10340 שירתו המוקדמת של ח"נ ביאליק (1900-1890)
10340 שירתו המוקדמת של ח"נ ביאליק (1900-1890)1
6 נקודות זכות ברמה מתקדמת
שיוך: מדעי הרוח / ספרות / ספרות עברית
תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם הקורסים הסיפור העברי בראשית המאה ה-20, תמורות בשירה העברית בין תש"ח לתש"ך, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: הקורס בין ציון לציונות: 1914-1881.
פיתוח הקורס: פרופ' דן מירון, ד"ר מירי טלמון; נילי לנסברגר (עריכה)
מטרות הקורס
-
התוודעות ליצירתו המוקדמת של ביאליק, להתפתחותה, להתגבשות נושאיה, לצורותיה, לתבניות היסוד ולז'אנרים שבהם נכתבה.
-
הצעת תפיסה כוללת של התפתחות אישיותו היוצרת של ביאליק בשלבי העיצוב הראשוניים והמכריעים שלה, והעמדתה לדיון לעומת תפיסות אחרות.
-
הבנה היסטורית של התהליכים ששינו את פני השירה העברית והספרות העברית בכללה בתקופת המעבר מן ההשכלה אל "התחייה".
-
מיומנות בניתוח שיר ותהליך היווצרותו, בשימוש במהדורה מדעית של טקסט שירי, ובהפקת לקחים ספרותיים מהבדלי גרסאות שבין נוסחיו השונים של שיר אחד.
-
הבנה תאורטית בבעיות הכרוכות בעיצובו של הקול הדובר בשירה, ובבעיות הקשורות ביחסים בין היוצר לבין המערכת הספרותית.
חומר הלימוד
שירים: תר"ן-תרנ"ח – מהדורה מדעית של שירי ביאליק (דביר, 1983); שירים (ספריית דביר לעם, תשכ"ג); ספרו של פרופ' דן מירון הפרידה מן ה'אני' העני (האוניברסיטה הפתוחה, 1986); יחידות לימוד ומקראת אגרות, מאמרים ושירים מתקופת ההשכלה ו"חיבת ציון".
החטיבות העיקריות בקורס:
1. |
דימויו של ביאליק כיוצר – ההיבט הביוגרפי |
2. |
אפיונו של הקול הדובר בשירה והתגבשות הדובר הלירי בשיריו המוקדמים של ביאליק |
3. |
הנמען החוץ-שירי בתקופתו של ביאליק |
4. |
דיון בחידוש הפואטי-ההיסטורי שב"אני" האישי-הלאומי הביאליקאי, ובתהליך התקבלותו על רקע המערכת הספרותית הקולטת |
5. |
שירים שבהם מסתמנת ראשית התנערותו של ביאליק מן הדובר הלירי-אלגורי ומתבניות צורניות וסגנוניות קודמות |
6. |
ניסיונותיו של ביאליק בתחום השירה הפואמטית- מימטית |
7. |
פקפוקיו של ביאליק ברצינות ובערך של השירה בכלל ושל "שירת ישראל" בפרט, והמפנה בגיבושו של ה"אני" הלירי הביאליקאי – מתן תוקף לשירה אישית |
8. |
גיבושו של ה"אני" הלירי – השירה האוטוביוגרפית |
1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן.