האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12191 סמינר מחקר: דמוקרטיה וארגונים בין-לאומיים

12191 סמינר מחקר: דמוקרטיה וארגונים בין-לאומיים‏1

5 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / לימודי דמוקרטיה בין-תחומיים

תנאי קבלה: לתכנית לתואר שני בדמוקרטיה: הקורס דמוקרטיה ודמוקרטיזציה‏, ואחד מהקורסים דמוקרטיה בישראל: סוגיות נבחרות או סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע. ידע קודם מומלץ: הקורס הדמוקרטיה בישראל: סוגיות נבחרות.

פיתוח הסמינר: ד"ר שרה קאהן-ניסר

אחראי אקדמי: ד"ר דניס שרביט

קאנט טען כבר במאה ה-18 שמדינות דמוקרטיות לעולם לא יילחמו האחת כנגד השנייה. הסמינר בוחן את הקשר שבין המשטר הדמוקרטי לבין הסדר הבין-לאומי ממגוון זוויות מושגיות ואמפיריות: האם קל יותר למשטרים דמוקרטיים לשתף פעולה ולהתארגן בזירה הבין-לאומית ואם כן, למה? האם ארגונים בין-מדינתיים כמו האו"ם וארגונים לא-ממשלתיים כמו אמנסטי תורמים להפצת ערכים דמוקרטיים ברחבי העולם? מי מרוויח ומי מפסיד מפעילותם של ארגונים בין-לאומיים לקידום מערכת הערכים הדמוקרטית-מערבית? נחקור גם את הקשר שבין שלום ויישוב סכסוכים לבין דמוקרטיה ונשאל האם קל יותר ליישב חילוקי דעות בין מדינות דמוקרטיות ומה הקשר שבין אינטרסים לאומיים, ערכים דמוקרטיים ושלום. חקירת הקשר שבין דמוקרטיה וארגונים בין-לאומיים ממגוון זוויות מאפשרת לסטודנטים לבחור את הנושא והזווית המסקרנים אותם ביותר ולכתוב עבודה סמינריונית שמשקפת את תחומי העניין שלהם.

נושאי הלימוד

חומר הלימוד

מקראת מאמרים מקוונת, מדריך למידה מקוון.

מבנה הסמינר

הסמינר יתנהל במתכונת של סמינר מחקר בהנחיה אישית של מפתח הסמינר. יתקיימו 6 מפגשים בסמסטר בני 3 שעות כל מפגש. בחלק הראשון של הסמינר יהיה דגש על מתן כלים תאורטיים לכתיבת העבודה הסמינריונית. הסטודנטים יקבלו מטלות שוטפות המבוססות על קריאת החומר הביבליוגרפי. במהלך הקורס יבחרו הסטודנטים בנושא לסמינר ויתבקשו להציג הצעת מחקר ולדון עליה בכיתה. בחלקו השני ימשיכו הסטודנטים לכתיבת העבודה הסמינריונית בהנחיה אישית של מנחה הסמינר. העבודה תכוון לבחינה של סוגיה אמפירית בהתבסס על הכלים התאורטיים שהוקנו בקורס.


1 בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית.