האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12046 סמינר מחקר: צרכנים, עסקים ופוליטיקה

12046 סמינר מחקר: צרכנים, עסקים ופוליטיקה‏1

5 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / ממשל ומדיניות ציבורית

תנאי קבלה: לתואר שני בממשל ומדיניות ציבורית: סוגיות במדיניות ציבורית, מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה לתואר שני וקורס בחירה נוסף וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג האלף ובמאגרי מידע.

פיתוח הקורס: ד"ר עומרי שמיר, פרופ' יגיל לוי

תהליך הצריכה הפך בעשורים האחרונים מפעולה הכרחית ופרטית לפעולה חברתית המגדירה את אופי החברה. השוק, בו מתנהלת אינטראקציה בין מספר שחקנים הופך לזירה חדשה של מאבק פוליטי שבמסגרתו אזרחים כצרכנים יכולים להשפיע על התנהלותם של עסקים כמו גם על עיצובה של מדיניות ציבורית וזאת תוך שימוש בכוח הקנייה הטמון בארנקם.

במוקד הסמינר יעמוד הממשק בין שלושה שחקנים (‏שכל אחד מהם ניתן להציב בקודקודו של משולש‎)‏: אזרחים כצרכנים, גופים עסקיים והמערכת הפוליטית-בירוקרטית וזאת תוך הצגתו כתהליך דו-כיווני שמתרחש לא רק מן המערכת הפוליטית-בירוקרטית כלפי מטה אלא גם כמתרחש מלמטה למעלה, ושבמסגרתו צומחות יוזמות לשינוי חברתי ופוליטי העושות שימוש בכוח הצרכני.

הדיון בסמינר ייסוב סביב שלושה תהליכים מרכזיים: הגלובליזציה, חולשת הפוליטיקה הפורמלית והעלייה בחשיבותם של הגופים העסקיים ובאחריותם החברתית. במסגרת הסמינר ייחשפו הסטודנטים לתאוריות וכלים מתחום המדיניות הציבורית ויוצגו מקרי בוחן מישראל ומהעולם.

מבנה הסמינר

הסמינר יתנהל במתכונת של סמינר מחקר בהנחיה אישית של מפתח הסמינר. במשך הסמסטר יתקיימו שישה מפגשים של שלוש שעות כל מפגש. החלק הראשון של הסמינר יעסוק במתן כלים תאורטיים לכתיבת העבודה הסמינריונית. הסטודנטים יקבלו מטלות שוטפות המבוססות על קריאת חומר הביבליוגרפי. במהלך הקורס יבחרו הסטודנטים בנושא לעבודה סמינריונית, ויתבקשו להציג הצעת מחקר ולדון בה בכיתה. בחלק השני ימשיכו הסטודנטים לכתיבת העבודה הסמינריונית בהנחיה אישית של מנחה הסמינר.

העבודה תכוון לבחינה של סוגיה ספציפית בהתבסס על הכלים התאורטיים שהוקנו בקורס.

בקורס נדרשת השתתפות חובה במפגשים, המפגשים בקבוצות המקוונות מתקיימים על פי שעון ישראל.


1 בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית.