פרטים אישיים:
השכלה:
1971 |
תואר ראשון בסטטיסטיקה ובפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים |
1973 |
תואר שני בפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים |
1978 |
תואר שלישי בפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים (מנחה
העבודה: פרופ' עמוס טברסקי) |
נסיון מקצועי:
1972-1968 |
עוזרת מחקר והוראה, המחלקה לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית |
1973-1972 |
הוראת מבוא לסטטיסטיקה במחלקה למדעי ההתנהגות, אוניברסיטת
בן-גוריון
|
1977-1972 |
הוראת מבוא לסטטיסטיקה במחלקות לחינוך, לפסיכולוגיה
ולגאוגרפיה, האוניברסיטה העברית
|
1976-1975 |
ניתוח אסטרטגי של חלופות במו"מ על הסדרי הקבע בסיני, מחלקת
החקר של משרד החוץ.
|
1980-1976 |
מנהלת פרויקט: פיתוח תוכנית לימודים על חשיבה בתנאי אי ודאות
לתלמידי חטיבות ביניים, מחלקה לחינוך, האוניברסיטה העברית
|
1980-1978 |
יועצת מתודולוגית בנושאי חיזוי, צ.ה.ל
|
1982-1980 |
פוסט דוקטורט בנושאי קבלת החלטות, המכון למחקר החלטות, יוג'ין,
אורגון, ארה"ב
|
1989-1982 |
יועצת לתוכניות לימודים, מרכז למחקר ולפיתוח תוכניות לימודים,
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב
|
1994-1982 |
מרצה בכירה, האוניברסיטה הפתוחה
|
1989-1988 |
מדען אורח במחלקה למדעי החברה וההחלטות, אוניברסיטת קרנגי
מלון, ארה"ב
|
1994 |
פרופסור חבר, האוניברסיטה הפתוחה
|
תפקידים:
1990-1985 |
יו"ר ועדת המשנה למדעי החברה והחינוך |
1993-1992 |
מזכירת מועצת הסגל |
1996-1990 |
יו"ר ועדת המשמעת |
2000-1996 |
סגן נשיא לעניינים אקדמיים, האוניברסיטה הפתוחה |
2000- |
ראש המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה |
תחומי מחקר:
- שילוב טכנולוגיות לימודיות בהוראה
- מודלים אינטואיטיביים של שיפוטי הסתברות
- סטטיסטיקה
- שיפוטי קשר ומתאם
- קבלת החלטות
- בדיקת השערות
- חשיבה דדוקטיבית
- קבלת החלטות של מתבגרים
חברות בארגונים:
- American Psychological Association
- Psychonomic Society
- Israeli Psychological Society
- Judgment and Decision Making Society
- Subjective Probability Utility and Decision Making society
- Scientific council of the National Institute for Testing and Evaluation
חוות דעת וייעוץ:
להצעות מחקר של הקרן הלאומית למחקר -
National Science Foundation
למאמרים מהירחונים הבאים:
- Journal of Behavioral Decision Making
- Journal of Personality and Social Psychology
- Cognitive Psychology
- Memory and Cognition
- Developmental Psychology
- The European Journal of Cognitive Psychology
- Instructional Science
- Journal of Experimental Psychology: Applied
- Journal of Experimental and Social Psychology
פרסומים נבחרים:
Books:
1. |
Beyth-Marom, R. Introduction to statistics: Methods for description and analysis of data and inference from sample to population. Tel-Aviv: Am Oved, 413 pp., 1976 (in Hebrew). |
2. |
Beyth-Marom, R. & Dekel, S. Thinking under uncertainty: A textbook for junior high school students. The Ministry of Education, 271 pp., 1983 (Hebrew). |
3. |
Beyth-Marom, R. & Dekel, S. Thinking Under Uncertainty: A Manual for Teachers. The Ministry of Education, 132 pp., 1983 (Hebrew).. |
4. |
Beyth-Marom, R. & Dekel, S. An elementary approach to thinking under uncertainty. Translated and adapted from Hebrew by: Ruth Beyth-Marom, Ben- Zion Marom and Sarah Lichtenstein. Lawrence Erlbaum Associates, 154 pp., 1985. |
Articles in Journals:
1. |
Fischhoff, B. and Beyth-Marom, R."I knew it would happen": Remembered probabilities of once-future things. Organizational Behavior and Human Performance, 13 (1975), 1-16. |
2. |
Beyth-Marom, R. & Fischhoff, B.Direct measures of availability and judgments of category frequency. Bulletin Psychonomic Science, 9 (1977), 236-238. |
3. |
Beyth-Marom, R. How probable is probable? Numerical translation of verbal probability expressions. Journal of Forecasting, 1 (1983), 257-269. |
4. |
Beyth-Marom, R. Perception of correlation re-examined. Memory and Cognition, 10 (1982), 511-519. |
5. |
Beyth-Marom, R. Choosing an appropriate summary statistic. Teaching Statistics, 6 (1983), 70-74. |
6. |
Beyth-Marom, R. & Dekel, S. A curriculum to improve thinking under uncertainty. Instructional Science, 12 (1983), 67-82. |
7. |
Beyth-Marom, R. Being accurate but not necessarily Bayesian: Comments on Christensen-Szalanski and Beach. Organizational Behavior and Human Performance, 31 (1983), 255-257. |
8. |
Beyth-Marom, R. & Fischhoff, B. Diagnosticity and pseudo-diagnosticity. Journal of Personality and Social Psychology, 45 (1983), 1185-1195. |
9. |
Fischhoff, B. & Beyth-Marom, R. Hypothesis evaluation from a Bayesian perspective. Psychological Review, 90 (1983), 239-260. Reprinted in J. Dowie and A. Elstein (Eds.), Professional judgment: A reader in cinical decision making (pp. 323-349). New York, Cambridge University Press, 1988. |
10. |
Beyth-Marom, R., Novik, R. & Sloan, M. Enhancing children’s thinking skills: An instructional model of decision making under certainty. Instructional Science, 16 (1987), 215-231. |
11. |
Beyth-Marom, R. & Zakay, D. A commission of enquiry from a psychological perspective: The potential of learning from past experience. Hapraklit, 37 (1987) 424-427 (Hebrew). |
12. |
Furby, L. & Beyth-Marom, R. Risk taking in adolescence: A decision making perspective. Developmental Review, 12 (1992), 1-44. |
13. |
Beyth-Marom, R. Austin, L., Fischhoff, B., Palmgren, C. and Jacobs, M. Perceived consequences of risky behaviors. Developmental Psychology, 29 (3), (1993), 549-563. |
14. |
Beyth-Marom, R. Yafe, E., Privman, M. & Razy Harpaz, H. Satellite home tutorials vs. satellite classroom tutorials. Computers in the Social Studies Journal, 10 (1), (2002). |
15. |
Bergman, O., Beyth-Marom, R. & Nachmias, R. The user-subjective approach to Personal Information Management systems. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54 (9), 872-878 (2003). |
16. |
Beyth-Marom, R., Chajut, E., Roccas, S. & Sagiv, L. Internet-assisted versus traditional distance learning environments: Factors affecting students' preferences. Computers & Education Journal, 41 (1), 65-76 (2003). |
17. |
Beyth-Marom, R., Saporta, K. & Caspi, A.Synchronous vs. asynchronous tutorials: Factors affecting students' preferences and choices. Journal of Research on Technology in Education, 37 (3), 241-258 (2004). |
Invited Commentaries in Journals:
1. |
Beyth-Marom, R. Teaching thinking: What, when, where, who and how. Applied Psychology, 42 (3), (1993), 220-223. |
2. |
Beyth-Marom, R. On the description of prescription. An invited commentary. Behavioral and Brain Sciences (1993). |
Chapters in Books:
1. |
Beyth-Marom, R., Fischhoff, B., Jacobs-Quadrel, M., & Furby, L. Teaching decision making to adolescents: A critical review. In J. Baron and R.V. Brown (Eds.), Teaching Decision Making to Adolescents (pp. 19-61). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (1991). |
2. |
Beyth-Marom, R. Mis/understanding diagnosticity: Direction and magnitude of change. In K. Borcherding, O.L. Larichev and D.M. Mesick (Eds.), Contemporary Issues in Decision Making (pp. 203-223). North Holland: Elsevier Science Publishers (1990). |
Invited Chapters:
1. |
Beyth-Marom, R. and Fischhoff, B. Adolescents' decisions about risks: A cognitive perspective. In J. Schulemberg, J.L. Maggs and K. Hurrelmann (Eds.), Health Risks and Developmental Transitions During Adolescence. Cambridge University Press (in press). |
Book Reviews:
1. |
Fischhoff, B. & Beyth-Marom, R. Failure has many fathers: Review of Victims of Groupthink by Irving Janis. Policy Sciences, 7 (1976), 388-393. Also in Megamot 20 (1974), 325-328 (Hebrew). |
2. |
Beyth-Marom, R. Limitations in judgment and choice: Review of Judgment and Choice by Robin Hogarth. Contemporary Psychology, 26 (1981), 671-672. |
3. |
Beyth-Marom, R. What happened? Review of What Happened? Diagnosing unfamilar real-life situations by A.J.M. Groenewegen. Journal of Behavioral Decision Making, 1-4 (in press). |
