האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים
הקורס אינו מוצע עוד

20513 התמיינות של תאי דם

20513 התמיינות של תאי דם

3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעים, ובכללם הקורס התא: מבנה ופעילות, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם דרוש: הקורסים פיזיולוגיה של מערכות באדם, אימונולוגיה. ידע קודם מומלץ: הקורסים ממנדליזם להנדסה גנטית, ביוכימיה ב: פחמימות ליפידים חומצות גרעין.

פיתוח הקורס: פרופ' איתן פיבך

לימוד תהליכי ההתרבות וההתמיינות של תאים הוא נושא בעל חשיבות רבה להבנת תהליכי החיים הבסיסיים ולהבנת גורמי מחלות והטיפול בהם, בעיקר בתהליכים ממאירים. במערכת יצירת תאי הדם באים לידי ביטוי המורכבות של מנגנוני הבקרה הפועלים בתהליכי ההתרבות וההתמיינות של תאים ויחסי הגומלין בין גורמים שונים המעורבים בתהליכים אלה.

בקורס זה ניתנת לסטודנטים האפשרות להכיר מגוון של נושאים הקשורים למנגנוני הבקרה הנורמליים ולפגמים בבקרה, המתבטאים במחלות שונות, כגון סרטן הדם. הסטודנטים מתוודעים למחקר המדעי הבסיסי בתחום זה וליישומו בשיטות אבחון וטיפול חדשניות.

הקורס מתבסס על פרקי קריאה ומאמרים באנגלית. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לענות על מטלות ולבקר במעבדות מחקר העוסקות בתחום. בסיום הקורס יכתבו הסטודנטים עבודה סמינריונית בנושא נבחר.

בין הנושאים המוצעים לעבודה הסמינריונית:

  • מנגנונים מולקולריים של מחלת התלסמיה

  • השתלת מח עצם – אספקטים ביולוגיים וקליניים

  • השראת התמיינות בתאים כגישה טיפולית במחלות ממאירות