האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

11300 אמנות בעידן הדיגיטלי מאמצע המאה ה 20 עד תחילת המאה ה 21

11300 אמנות בעידן הדיגיטלי מאמצע המאה ה 20 עד תחילת המאה ה 21‏

6 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית


עמידה בהצלחה בחובות העבודה הסמינריונית תזכה ב-6 נקודות זכות עס.

נקודות זכות עס יחשבו במניין נקודות הזכות הנדרשות כתנאי קבלה לקורסים אחרים.

שיוך: מדעי הרוח / תולדות האמנות

תנאי קבלה: 36 נ"ז עבור קורסים קודמים וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: יסודות שפת האמנות החזותית, אמנות בעידן הטכנולוגי, על מפתן המודרניזם: אמנות המערב במאה ה-19.

צוות הפיתוח: ד"ר חוה אלדובי

המעבר לעידן הדיגיטלי מצא את ביטויו, בין השאר, בהופעת צורות חדשות באמנות ובשינויי עומק בתפיסת הדימוי החזותי והחוויה האסתטית. הקורס עוסק בתמורות אלה תוך מבט ממוקד באמנויות המדיה החדשות ובדרכים שהן מגיבות לטכנולוגיות אינפורמציה, לשינויים בחוויית ה"אני" והמציאות בעידן של מציאות וירטואלית, לביג-דאטה ולטכנולוגיות מעקב, וכן להתפתחויות בביולוגיה מולקולרית ובחקר המוח.

הקורס מתמקד בנקודת הממשק המרתקת שבין אמנות חזותית לטכנולוגיות אינפורמציה וטכנולוגיות ראׅיה והַראַיׇה (‏rendering‎)‏ מתקדמות מהופעתה של "אמנות מחשב" בשנות השישים של המאה ה-20, דרך התקבלותן של טכנולוגיות מציאות וירטואלית, ויזואליזציות של אינפורמציה, ועד משחקי מחשב כמדיה של אמנות. כן עוסק הקורס באמנות מדיה כערוץ של אקטיביזם חברתי ובזרם הביו-ארט (‏אמנות במעבדה‎)‏. נתייחס לתקדימים היסטוריים של השפעת תגליות מדעיות והתפתחויות טכנולוגיות על תולדות האמנות.

בקורס ייחשפו הסטודנטים לאמנות ניו-מדיה עכשווית ולסוגיות תאורטיות נלוות, ירכשו מושגים וכלים לביקורת ולמחקר של אמנות ניו-מדיה, ויערכו היכרות עם ההיסטוריה של זרם אמנות זה. בסיום הקורס יהיו בידי הסטודנטים הכלים לבצע מחקר עצמאי בנושאים הנוגעים לנקודות הממשק שבין אמנות, מדע וטכנולוגיה.

הקורס מתאים לסטודנטים לתולדות האמנות, לסטודנטים מתחומי הידע השונים במדעי הרוח, בתקשורת ובלימודי תרבות, ולכל המבקשים להרחיב אופקים באמנות חזותית ובתרבות עכשווית.

מבנה הקורס

מפגשי הנחייה

הקורס יועבר בהרצאות זום.