Selected Papers at Scientific Conferences:
1. |
"Explication of an implicit alternative hypothesis as a strategy to weaken confirmatory bias". The 19th Bayesian Conference, Los Angeles, CA (1981). |
2. |
"A curriculum for thinking under uncertainty". Invited paper, APA convention (August 1982) |
3. |
"How probable vs. what percentage". Invited paper, The First National Conference on Decision Making and Judgment, Jerusalem, Israel (1986). |
4. |
"Teaching hypothesis testing as a ten step process". International Conference on Teaching Statistics, Vancouver, Canada (1986). |
5. |
"A BA degree in Social Sciences at the Open University of Israel". Distance Education Conference, Pretoria, RSA (1987). |
6. |
"Tutor and course coordinator - Hierarchal relationships and mutual perceptions". 14th World Conference on Distance Education, Oslo, Norway (1988). |
7. |
"Understanding diagnosticity - Direction and magnitude of change". Twelfth Research Conference in Subjective Probability, Utility and Decision Making, Moscow, USSR (1989). |
8. |
"Different but equal? An open university and its social and academic environment". The 16th World Conference on Distance Education, Thailand (1992). |
9. |
"The explication of alternative as a general debiasing technique". The Third Annual Conference of the Israeli Cognitive Psychology Society, Ben-Gurion University (October 1995). |
10. |
"Factors affecting student preferences for Internet-assisted versus traditional distance learning environments". Technology in Learning Environments: The Learning Citizen, Israel (1999). |
11. |
"Integrating interactive multimedia into a distance learning course". Technology in Learning Environments: The Learning Citizen, Israel (1999). |
12. |
"Internet-assisted vs. traditional distance learning: Students' distinguishing characteristics". Reasearch and Innovation in Open and Distance Learning - The First Research Workshop of the European Distance Education Network, Prague (March 2000). |
13. |
"Factors affecting student preferences for Internet-assisted versus traditional distance learning environments". International Conference on Psychology - Psychology After the Year 2000, University of Haifa, Israel (June 2000). |
14. |
"From learning-by-viewing to learning-by-doing - A video annotation educational technology tool". Ed-Media 2000 - World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Communications, Montreal, Canada (2000). |
15. |
"Satellite home tutorials vs. satellite classroom tutorials". Ed-Media 2001 - World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Communications, Tampere, Finland (2001). |
16. |
"Integration technologies into academic teaching: Pedagogical and organizational considerations". The Annual conference of IUCEL (MAITAL), Haifa, Israel (2002). |
17. |
"Individual differences in attitudes towards and choices of learning/teaching technology. Research and Innovation in Open and Distance Learning". The Second Research Workshop of the European Distance Education Network. Germany (March 2002). |
18. |
"Satellite-based synchronous tutorials vs. satellite-based asynchronous videocassettes". Ed-Media 2002: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, Denver, CO (2002). |
פרסומים באוניברסיטה הפתוחה
1. |
זמיר, ש. ובייט-מרום, ר. (1993), מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה - א, כרך 1
- יחידה 1 - מבוא לעולם הסטטיסטיקה
- יחידה 2 - סולמות מדידה ומדדי מיקום מרכזי
- יחידה 3 - מדדי פיזור ומדדי מיקום יחסי
- יחידה 4 - התפלגות נורמלית
- יחידה 5 - מדדי קשר
|
2. |
זמיר, ש. ובייט-מרום, ר. (1995), מבוא לססטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה - א, כרך 2
- יחידה 6 - הגדרת ההסתברות
- יחידה 7 - הסתברות מותנה
- יחידה 8 - משתנה מקרי
|
3. |
זמיר, ש. ובייט-מרום, ר. (1978). מבוא לסטטיסטיקה ולהסתברות לתלמידי מדעים.
