פירוט ההדרכות

התכנית לפיתוח מקצועי למנחים ותיקים א2017




שירותים נוספים של המחלקה

הזדמנויות נוספות




פירוט התכנית לפיתוח מקצועי למנחות ומנחים ותיקים 2017

"חיבורים" - המקום החם של המנחים באו"פ

מוזמנים למפגש הקצר הקרוב – מועד ומיקום יעודכנו בהקדם ויפורסמו בנפרד

אנו שמחים להזמינכם למפגש אחד או לסדרת מפגשים בכיכר יחד עם אנסמבל תיאטרון הפלייבק של המנחים באו"פ.
יהיה מעניין, מהנה ומועיל!

בעבודתכם כמנחים באוניברסיטה הפתוחה אתם מתמודדים עם שלל אתגרים מקצועיים, ארגוניים, דידקטיים, פדגוגיים ורגשיים. אנו מזמינים את כולכם להתבונן בהיבטים השונים של עבודת ההנחיה בדרך חווייתית, מזוויות אישיות ויצירתיות: להציף, לאתגר ולחלוק חוויות, תפיסות, טיפים, תובנות ודרכי התמודדות. זאת בשיתוף תיאטרון הפלייבק שלנו המציג סיפורים של הקהל באמצעות אמנות האימפרוביזציה.
במסגרת הסדנה תוכלו, אם תרצו, להתנסות כשחקנים או כמספרי סיפורים במשחקי אימפרוביזציה ותיאטרון פלייבק, וכן תוכלו לשתף בסיפורים ובחוויות מעולם העבודה באו"פ, ולראות אותם נרקמים ומבוצעים על הבמה על ידי חברי האנסמבל.
אין צורך בניסיון במשחק. שימו לב: מספר המקומות מוגבל.

מועד ומקום הפעילות

המפגשים יתקיימו אחת לחודש במרכז הלימוד ברעננה (על מפגשים בחיפה, באר-שבע וירושלים תבוא, ע"פ דרישה, הודעה נפרדת).
ניתן להגיע למפגש בודד או למספר מפגשים, ברצף או לסירוגין.

המועד של המפגש הקרוב ומיקומו יעודכן בהקדם ויפורסם בנפרד.

ניתן להצטרף לרשימת מוזמנים ע"י שליחת מייל ללי גדז'' בצירוף שם מלא ומספר תעודת זהות.

הנחיה
ד"ר רינת שחף ברזילי, יוזמת ומנחה של אנסמבל "תיאטרון אופלייבק"; שחקנית תיאטרון פלייבק מאז שנת 2008; מנחה ומרכזת הוראה באו"פ בתחום הערכה ופיתוח מקצועי של מורים.
להרשמה ולשאלות יש לשלוח מייל ללי גדז' - בצירוף שם מלא ומספר תעודת זהות.
להרשמה למפגש הקרוב לחצו כאן

החייאה, שימוש בדפיברילטור ועזרה ראשונה

שני מפגשים, ברמת-אביב, תל-אביב, תוענק תעודת סיום

קורס בן שני מפגשים ה מיועד הן למנחים חסרי ידע וניסיון והן לבוגרי קורסים קודמים, המבקשים לרענן את ידיעותיהם ולהוסיף עליהן.

נושאי הלימוד

מבוא להחייאה
  • החייאה על-ידי אדם אחד או שני אנשים
  • החייאת מכשירים – אמבו ,סקשן , חמצן
  • שימוש בדפיברילטור (מכשיר לטיפול בהתכווצויות לא סדירות של שריר הלב) -  בעזרת סימולטור
  • טיפול במצבי חוסר הכרה
טראומה
  • שטפי דם
  • שברים
  • פצעים
  • כוויות

תעודת סיום

תעודת סיום תוענק למסיימי הקורס בהצלחה.

להוספת שמך לרשימת מתעניינים של הסדנה הבאה ניתן לשלוח מייל ל-לי גדז [email protected]

הנחיה
מר ראמי מרטין –מדריך ראשי  בחברת  "המרכז לרפואת חרום" בע"מ.

רפואה דחופה


סיור ב"יום בחינה" בוטל עקב מיעוט נרשמים

היכרות עם המתרחש מאחורי הקלעים – באו"פ ובמרכז לימוד – ביום בחינה
אחה"צ, כולל ביקור במרכז לימוד

מערכת הבחינות באוניברסיטה הפתוחה הינה מערכת ייחודית. מה בעצם קורה ביום בחינה באוניברסיטה הפתוחה?! איך המבצע הזה מנוהל בסדר ודיוק מופתיים? כיצד בכל מקום בארץ באותה השעה מקבלים את אותו טופס בחינה, כיצד יודעים מי יושב היכן ואיזה טופס הוא צריך לקבל? מה קורה במוקד הבחינה בזמן הבחינה, ואיך מעבירים תיקונים? כיצד כבר למחרת בבוקר יכולים המנחים לקבל את חבילות הבחינה לידיהם לבדיקה?!
הן מרכזי הוראה והן אנשי סגל בכיר שהתנסו בחוויה של סיור ביום בחינה רואים חשיבות רבה בקבלה של תמונה מערכתית ומרשימה זו. סיור זה מציע למנחים הזדמנות להתוודע אל מאחורי הקלעים של עולם הבחינות, לתהליכי ההכנה והביצוע של "יום בחינה" ולעבודת צוות המחלקה לארגון בחינות.
הסיור יכלול: הסבר מקדים במוקד הבחינות באו"פ ברעננה, נסיעה משותפת למרכז בחינה קרוב והיכרות עם התהליכים במרכז לפני הבחינה ובמהלכה; וסיכום הסיור במוקד הבחינות באו"פ ברעננה.

מועד הפעילות, המקום והשעות

יום שני, 06.03.17 בין השעות 12:00 – 17:30 (התכנסות 11:45)
נפגשים בכניסה לבית הקפה "אורנ'ס", קומה -1 (מינוס 1), בבניין הכיכר, קריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.
לפרטים ולהגעה ראו נספח

הנחיה:
יונית קאפח-שלום, מנהלת מחלקת ארגון בחינות

להרשמה לחצו כאן

"הוראת קורסים כמותיים" למנחים

חדש. מפגש תמציתי בן שעתיים, בשעות הערב, ברמת-אביב תל-אביב

הוראה של מקצועות כמותיים, "ריאליים", מחייבת התייחסות למאפיינים ייחודיים להם, למשל תסכול כחלק מובנה ממציאת פתרונות, מוּרכבות בלמידה מטעויות, למידה במרחב עמום ויסודות שפתיים. האם בעבודתך כמנחה הבאת אותם אי פעם בחשבון בעת תכנון השיעור ובמהלכו?

להוראת קורסים ריאליים עקרונות ספציפיים ומבנה רב-שלבי מדויק למדי,  מבנה זה משפיע על הלמידה של הסטודנטים ועל כן גם על הדרך שבה כדאי למנחים ללמד.  
אנו מזמינים אותך למפגש שופע הומור, שבו נבחן את השלבים השונים של למידת מקצועות ריאליים, נבדוק כיצד הם באים לידי ביטוי בהוראה ונעסוק במגוון מיומנויות המסייעות להתמודד עם האתגרים שבהנחיית קורסים כאלה.  המפגש משַלב בין עקרונות וכלים תיאורטיים לשיפור ההנחיה ובין הפעלות והדגמות מעשיות המיישמות אותם.

נושאי המפגש

  • מבנה הלמידה: עמידה על ההבדלים שבין סוגי קורסים שונים, המולידים דרכים מגוונות להוראתם. 
  • עקרונות הלמידה: סקירת שורה של כלים לשכלול ההוראה ולשיפור הלמידה ב קורסים כמותיים. 
  • תפקיד המנחה: כיצד ניתן לתווך לסטודנטים את המאפיינים הייחודיים לתחום, למשל: הבנה מאוחרת, מאפיינים שפתיים של הקורס הריאלי, הצורך - המובנה בתחום - להתמודד עם תסכול וחוסר הצלחה/וכישלון.

מועד ומקום הפעילות
יום א, 05.03.17, בשעות 19:00-17:00, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברמת-אביב, תל-אביב. לפרטים על דרכי הגעה לחצו כאן

מנחה
רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל ניסיון של 15 שנה בהנחייתן ובהקנייתן למנהלים, למרצים, למורים, למנחים ולסטודנטים. בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת "פסיפס", וכיום סמנכ"ל הפיתוח וההדרכה בה. במסגרת זו ממונה על פיתוח תכנית הדגל הייחודית שלה במיומנויות למידה. ממחברי הספר סודות הלמידה.

להרשמה לקורס לחצו כאן

למה לי לקחת ללב בוטל עקב מיעוט נרשמים
מיומנויות גישור לניהול תקשורת מיטבית

מפגש אחד, לראשונה בירושלים

קונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. חלקנו מגיבים אליהם באופן אוטומטי, או מנוהלים על ידם, זאת מבלי לתת את הדעת על כך שאנו יכולים לבחור ולתכנן את הדרך לנהל את הקונפליקט באמצעות דיאלוג, משא ומתן וטכניקות מעולם הגישור.

הסדנה מתמקדת בגישות שונות המשפיעות על תפיסת הקונפליקט ודינאמיקה של התקשורת בין הצדדים.

הלמידה מיושמת תוך התבוננות וחקירה של מרכיבי הדיאלוג כגון: דרכים לפתרון, אי הסכמות, אינטרסים, יעדים, הקשבה פעילה, אמנות שאילת שאלות ועוד.


הסדנה היא "טעימה" חווייתית לרכישת מיומנויות וטכניקות מעולם הגישור ובמסגרתה יתרגלו המשתתפים דיאלוגים, ינתחו מקרים בהיקפים שונים ומגוונים ויצפו בקטעי סרטים.

מועד הפעילות ומיקומה
יום ג', 07.03.17, בין השעות 09:30 – 14:30(התכנסות 09:15), בקמפוס מל"י, ירושלים
לדרכי הגעה לחצו כאן

הנחיה
דפנה אופיר- בר-און, M.A בסוציולוגיה ארגונית-יישומית. מפתחת תכניות הדרכה במחלקה להדרכה, מנחת קבוצות ומרכזת הוראה בקורסים בנושאי מו"מ בתואר ראשון ובתואר שני באוניברסיטה הפתוחה.

אורטל דוזלי, בניהול ויישוב סכסוכים. מנחה בקורסים בנושאי מו"מ בתואר ראשון ובתואר שני באוניברסיטה הפתוחה. מאמנת אישית ומנחה לניהול ויישוב סכסוכים ולקבלת החלטות. מנחה מוסמכת מטעם FreshBiz ישראל.

להרשמה לחצו כאן

"לומדים ללמד בכיף!" – עקרונות וכלי מִשחוק בהנחיה

סדנה חדשה. שלושה מפגשים, ברמת-אביב, תל-אביב

רוצים סטודנטים קשובים, פעילים וערניים בכיתת הלימוד?
מחפשים דרכים פשוטות לשכלל את צורת ההנחיה שלכם?
מעוניינים להעביר תוכן משעמם בצורה מעניינת?
רוצים לרגש, להפתיע ולסקרן את הסטודנטים ואת עצמכם בלי להכין דבר מראש?

מחקרים בחינוך מצאו כי המוח האנושי לומד ביעילות רבה יותר בדרך של התנסות, חוויה ומשחק. מנחים המבקשים להעשיר את שיטת ההוראה שלהם ולהתאימה למנגנון הלמידה של בני האדם בכלל ושל סטודנטים בפרט, מוזמנים להשתתף בסדנה ייחודית בת שלושה מפגשים.

בסדנה תרכשו כלים יישומיים פשוטים ונגישים לכול מעולם המשחוק. כלים אלה יסייעו לכם ללמד בהנאה  ובקלות, מבלי להשקיע מאמץ גדול או משאבים רבים. בין המפגשים תינתן משימת שטח לתרגול ויישום עקרונות וכלי המשחוק.

נושאי הסדנה
 מפגש א

  • הקשר בין פסיכולוגיה חיובית ללמידה אפקטיבית
  • הקשר בין רגשות לתוצאות בכיתה
  • למידה ממושחקת – כיצד היא חוסכת זמן ומשאבים?
  • עקרונות הלמידה החווייתית על פי תורת המִשחוק (גיימיפיקציה)
  • יצירת מצבי זרימה (flow ) בלמידה אקדמית
  • פעולה עוברת ללומד – על פעולות מקַדמות למידה ולמידה פעילה
  • אתגר בכיתת הלימוד – על האתגר ומרכיביו

מפגש ב

  • המוח הלומד – כיצד משפיעה החוויה על תהליכי למידה?
  • חשיבה יצירתית בשירות המרצה – יצירתיות בהוראה ובלמידה
  • לשחק בלי להתאמץ – כיצד לשחק בלי הכנות מוקדמות ובהשקעה מזערית?
  • התנסות והיכרות עם שיטות הנחיה ממושחקות המתאימות לכל תוכן – משחקים גנריים

מפגש ג

  • עקרונות המִשחוק התוצאתי ויישומם
  • עקרונות "זמן המעשה" ללמידה ממושחקת
  • זכות הבחירה והשפעת הבחירה על הלומד
  • מודל המוטיבציות, מערכת התגמולים, משוב מיידי
  • שימוש באמנות הסיפור ככלי למידה
  • למידה הדרגתית, התאמת האתגר ליכולת
  • מרחב מוגן ללמידה – מותר לטעות ואפילו רצוי
  • השפעת העיצוב על המוח הלומד ועל הזיכרון
  • עקרון השיתוף ועקרון התחרותיות בעולם המשחק והלמידה
  • השפעת ההפתעה על עיצוב הלמידה – כיצד להפתיע את הלומדים?

להוספת שמך לרשימת מתעניינים של הסדנה הבאה ניתן לשלוח מייל ל-לי גדז [email protected]

מנחה
אור ברנט שלו, מנכ"ל חברת "משחק החיים", המובילה תהליכי הטמעה ארגוניים באמצעות מִשחוק.
בעל ניסיון רב בהדרכה בכלל, ובתהליכי הטמעה במגוון שיטות, לרבות משחוק תוצאתי, בפסיכולוגיה חיובית ובהובלת שינוי בפרט.
ברנט שלו חבר פעיל בפורום החוקרים של הפסיכולוגיה החיובית בישראל, מרצה אורח בפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון והרצה בכנס TEDx . הוא משלב בין ידע נרחב בתחום ובין יישום בפועל של המודלים והשיטות בעולם הארגוני.

"אפשר ללמוד על אדם בשעה של משחק יותר מאשר בשנה של שיחה" אפלטון

"ערבית מדוברת" למנחים באו"פ

קורס חדש. 15 מפגשים שבועיים קצרים ברמת-אביב

  • איך אתם מרגישים כאשר דובר שפה זרה אומר לכם כמה מילים בעברית?
  • איך אתם מרגישים כשאתם בין דוברי שפה זרה ופונים אליכם בעברית?
  • רוצים לפתוח ערוץ תקשורת שיקרב ביניכם ובין סטודנטים דוברי ערבית בקבוצות שלכם?

אם גם לכם ברורים היתרונות של מנחה בעל ידע בסיסי בשפת האם של הסטודנטים - בואו ללמוד איתנו ערבית!

הערבית היא לשונם של כ-200 מיליון אנשים ברחבי העולם וגם השפה הרשמית השנייה של מדינת ישראל, המשפיעה רבות על העברית.
אנו מזמינים את המנחים באו"פ להשתתף בקורס "ערבית מדוברת למתחילים", במסגרת בית הספר לשפות "דיאלוג".
נלמד את הלהג הפלסטיני, שיש לו מאפיינים לשוניים ייחודיים, ונתמקד בנושאים הבאים:

  • רכישת אוצר מילים וביטויים המשמשים את הסטודנטים והמנחים בכיתה ובחיי היומיום
  • הבנה של דקדוק המשפט
  • פיתוח היכולת לנהל שיחה פשוטה

לא נעסוק בקורס ברכישת מיומנויות קריאה וכתיבה, והערבית תילמד בתעתיק לאותיות עבריות.

שימו לב:
כדי להפיק את המירב מהקורס, תידרשו להקדיש בבית שעה וחצי לפחות בשבוע. כל המוסיף – הרי זה משובח. פרטים נוספים יימסרו בשיחת טלפון אישית מקדימה עם כל אחד מהנרשמים.

היקף הקורס
60 שעות אקדמיות ב-15 מפגשים.

להוספת שמך לרשימת מתעניינים של הסדנה הבאה ניתן לשלוח מייל ל-לי גדז [email protected]

חלה חובת נוכחות בכל המפגשים. יש להשתתף בכל שיעור במלואו.

מנחה
גב' מייסא סוסה, מורה לספרות עברית ולערבית. מורה ב "דיאלוג", בית-הספר לשפות של האוניברסיטה הפתוחה.


"מתחת לפני השטח"
-התכנית להנחיית קבוצות לעוסקים בהוראה אקדמית

4 מפגשים ברמת-אביב תל-אביב

הסדנה מלאה בעקבות פרסום קודם. נפתחה רשימת המתנה לסדנה הבאה. להוספת שמך לרשימת ההמתנה- נא שלח/י שם מלא ומספר זהות ללי גדז': [email protected]

