האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12049 סמינר מחקר: פוליטיקה וכלכלה בעידן של גלובליזציה

12049 סמינר מחקר: פוליטיקה וכלכלה בעידן של גלובליזציה‏1

5 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / לימודי דמוקרטיה בין-תחומיים

שיוך נוסף: תואר שני / ממשל ומדיניות ציבורית

תנאי קבלה ללימודי דמוקרטיה: הקורס סוגיות במדיניות ציבורית או דמוקרטיה ודמוקרטיזציה, אחד מבין הקורסים דמוקרטיה: גישה רב-תחומית, סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה, וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע.

תנאי קבלה לממשל ומדיניות ציבורית- הקורסים סוגיות במדיניות ציבורית ומבוא לגישות ושיטות במדע המדינה לתואר שני וקורס בחירה נוסף. וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע.

פיתוח הסמינר: פרופ' זאב רוזנהק

הסמינר יעסוק ביחסי הגומלין בין דינמיקות כלכליות ופוליטיות בהקשר של תהליכי גלובליזציה. הדיון יתמקד ביחסי הגומלין בין תהליכים ושחקנים שפועלים בשדה הטרנס-לאומי לבין אלה הפועלים בשדות מקומיים.

בסמינר נדון בסוגיות שעומדות במרכז סדר היום התאורטי והמחקרי העכשווי של חקר הגלובליזציה והכלכלה הפוליטית: מהם הכוחות הכלכליים-פוליטיים שמשפיעים על תהליכי גלובליזציה (‏הכלכלה הפוליטית של הגלובליזציה‎)‏? מהי המשמעות של התהוות של זירות כלכליות-פוליטיות טרנס-לאומיות (‏הגלובליזציה של הכלכלה הפוליטית‎)‏? מי הם השחקנים המרכזיים הפועלים בתהליכים אלה, ומהו אופי פעילותם והיחסים ביניהם? מהם יחסי הגומלין בין שחקנים ומוסדות מקומיים לבין שחקנים ומוסדות טרנס-לאומיים, בעיקר בהקשר של תהליכי שינוי מוסדי? מהן ההשלכות של הגלובליזציה של הכלכלה הפוליטית על החברות השונות, הן מבחינת מבנים של אי-שוויון והן מבחינת דפוסים של פעולה פוליטית? הדיון בסוגיית ההשלכות של הגלובליזציה של הכלכלה הפוליטית יתייחס לחברות מסוגים שונים, על פי מיקומן במערכת העולמית. הסטודנטים יכתבו עבודה סמינריונית סביב סוגיות אלה.

נושאי לימוד

מבנה הסמינר

הקורס יתנהל במתכונת של סמינר מחקר בהוראה פרונטלית על ידי מפתח הסמינר. יתקיימו 6 מפגשים בני 3 שעות כל מפגש. מרצה הסמינר ילמד את השיעורים, ינחה וילווה את הסטודנטים בבחירת נושא העבודה הסמינריונית ובניסוח שאלת המחקר, בתהליך המחקר עצמו ובכתיבת העבודה הסמינריונית.


1 בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית.