14224 סמינר מחקר: מדיה כמכשירי ידע
14224 סמינר מחקר: מדיה כמכשירי ידע1
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / לימודי תרבות
תנאי קבלה: קבלה לתואר השני בלימודי תרבות
פיתוח הקורס: פרופ' ערן פישר
ידע, מידע ונתונים – אבני יסוד של החברה המודרנית – הם אף פעם לא מופשטים; הם תמיד מתווכים באמצעות מדיה כלשהי ואופני הרישום, הארגון והאחזור שלהם במדיה מעצבים אותם. מדיה, אם כן, אינו רק מכולה להעברה של מידע וידע על פני מרחב וזמן אלא מכשיר באמצעותו מבנים ידע. כוחה של המדיה נעוץ לא רק בתוכן שהיא מחזיקה, אלא גם בצורה בה תוכן זה נרשם: המאפיינים החומריים שלה, עיצובה, והפרקטיקות החברתיות הכרוכות בה. כך, למשל, אופן הפעולה של פלטפורמות דיגיטליות מבוסס על יכולתן לאגור נתוני משתמשים ולהתמיר אותם לידע עליהם. תהליך התרגום של נתוני עתק לידע מבוסס בעיקרו על זיהוי אלגוריתמי של דפוסים של נתונים. הידע המתקבל מעיבוד זה משנה את אופן הפעולה של הפלטפורמות ומציג למשתמשים תמונת ידע מותאמת אישית על העולם.
הקורס מבקש להציע שה"קסם" הזה – אשר קורה מאחורי גבנו במדיה דיגיטליים ומערב טכנולוגיות שאת פעולתן מעטים מאיתנו מבינים – אינו חדש, ואינו נעוץ רק בטכנולוגיה "מתקדמת". הקורס לכן פונה למדיה היסטוריים פשוטים, לכאורה, ומראה עד כמה הם היו שותפים תמיד בעיצוב של הידע בתחומי חיים שונים: ממשל, כלכלה, מדע, יחסים בינאישיים, והעצמי. בהתבסס על מחקרים היסטוריים, אנתרופולוגיים, וסוציולוגיים נלמד על כמה ממכשירי המדיה שנעשו לחם חוקה של העת המודרנית: הנייר, העמוד, הספר, היומן האישי ויומן הפגישות, הפנקס, הטופס, הריהוט המשרדי לארגון ניירת, מכונת הכתיבה, ומעבד התמלילים, וכן פרקטיקות מדיה/ידע כגון תוכן העניינים, הערות השוליים, חלוקה לפרקים, והאינדקס. נבחן איך אופני ידיעה שונים נכרכים בצורות מדיה שונות. לדוגמה, נשאל על האופן בו יומני פגישות עיצבו את הידע הטמפורלי שלנו, קרי האופן בו אנחנו מבינים, חווים ומארגנים את הזמן, ובתמורה פועלים עליו.
חומרי הלימוד:
הקורס מבוסס על מאמרים באתר הקורס.
ההשתתפות במפגשים היא חובה.
1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן.