תפקידיו של ארגון הלמידה בימי הקורונה


כתב: ברק כהן – מנהל למידה של ארגון המכירות הגלובלי ב"אמדוקס", מוביל תהליכי חדשנות בארגונים ומנחה סדנאות חדשנות; מרצה בתפנית, בית הספר למנהלים, בקורס לניהול למידה בארגונים


אלו ימים מאתגרים עבור כולנו. הקורונה נכנסה אל חיינו בסערה, והשגרה של כולנו, ובכלל זה אנשי משאבי אנוש, כרוכה בהתמודדויות בתחומים שונים. איזה תפקיד יכולים למלא ארגוני למידה בימים אלה? במה עלינו להשקיע?
מה אנו יכולים לעשות?
כולנו מכירים את מודל השותפות: בימים כתיקנם, ארגון הלמידה רוצה ופועל להיות שותף בעל ערך (Trusted adviser),
ועליו להתנהל כך. דבר זה נכון על אחת כמה וכמה בימים אלו. ואם כך, מה כדאי לעשות ומה כדאי לא לעשות?


1. למידה לשם תמיכה בעיסוק הליבה

זהו היהלום שבכתר העשייה שלכם, ועכשיו יותר מתמיד. רוב מאמציכם צריכים להיות ממוקדים בשאלה, איך גורמים לארגון שלכם להמשיך לפעול כמעט כרגיל. ב"אמדוקס" קוראים לזה BCP ( .(Business Continuity Planלשם כך, הכינו רשימה של כל הפרויקטים שהיו מונחים על השולחן שלכם במשרד, ובעזרת השותפים העסקיים שלכם בצעו תיעדוף: החליטו מה הכי קריטי לארגון שלכם עכשיו. זה בהחלט הזמן ליוזמות חדשות, אם הן מסייעות ותורמות במציאות החדשה, כגון: ניהול צוותים מרחוק, מכירות ושימור לקוחות, ואפילו גיוס עובדים חדשים.


2. למידה ליום שאחרי הקורונה

בשלב כלשהו המשבר הזה יסתיים, וכדאי להתכונן ליום שאחריו. נהלו שיח פתוח עם השותפים שלכם, ובררו האם יש אפשרות להשקיע בתחומים נוספים. ייתכן שתצטרכו לעסוק בהוצאת עובדים לחל"ת או אפילו בפיטורים. שיח כזה יהיה מורכב, ויחייב אתכם לנהוג ברגישות מתוך הבנה עסקית לגבי היחידות בהם אתם תומכים. במקביל, חפשו את האזורים בהם יש צורך להשקיע. זה יועיל ביום שאחרי המשבר.


3. למידה משמעותית

בימים אלה, כל היחידות, ובמיוחד יחידות המטה, מפיקות תוכן. כולם רוצים לתמוך ולאפשר עשייה. אולם דבר זה, יחד עם שפע המידע שמקורו מחוץ הארגון, עלול לגרום גם הצפת מידע בקֶרֶב העובדים ולהעמיס עליהם נטל מיותר. לכן, צריך לברר מה מכל זה משמעותי לארגון הלמידה, מה חשוב וקריטי, ובהתאם לכך להפיץ בעיתוי הנכון ולאנשים הנכונים.


4. שגרות חדשות וקיימות

שאלה שנכונה כיום כמו בימי שגרה היא: מה אנו מאפשרים לעובדים בתוך ארגון הלמידה? האם אנו מקיימים שגרות של עבודה או רק מתרכזים ב"כיבוי שריפות"? מה אפשר לעשות כדי שהעובדים יוכלו לתת מענה אמיתי ובזמן?


5. התייעצו עם עמיתים מהרשת המקצועית שלכם

בימי משבר אלו, כולנו באותה סיטואציה וכולנו מתמודדים עם אותם אתגרים. ב"אמדוקס" אנחנו אומרים, "אתם לא לבד" (בקרו באתר Virtually Together). צרו קשר, שאלו שאלות והתייעצו, ואם אתם יכולים, תִרמו מן הידע והמקצועיות שלכם. בקרו בקורס לומדים ללמד אונליין כדוגמה לתרומה כזאת.