האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20909 תאי גזע: ממחקר בסיסי ליישומים רפואיים

20909 תאי גזע: ממחקר בסיסי ליישומים רפואיים‏1

3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעי החיים, ובכללם הקורסים, ביולוגיה כללית ב, התא: מבנה ופעילות (‏שנתי או סמסטריאלי‎)‏, ביוכימיה א, גנטיקה א,2 וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: הקורס אימונולוגיה. גנטיקה ב, ביוכימיה ב

פיתוח הקורס: פרופ' איתן פיבך, ד"ר יואל קלמס

בניגוד לתאים אחרים בגופנו, כמו תאי עור או תאי שריר, מתאפיינים תאי גזע (‏stem cells‎)‏ ביכולתם להתמיין ולהתפתח למגוון רחב של תאים ורקמות. למחקר בתאי גזע ממקור עוברי ובוגר יש חשיבות רבה להבנה של תהליכים ביולוגיים בסיסיים, כמו גם שימושים מרחיקי לכת ברפואה. המחקר בתחום דורש שילוב של ידע מתחומים שונים, כמו ביולוגיה של הרבייה, ביולוגיה התפתחותית, ביולוגיה תאית ומולקולרית, אנדוקרינולוגיה, המטולוגיה ואימונולוגיה, ובמעבדות רבות ברחבי העולם מוקדשים היום מאמצים רבים להבנת התהליכים המתרחשים בתאים אלה.

הקורס מקנה ידע בסיסי על תאי גזע ועל האפשרויות הקליניות הנפתחות כתוצאה מיישום פרי המחקר בתאים אלה. חומר הלימוד בקורס יאפשר לסטודנט להתוודע גם לבעיות האתיות הנלוות למחקר בתאי גזע וליישומו.

מבנה הקורס

הקורס מתבסס על פרקי קריאה ומאמרים באנגלית. בשלב הראשון של הקורס נדרשים הסטודנטים לקרוא ספר מבוא בנושא וכן מאמרי סקירה הדנים בנושא של תאי גזע בוגרים.

הסטודנטים ירצו על עבודתם או יציגו אותה בפני המדריך בשיחת סיכום.


1 סטודנטים שלמדו את הקורס התמיינות של תאי דם (‏20513‎)‏, שאינו מוצע עוד, מנועים מללמוד קורס זה. להשלכות על צבירת נ"ז בשל חפיפה עם קורס(‏ים‎)‏ אחר(‏ים‎)‏, ראו פירוט החפיפה.

הקורס יילמד לאחרונה בסמסטר ב2023.

2 או הקורס גנטיקה (‏20275‎)‏, שאינו מוצע עוד.