מנחים ומרצים נדרשים כיום, יותר מאשר בעבר, למיומנויות של מנחי קבוצות.
מדוע? ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, ואמצעי ההוראה - המצולמים, המשודרים והכתובים - נעשים זמינים יותר, ציפיות הסטודנטים ממפגשי ההנחיה משתנות. ראשית, הסטודנטים מחפשים חוויות לימודיות שיש בהן ערך מוסף. שנית, כמו רובנו, הם מבלים את עיקר זמנם מול מסך, וגובר אצלם הצורך באינטראקציה מסַפקת עם אנשים אחרים.
הסדנה מתחת לפני השטח תַקנה לכם, העוסקים בהוראה אקדמית, כלים תיאורטיים ומעשיים להנחיית קבוצות, הרלבנטיים לעבודתכם במציאות של ימינו. במפגשי התכנית נלמד מיומנויות מתקדמות, בהן: יצירת קשר עם קבוצות גדולות וקטנות כאחד, זיהוי השלב ההתפתחותי שבו נמצאת הקבוצה ושימוש בדרכי פעולה המתאימות לשלב זה, איתור התנגדויות וטיפול בהן, הובלה של תהליכי למידה ויצירת מוטיבציה.
מקום ומועדי הפעילות
הפעילות תתקיים בקמפוס רמת אביב בתל-אביב, במהלך חופשת הסמסטר.
בתכנית ארבעה מפגשים בני שש שעות כל אחד. הם ייערכו בימי שלישי, בשעות 15:00-09:00, בתאריכים הבאים:
31.1.2017
7.2.2017
14.2.2017
21.2.2017
התכנית מבוססת על עבודה קבוצתית, ונדרשת נוכחות בכל המפגשים. מנחות התכנית יערכו ריאיון טלפוני מקדים קצר עם הנרשמים, כדי לתאם ציפיות.
להוספת שמך לרשימת ההמתנה- נא שלח/י שם מלא ומספר זהות ללי גדז': [email protected] .

מנחות התכנית
 מיכל שודל, Ph.D. , מרצה, מנחת קבוצות וחברת סגל היחידה להוראה ולמידה באוניברסיטה העברית.

 ספי רינצלר, M.Sc. בהתנהגות ארגונית, מרצה, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות, חברת צוות  במחלקה לקידום מצוינות בהוראה באוניברסיטה הפתוחה



מ צ g e t
איך להכין מצגת ppt מרתקת ואפקטיבית ואיך להנחות שיעור בליווי המצגת

שני מפגשים של 4.5 שעות כל אחד, ושני מפגשי רשות של 5 שעות כל אחד, ללימוד טכני של תוכנת הPPT

נפתחה רשימת המתנה לסדנה הבאה. להוספת שמך לרשימת ההמתנה, נא שלח/י שם מלא ומספר זהות ללי גדז': [email protected]

האם היית רוצה להכיר את העקרונות היישומיים של מצגת טובה ואפקטיבית, ואת העקרונות של הנחיית שיעור בעזרת מצגת כזו?

מצגות  ppt הפכו להיות הכלי המרכזי והנפוץ ביותר במפגשי האו"פ. יחד עם זאת, פעמים רבות הן לוקות בחסר. ב"מקרה הטוב" יתרונות המצגת אינם מנוצלים היטב; ובמקרה הרע המצגת ארוכה ועמוסה מדי, "משתלטת" על השיעור, מציפה את הסטודנטים במלל וויזואליה וגורמת להם להתרכז בהעתקה במקום בהפנמה, ולעיתים, רחמנא ליצלן, עלולה להיות משעממת...
האם זה קורה גם לך לפעמים? האם לעיתים קיימת אצלך תחושה שהמצגת הייתה "יבשושית" או דידקטית יתר על המידה? האם מלווה אותך תחושת החמצה אך לא ברור לך כיצד לשפרה? האם ישנה תחושה שהמצגת משרתת אותך יותר מאשר את הסטודנט?

הכנת מצגת מעולה אינה מעשה קסמים. יש לעשות התאמה ליתרונות הכלי ולמטרות השיעור. בנוסף, כאשר מלווים את הנחיית השיעור במצגת, יש לערוך התאמות ושינויים הן באופן ההנחיה והן במצגת עצמה, כך שהשילוב יהיה אפקטיבי, ויתרום הן לחוויית הלמידה והן לחוויית ההנחיה.
אנו מזמינות אותך ללמוד כיצד לבנות מצגת אפקטיבית:

  • כזו שמשלימה את החומר המועבר על ידי המנחה ומחזקת אותו
  • כזו שנרתמת לעזרת המנחה ומאפשרת להפיק את המירב מהשיעור

במפגש הראשון יוקנו עקרונות כלהלן:

  • עקרונות להנחיית שיעור בליווי מצגת
  • עקרונות לבניית מצגת אפקטיבית ומרתקת.

במפגש השני המשתתפים יציגו מצגות שיכינו לקראת המפגש, ויקבלו משוב מן העמיתים ומהמנחות.
* ההשתתפות בסדנה מחייבת נוכחות בשני המפגשים במלואם.

לתשומת הלב: לרשות המשתתפים תעמוד סדנה טכנית, בת שני מפגשים, ללמידת תוכנת הPPT . הסדנה תועבר ע"י נציגה ממחלקת משו"ב, ומותאמת לצרכי המנחים.

מועד, מקום ושעות הפעילות
בחודש ינואר 2017 התקיימו 4 מפגשים בחיפה.

להוספת שמך לרשימת המתנה - נא שלח/י שם מלא ומספר זהות ללי גדז': [email protected] .

הנחיה

רביד בנקין, בימאית תיאטרון, שחקנית וכותבת, מנחת סדנאות "במה - העצמה": העצמה דרך תיאטרון, תקשורת בין-אישית, שפת גוף ועמידה מול קהל.

ספי רינצלר, M.Sc , יועצת ארגונית ומנחת קבוצות, המחלקה לקידום מצוינות בהוראה באוניברסיטה הפתוחה.

הדרכת PPT
עדי פרידמן, מדריכה ותומכת במערכות מחשוב של האוניברסיטה הפתוחה.

אנסמבל תיאטרון פלייבק – תיאטרון אימפרוביזציה – לשירות המנחים

האנסמבל ממשיך בהצלחה בפעילותו ונפתח כעת למצטרפים חדשים. אין צורך בניסיון במשחק או בכשרון משחק. מפגשים שבועיים לאורך השנה.

מעוניין/ת להשתתף בקבוצת תיאטרון פלייבק למנחים ולמנחות? אין צורך בניסיון במשחק או בכשרון משחק – רק בסקרנות ורצון לנסות.
במהלך שלוש השנים האחרונות הלכה והתגבשה פעילות מוצלחת ומהנה של אנסמבל תיאטרון פלייבק באו"פ בהנחיית ד"ר רינת שחף-ברזלי, אחת לשבוע בימי ג', בשעות 16:00-13:00 בקריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.

ההרשמה נפתחת למצטרפים חדשים אחת לשנה, בתחילת כל סמסטר א' (א2018).

אין צורך בניסיון קודם, לא לשחקנים בלבד!!

להרשמה לחצו כאן

לפרטים נוספים:

מעוניין/ת להשתתף בקבוצת תיאטרון פלייבק למנחים ולמנחות? אין צורך בניסיון במשחק או בכשרון משחק
כיצד יכולה ההתנסות בתיאטרון פלייבק (תיאטרון אימפרוביזציה) לתרום לנו כמנחים?
כולנו מתמודדים עם אתגר ההקשבה לאחֵר ועם קונפליקטים בתוך הקבוצה, ו"שוברים את הראש" על מנת למצוא פתרונות לדינאמיקות אשר נוצרות בקבוצות שלנו. במובן זה, הפלייבק יכול לתרום לנו, בין היתר, באמצעות הדברים הבאים:

1. הרחבת רפרטואר התגובות למגוון מצבים שהמנחה פוגש בעבודתו ("תקיעוּת", תחושת אין מוצא, התלהבות);
2. חידוד היכולת להגיב בצורה גמישה לאירועים, לתהליכים, ולדפוסי התנהגות בכיתה תוך טיפוח נוכחות ערה;
3. טיפוח עמידה מול קהל ומודעוּת לשפת הגוף;
4. טיפוח יכולת הקשבה ואמפתיה לאחֵר ולקבוצה;
5. טיפוח תחושת קולגיאליות ושותפות בקרב קהילת המנחים באוניברסיטה הפתוחה.

תיאטרון פלייבק הוא תיאטרון קהילתי, שפיתח בארצות הברית ג'ונתן ורעייתו ג'ו סאלאס פוקס, וכיום הוא פועל ב-50 מדינות שונות ברחבי העולם. קבוצת תיאטרון פלייבק כוללת לרוב כ-12 משתתפים ומוסיקאי. הלימוד וההתפתחות נוצרים כתוצאה מתירגול משותף לאורך זמן.
http://www.playbacktheatre.org/
אין צורך בניסיון קודם כלשהו בתיאטרון!
כל מפגש הוא חוויה מעצימה, מעוררת, מצחיקה, מרגשת ונוגעת ללב. כל מפגש יכלול חלק טכני, שבו נלמד ונתרגל נושאים שונים מתחום תיאטרון הפלייבק, וחלק שני שבמהלכו נעלה ונציג סיפורים של המשתתפים.

נתרגל נושאים מגוונים:

1. יסודות הפלייבק והאימפרוביזציה, משחק, תנועה ואמנויות הבמה;
2. טכניקות אלתור ייחודיות לפלייבק כגון "מקהלות", "פסל מצטבר", "איד-אגו", "אלמנטים", "קונפליקט מצטלב" ועוד;
3. בחינה לעומק של סוגיית היחיד בתוך קבוצה – האינדיבידואל אל מול הקבוצה;
4. הקשבה לסיפורים של עמיתינו והפיכתם להצגה "כאן ועכשיו";
5. הענקת פרשנות בימתית לסיפורים, תוך שימת דגש בפרשנויות בימתיות מרובות, בהצגת ריבוי קולות, ובהבניה של זהויות;
6. התנסות בהגמשה ובהעשרה של התגובות שלנו לאחֵר תוך התנסות ב"כן, ו-..." לעומת "כן, אבל...";
7. התנסות בחוויית הקסם של הפיכת סיפור – הסיפור שסיפרנו אנחנו וסיפרו עמיתינו – להצגה קבוצתית יצירתית ומקורית, שיקוף תיאטרלי הפותח חלון להבנה עמוקה יותר של המספר: "מי שישב פעם על כסא המספר, מבין...";

השתתפות לאורך זמן בקבוצת תיאטרון פלייבק פותחת ערוץ ייחודי להתפתחות אישית ומקצועית של כל אדם בכלל, ושל מנחה באוניברסיטה הפתוחה בפרט.
המפגשים מתקיימים בקמפוס רעננה בימי שלישי, בשעות 13:00 עד 16:00.

למשתתפים תוענק תעודת השתתפות בתום השנה.

מנחים המנגנים בכלי נגינה מוזמנים אף הם להשתלב כמוסיקאים בקבוצה (ראו מאמר בקישור על מוסיקאים כשחקני תיאטרון פלייבק).

לפרטים ניתן ליצור קשר עם ד"ר רינת שחף ברזילי,
054-4646152
[email protected]
http://www.playbacknet.org/drupal/interplay/recent

מועד הפעילות, המקום והשעות

אחת לשבוע בימי ג', בשעות 16:00-13:00 בקריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. לפרטים ולהגעה ראו נספח.
תקופת הפעילות: סמסטר א' וסמסטר ב' (למעט בימי חג - לוח מפורט יפורסם בתחילת הפעילות).

המפגש הראשון, בשנה הנוכחית, התקיים ב-06.09.16, המפגש האחרון יתקיים בתאריך 27.06.2017

המנחה

ד"ר רינת שחף ברזילי יוזמת האנסמבל, מנחה ומרכזת הוראה במחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה, שחקנית תיאטרון פלייבק משנת 2008 (שש שנים בקבוצת "פיר קמפיר"). בעלת ניסיון בתנועה, אימפרוביזציה, מוסיקה ותיאטרון פלייבק. בוגרת קורס בינלאומי למנהיגות בפלייבק בהובלת הוגה השיטה, ג'ונתן פוקס (טיוואן, 2016); וכן קורס הנחיית פלייבק במסגרת הנציגות הישראלית של המרכז לתאטרון פלייבק, בניהולן של אביבה אפל ונורית שושן (Centre for Playback Theatre- CPT). חברת הנהלה של "איגוד תאטרון הפלייבק בישראל" וכן חברה ב-International Playback Theatre Network) IPTN). מתנדבת בועדת הקוריקולום במרכז לתאטרון הפלייבק בניו-יורק (CPT). בוגרת הקורסים: "אימפרוביזציה למתחילים ולמתקדמים" בבית הספר למשחק "ניסן נתיב" (2016).

להרשמה לחצו כאן



שירותים נוספים של המחלקה



סיור ב"יום בחינה"

תצפית ומשוב אישי בנושא הנחיה

באפשרותכם להזמין יועצת הדרכה לצפות בשיעור על מנת לקבל משוב על אופן ההנחיה, הדרכה וייעוץ. סודיות מובטחת!
מנחה המעוניין בכך, יוצר קשר עם המחלקה, והיועצת מתאמת איתו ביקור במפגש, בזמן המתאים לו. לאחר מכן מתקיימת שיחת משוב, בו היועצת מתארת את התרשמותה מהמפגש, מנקודות החוזק של המנחה ומהיבטים שכדאי לשפר. לסיום מועלים רעיונות והצעות לשיפור. המשוב מתקיים במתכונת של שיחה, והמנחה מוזמן להעיר, לשאול שאלות ולהתייעץ עם היועצת לגבי התלבטויותיו. כל התהליך מתבצע באווירה ידידותית ושיתופית, כשהמטרה המשותפת היא לקדם את מיומנויות ההנחיה הנדרשות מן המנחה. דיסקרטיות מלאה מובטחת למנחה, סיכומי המושב אינם מועברים לאיש פרט למנחה עצמו. מרכזת התכנית: ספי רינצלר. נא לפנות ללי גדז' בדוא"ל: [email protected]. רצוי לציין את שם הקורס, מרכז הלימוד, מועדי ההנחיה ומספר טלפון להתקשרות עמכם.





ייעוץ אישי בנושא הנחיה

לעתים, אף לאחר שנות הנחיה רבות, נותרים מנחים עם תחושה שיש משהו שבו היו רוצים להשתפר "אם רק היו לי הזמן והמוטיבציה". לעתים יש זמן ומוטיבציה אך קיים גם הרצון לפרטיות ולייעוץ המכוון אליך אישית. ייתכן שה"משהו" הזה הוא בדיוק המקום שבו תוכלו להמשיך ולהתפתח כמנחים. אם יש נושא בהנחיה המטריד אתכם מזה זמן מה ואף פעם לא עצרתם באמת לחשוב ולהתמודד עמו, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם מחלקת ההדרכה ולקבל ייעוץ אישי קצר. התאמת היועץ למנחה תיעשה על-פי נושא הייעוץ. סודיות מובטחת! לקבלת פרטים ותאום פגישה, נא לפנות למרכזת התוכנית,
אנה באומוול-רוסו מהמחלקה לקידום מצוינות בהוראה: [email protected].



דיון מסביב לשולחן

מתי בפעם האחרונה הייתה לכם הזדמנות לשבת מסביב לשולחן אחד עם השותפים הסמויים שלכם לתפקיד ההנחיה?
מתי בפעם האחרונה יכולתם לשאול שאלות מקצועיות שהתשובה להן אינה ברורה, להתעדכן בחידושים מהתחום ולשוחח על כך עם "יודעי דבר"?!
בכוונתנו לקיים מפגש מסביב לשולחן שאליו נזמן מנחים, מרכזי הוראה ואנשי סגל בכיר. אם אתם מעוניינים להשתתף במפגש מסוג זה, אנא עדכנו אותנו בדוא"ל: [email protected] כדאי לציין עם מי הייתם רוצים להיפגש (בעלי תפקיד או שמות ספציפיים) ובאילו נושאים.

הפעילות תתקיים בהתאם למידת הביקוש.



הנחיית אוכלוסיות ייחודיות

אם זו לך הפעם הראשונה להנחות סטודנטים תלמידי תיכון, עולים חדשים, דוברי ערבית, סטודנטים מהמגזר החרדי או סטודנטים בעלי צרכים מיוחדים (עם קשיים רגשיים, לקויות שמיעה ואחרים) בין אם כפרטים ובין אם כקבוצה, אנא בדקו עם מחלקת ההדרכה בנוגע לניסיון הדרוש בתחום. יש באפשרותנו לארגן הדרכה מתאימה, על-פי מידת הביקוש, או להיענות לפניות בודדות. המטרה: לספק למנחים שמתנסים לראשונה עם אוכלוסיות ייחודיות, עצות מעשיות לקידום הסטודנטים להצלחה [email protected]



הזדמנויות נוספות

חומרי הדרכה על מערכות האו"פ

באתר עזרה לצוותי ההוראה תוכלו למצוא מדריכונים ומידע על המערכות המקוונות שבשימושכם, בהן שיבוץ מנחים, פורטל מנחים ומערכת המטלות.

השימוש ב"מערכת המטלות המקוונת"

המערכת למשלוח מטלות באמצעות האינטרנט

חומרי הדרכה בנושא המערכת למשלוח מטלות באמצעות האינטרנט בין הסטודנטים למנחים ובחזרה; ותשובות לשאלות נפוצות ניתן למצוא כאן:
http://opal.openu.ac.il/course/view.php?id=107.



פעילויות העשרה ולמידה כלל-או"פיות

האוניברסיטה הפתוחה מקיימת דרך קבע פעילויות העשרה ולמידה, שאליהן מוזמנים כלל העובדים באוניברסיטה הפתוחה. במסגרת זו נכללים:

  • ימי עיון
  • הרצאות
  • קונצרטים מודרכים
  • תערוכות
  • הדרכות בנושאים שונים

האוניברסיטה מזמינה אתכם, המנחים, להשתתף בפעילויות אלו. הפעילויות יתפרסמו ויתעדכנו באינטרנט בכתובת:
https://www.openu.ac.il/manchim_vatikim/

אנא עקבו מעת לעת אחר פרסום פעילויות אלה באתר.

מנחים אשר העבירו לאוניברסיטה הפתוחה את כתובת הדואר האלקטרוני שלהם, יקבלו ישירות הודעות על מרבית פעילויות אלה.

אתם מוזמנים להירשם לפעילויות בהתאם למפורט בכל פעילות ופעילות בנפרד.



תוכנות Office 2010

מדי תקופה האוניברסיטה הפתוחה מציעה לעובדיה להשתתף בהדרכות שונות בתוכנות Office הרלוונטיות לעבודתם. האוניברסיטה מזמינה אתכם, המנחים, להשתתף בהדרכות כלל-או"פיות אלה:

2010 Word
בקורס זה תוכלו ללמוד, בין שאר הדברים, כיצד להשתמש בפונקציות של Word, כמו שימוש בסגנונות, מיזוג דואר, בניית תבניות מסמך, הוספת אובייקטים גרפיים ועיצובם, שימוש בכלי הסקירה (תיקוני מהדורה) ועוד.

דרישות קדם: מילוי שאלון ידע קודם.

להרשמה יש לפנות באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת [email protected] ולשלוח את השאלון הבא: שאלון ידע ל-Word.

Excel 2010 למתחילים
ה-Excel הוא יישום לבניית הוא יישום לבניית גיליונות אלקטרוניים, ומאפשר בניית טבלאות נתונים גדולות, עריכת חישובים מתמטיים וסטטיסטיים, עיבוד והפקת דוחות גרפיים. כמו כן אפשר לבצע על הנתונים בגיליון פעולות הקשורות לבסיס נתונים, כמו מיון וחיפוש. קורס זה ייתן לכם את הכלים הבסיסיים לעבודה עם Excel בגרסת 2010.

דרישות קדם: שליטה בסיסית ב-Word וב-Windows, וכן מילוי שאלון ידע קודם.

להרשמה יש לפנות באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת [email protected] ולשלוח את השאלון הבא: בדיקת ידע קודם ל-Excel מתחילים.

Excel 2010 למתקדמים
בקורס זה תוכלו ללמוד כיצד להשתמש בפונקציות מתקדמות יותר של 2010 Excel, כמו פונקציות מסד נתונים, מיון וסינון מתקדם, פונקציות סטטיסטיות מתקדמות, יצירת טבלאות וגרף ציר וכד'.

דרישות קדם: שליטה מלאה בנושאים הנלמדים בקורס Excel למתחילים, וכן מילוי שאלון ידע קודם.

להרשמה יש לפנות באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת [email protected] ולשלוח את השאלון הבא: בדיקת ידע קודם ל-Excel מתקדמים.

קורס Power Point 2010
ה- PowerPoint היא תוכנה לבניית מצגות גראפיות, לצורך הצגת רעיון, תהליך כלשהו או כל נושא אחר. באמצעות התוכנה תוכלו ליצור שקופיות המכילות טקסט, קול ותמונות ולהכיל עליהם אפקטים.
הקורס יקנה לכם כלים בבניית מצגת ועיצובה.

דרישות קדם: שליטה מלאה בנושאים הנלמדים בקורס Excel למתחילים, וכן מילוי שאלון ידע קודם.

להרשמה יש לפנות באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת [email protected] ולשלוח את השאלון הבא: בדיקת ידע קודם ל-Power Point.

סדנת PowerPoint
הסדנה מיועדת למשתמשים מנוסים בתוכנת ה- Power Point, המעוניינים לקבל עצות וטיפים לעבודה נכונה ויעילה עם היישום. בסדנה זו יילמדו נושאים מתקדמים כגון: עיצוב מצגת בצורה יעילה תוך שימוש בתבנית בסיס, יישום של מספר תבניות בסיס באותה מצגת, הוספת אלמנטים מתקדמים למצגת וטיפים להצגת המצגת.

דרישות קדם: שליטה מלאה בתוכנת ה- Power Point.

לרישום לסדנה יש לשלוח את מצגת בדיקת ידע באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת [email protected].

"מאקרו קורה פה"
אם אתה עובד הרבה עם Excel ומוצא את עצמך מבצע את אותן פעולות בכל פעם מחדש, בעזרת ה-Excel תוכל לבצע התאמה אישית של הפקודות בתוכנה, וליצור פעולות אוטומטיות שיהפכו את השימוש ב-Excel לפשוט ונוח.
פעולות אוטומטיות אלה, יסייעו לך למשל בבנייה ובעריכה של טבלאות מורכבות, ובעיצובן.

בקורס זה תלמד כיצד ניתן להקליט את הפקודות הרגילות אותן אנו מבצעים באופן שוטף וליצור פקודת מאקרו אחת שמריצה אותן לפי סדר שנקבע מראש. תלמד את אפשרויות ההקלטה השונות, עריכת מאקרו קיים והתאמתו לצרכיך.

לרישום לסדנה יש לפנות באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת [email protected] ולשלוח את השאלון הבא: מתאם ידע לקורס "מאקרו קורה פה".

הנחיה
מחלקת משו"ב, יחידת המחשב, האוניברסיטה הפתוחה.

מועד ומקום הפעילות
הפעילויות יתקיימו בקריית האו"פ ברעננה.

לפרטים ולהגעה ראו כאן
הנרשמים יקבלו הודעה על מועדים וכיתות הדרכה.

המעוניינים לקבל פרטים נוספים על תכני ההדרכות, כמו גם למלא שאלוני ידע קודם ולהירשם, מתבקשים לפנות אל אורלי וירטהיים-איזנברג מיחידת המחשב בדואר אלקטרוני: [email protected] או בטל':09-7781063 בציון שם, מספר טלפון, מספר תעודת זהות ושמות הקורסים בהם אתם מעונינים להשתתף.

קבוצות ההדרכה נפתחות בהתאם לביקוש. כשתתמלא קבוצה, יפנו אליכם עם הצעה להשתתף בקבוצת הדרכה (בצירוף פרטי מועד ומקום), ואתם תוכלו לאשר את השתתפותכם או לדחות אותה.

הרשמה
המעוניינים להשתתף מתבקשים להירשם בהקדם האפשרי. מספר המקומות בסדנאות מוגבל.

  1. לסדנאות למנחים ותיקים ולהדרכה על מערכת המטלות המקוונת יש להירשם באמצעות אתר האינטרנט.
    לבירורים ניתן לפנות ללי גדז', טל': 09-7781491, בימים א-ה, בין השעות 15:00-9:00, או בדוא"ל: [email protected]

    לתשומת הלב
    • למשתתפי הסדנה ישלמו הוצאות נסיעה.
    • אפשרות להשתתפות בסדנה נוספת על בסיס מקום פנוי.
    • נוכחות: ההרשמה לכל הסדנאות מותנית ביכולת להיות נוכחים בכל שעות הפעילות.
    • כיבוד: במהלך ההדרכה יוגש כיבוד קל. ארוחת צהריים ניתן לרכוש במסעדה או בקפיטריה (בימי שישי המסעדה והקפיטריה סגורות).


  2. להדרכה בתוכנות ה-Office פנו אל מחלקת משו"ב בדוא"ל [email protected], או בטל': 09-7781063 בציון שם, מספר טלפון, מספר תעודת זהות ושמות הקורסים שאתם מנחים.
    לתשומת הלב: ההדרכות מוצעות לכלל עובדי האו"פ ולא ניתן החזר דמי נסיעה עבור השתתפות בהן.


  3. לפעילות העשרה ולמידה כלל-או"פית עקבו אחר המוצע באתר והירשמו בהתאם למפורט בנוגע לכל פעילות.

ביצוע ההרשמה אינו מהווה אישור להשתתפות בפעילות. על השיבוץ תקבלו הודעה נפרדת. אנא שריינו לעצמכם את המועדים שאליהם נרשמתם עד לקבלת אישור ההשתתפות.*

אנו מבקשים להימנע מביטול של הרגע האחרון. הודעה על ביטול רישום עד כשבוע לפני פתיחת הסדנה, עדיין מאפשרת להזמין מנחה אחר/ת להשתתף בה. אנא הירשמו אך ורק לפעילות המתאימה לכם הן מבחינת הזכות להירשם והן מבחינת שעות הפעילות במלואן, כמפורט בחוברת זו.

* אם חל עיכוב ולא קיבלתם אישור על הרשמתכם כשבוע לפני מועד הפעילות, אנא פנו ללי גדז', טל': 09-7781491.




נספח

להלן מרכזי הלימוד של האו"פ שבהם מתקיימים מפגשי ההדרכה, ודרכי ההגעה אל המרכזים:

  1. קריית האו"פ ברעננה, האוניברסיטה הפתוחה, הקריה ע"ש דורותי דה רוטשילד, דרך האוניברסיטה 1, רעננה, טל': 09-7780778.

    דרכי הגעה
    כניסת הולכי רגל
    שער הכניסה לקריית האוניברסיטה הפתוחה הוא ברחוב רבוצקי 108, רעננה.

    רכב פרטי יש להגיע לצומת רעננה צפון. הכניסה למגרשי החניה של האו"פ נעשית דרך כביש שירות המחבר בין רחוב ויצמן ברעננה למגרשי החניה. כביש זה נמתח במקביל לכביש מס' 4 ולגדר קריית האו"פ. ראו מפה

    לתשומת הלב!
    • מומלץ לחנות במגרשי החניה של האו"פ במתחם הקמפוס (שכן בקרבת קריית האו"פ, ברחוב רבוצקי וברחובות הסמוכים, יש הגבלות חניה). החניה חינם עם הצגת אישור השתתפות בסדנה או הצגת כרטיס מנחה.
    • היציאה ממגרש החניה אפשרית אך ורק אל כביש מס' 4, ורק לכיוון דרום (לצומת רעננה מרכז).
    תחבורה ציבורית*
    אפשר להגיע לאו"פ עם קווי "אגד" שעוצרים בצומת רעננה צפון. לא לכל הקווים של "אגד" יש תחנה בצומת רעננה צפון. לחלופין, אפשר להגיע למסוף התחבורה שבצומת כפר-סבא/רעננה (צומת רעננה מרכז), ומשם להמשיך עם קווי אוטובוס שעוצרים בצומת רעננה צפון.

  2. קמפוס בית בירם בחיפה, שד' אבא חושי 15, אחוזה, חיפה, טלפון: 04-8269222 רב קווי. המשרד נמצא בבניין האוניברסיטה הפתוחה, בקומת הכניסה.

    דרכי הגעה
    תחבורה ציבורית*
    רכב פרטי
    חניה מסודרת, בתוך הקמפוס, באמצעות תווי חניה (מותנה במקום פנוי).

  3. קמפוס רמת־אביב, רח' קלאוזנר 16 רמת־אביב, תל־אביב, טלפון 03-7455514.

    דרכי הגעה
    תחבורה ציבורית*
    רכב פרטי
    חניה במתחם הקמפוס תתאפשר על בסיס מקום פנוי, רק לחלק מהסטודנטים שהגישו בקשה באמצעות השאילתא. סטודנטים שיקבלו אישור כניסה יוכלו להיכנס עם רכבם לקמפוס בהתאם למצב מקומות החניה הפנויים באותו הזמן.

    בסביבת הקמפוס ישנם כמה חניונים של "אחוזות החוף". ניתן לחנות בהם בתעריף סטודנט, עם הצגת תעודת סטודנט של האוניברסיטה הפתוחה.

  4. קמפוס מל"י בירושלים, הגן הטכנולוגי, בניין 8, מלחה (מול קניון מלחה, בניין ראשון מימין לכניסה הראשית).

    דרכי הגעה
    תחבורה ציבורית*
    רכב פרטי
    חניה מחוץ לגן הטכנולוגי.
    אפשרות לחניה בתשלום. פרטים במל"י, טל': 02-6490600.
* כתובת אתר "אגד": http://www.egged.co.il
כתובת אתר "דן": http://www.dan.co.il