האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20248 גלים ואופטיקה

20248 גלים ואופטיקה‏

4 נקודות זכות ברמה רגילה

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / פיסיקה

ידע קודם דרוש: צמד הקורסים חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי א + חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי ב או השלשה חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20474‎)‏ + חשבון אינפיניטסימלי 2 (‏20475‎)‏ + חשבון אינפיניטסימלי 3,1 וכן הקורסים מבוא למשוואות דיפרנציאליות רגילות (‏או משוואות דיפרנציאליות רגילות 1‎)‏, מכניקה, חשמל ומגנטיות. ידע קודם מומלץ: הקורס משוואות דיפרנציאליות חלקיות.

פיתוח הקורס: פרופ' עודד אגם (‏כתיבה‎)‏, ד"ר עופר אייל, פרופ' יוסף ורבין, בועז קרני

יועצים: פרופ' ראובן חן, פרופ' ריימונד מורה, פרופ' יורם קירש, ד"ר דרור אורגד, ד"ר עמרי גת, ד"ר ברוך זיו, ד"ר נדב כץ

תורת הגלים והאופטיקה צמחה מהתבוננות בתופעות טבע יומיומיות כמו גלי הים, הקשת בענן, ההילה סביב הירח, הצבעים של בועות סבון והצלילים שיוצרים כלי נגינה שונים. חיפוש הסברים לתופעות אלה העסיק את האנושות במשך אלפי שנים והוביל בסופו של דבר לפיתוח המסגרת התאורטית והכלים המתמטיים המאפשרים לנו כיום לתאר ולהבין אותן.

המטרה העיקרית של הקורס הנוכחי היא לתאר ולהסביר את המגוון העשיר של התופעות הגליות והאופטיות. דגש מיוחד ניתן לאלה בהן אנו נתקלים בחיי היומיום כגון אלה הנזכרות לעיל, ובנוסף למשפחה הגדולה והיותר מודרנית של הגלים האלקטרומגנטיים (‏מעבר לתחום האופטי‎)‏.

בדרך למטרה זו יהיה עלינו לפתח את המושגים הבסיסיים של תורת הגלים (‏כמו נפיצה, עקיפה, והתאבכות‎)‏, ואת הכלים המתמטיים המתארים אותם, שהמרכזי שבהם הוא אנליזת פורייה. לא פחות חשוב יהיה לפתח שיטות קרוב שיאפשרו לנו לדון במקרים מורכבים בהם קשה לטפל באופן מדויק. לפיכך, נוסף לצד התצפיתי והיישומי של הקורס, יש לו גם צד מתמטי ברמה גבוהה למדי.

חומר הלימוד

פרק 1

מבוא

פרק 2

משוואת המיתר

פרק 3

אנליזה הרמונית

פרק 4

נפיצה

פרק 5

גלים במרחב דו-ממד

פרק 6

אופטיקה גיאומטרית

פרק 7

התאבכות

פרק 8

עקיפה


1 או השלשה חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20474‎)‏ + השלמות בחשבון אינטגרלי + חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי ב, או הצמד חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20106, שאינו מוצע עוד‎)‏ + חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי ב, או השלשה חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20106, שאינו מוצע עוד‎)‏ + חשבון אינפיניטסימלי 2 (‏20212, שאינו מוצע עוד‎)‏ + חשבון אינפיניטסימלי 3.