- יחידה 1 - מבוא
- יחידה 2 - סטטיסטיקה תאורית
- יחידה 3 - הסתברות במרחב בדיד I
- יחידה 4 - הסתברות במרחב בדיד II
- יחידה 5 - משתנה מקרי בדיד
- יחידה 6 - משתנה מקרי דו-מימדי ומשתנה מקרי רציף
|
4. |
זמיר, ש. ובייט-מרום, ר. (1978). הסקה סטטיסטית
- יחידה 1 - דגימה ומשפט הגבול המרכזי
- יחידה 2 - אמידה
- יחידה 3 - בדיקת השערות
- יחידה 4 - מבחנים אי פרמטרים וסטטיסטיקה בייסינית
- יחידה 5 - מתאם לינארי ורגרסיה לינארית
- יחידה 6 - ניתוח שונות
|
5. |
בייט-מרום, ר. (1986). שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו.
- יחידה 1 - מושגי יסוד בחקירה מדעית I
- יחידה 2 - מושגי יסוד בחקירה מדעית II
- יחידה 3 - עקרונות של מדידה
- יחידה 7 - על הנסיבות החברתיות של המחקר ההתנהגותי
- יחידה 8 - סיכום והערכה
|
6. |
צמח, מ. ובייט-מרום, ר. (1986). שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו.
|
7. |
בייט-מרום, ר. (1986). שיטות מחקר במדעי החברה: רגרסיה וניתוח שונות.
- יחידה 9 - ניתוח רגרסיה
- יחידה 10 - רגרסיה ושימושיה
|
8. |
הקר-פלגי, ר. ובייט-מרום, ר. (1990). מבוא לפסיכולוגיה.
|
9. |
בייט-מרום, ר. (1987). שיפוט והערכה בתנאי אי-ודאות
|
10. |
בייט-מרום, ר., זכאי, ד. וספורטה ק. (1987). (עורכים). שיפוט והערכה בתנאי אי-ודאות: אסופת מאמרים
|
11. |
בייט-מרום, ר., אליס, ש., ספורטה, ק. ומאיר, נ. (1990). מבחנים פסיכולוגיים: מדריך למידה.
|
12. |
ביטמן, א., בייט-מרום, ר. ואחרים (1992). אישיות: תיאוריה ומחקר.
- יחידה - 1 מבוא: מונחים והגדרות.
- יחידה - 3 תיאוריות ביהביוריסטיות וקוגניטיביות.
- יחידה - 5 עקרונות ושיטות בהערכת האישיות ובמדידתה
|
13. |
בייט-מרום, ר.ופרידמן, ד. (2001) . דידקטיקה של הוראת הפסיכולוגיה. מדריך למידה ומקראה.
|
עריכה מדעית
- סרוף, א., קופר, ר. ודהארט, ג. (1998). התפתחות הילד: טבעה ומהלכה.
- אנסטאזי, א. (1990). מבחנים פסיכולוגיים, מהדורה שישית.
אחריות פיתוח
- פסיכולוגיה חברתית - מהדורה שנייה
- פסיכולוגיה פיזיולוגית
- אינטליגנציה אנושית
- יסודות הפסיכולוגיה הקוגניטיבית - מהדורה שתישונא היצנגילטניאנייה
|