי העוצמה החברתיים, ובכך הוא מרחיב את הבנתו של מוסד האזרחות אל מעבר למשמעויותיו החוקיות.

מבנה הקורס

הקורס משלב בין דיון באזרחות כמושג היסטורי-פוליטי, ובין יישום של האזרחות כמושג תאורטי לשם הבנת החברה והפוליטיקה בישראל. בהקשר הראשון, נעמוד במיוחד על משמעותה ותפקידה של האזרחות בהקשר הליברלי-דמוקרטי, ועל הזרמים הביקורתיים שהוא הצמיח. היבט זה של הקורס מבוסס על ספר הקורס המאגד בתוכו מאמרים קלאסיים ועכשוויים העוסקים בסוגיות אלה.

בהקשר השני, הקורס מציע דיון נרחב בפוליטיקה של האזרחות בישראל, וזאת במטרה לפתח מודעות וחשיבה ביקורתית בנוגע ליחסי הגומלין החברתיים בישראל, תוך היכרות עם מורכבותו של הדיון בנושא זה ובפוליטיקה של האזרחות בכלל. דיון זה מבוסס על מקראת מאמרים, המציעה ממיטב הכתיבה על האזרחות בישראל.


1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן.