האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20600 תורת האקלים

20600 תורת האקלים‏

4 נקודות זכות ברמה רגילה

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי כדור-הארץ / מטאורולוגיה

שיוך נוסף: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי כדור-הארץ / אוקיינוגרפיה

ידע קודם דרוש: יסודות הפיסיקה או יסודות הפיסיקה א וגם יסודות הפיסיקה ב. וחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי א. ידע קודם מומלץ: מבוא למטאורולוגיה, מבוא לאוקיאנוגרפיה. נדרשת יכולת קריאה של טקסטים מדעיים באנגלית.

פיתוח הקורס: ד״ר אורלי לחמי

יועץ: ד״ר ברוך זיו

האקלים מתאר את המאפיינים הפיזיקליים של הסביבה, כולל האטמוספירה, האוקיאנוסים, פני השטח ושכבת הקרח, לאורך פרקי זמן ארוכים. תופעות אקלימיות בכדור הארץ כוללות בין היתר את קיומם של יערות גשם טרופיים קרוב לקו המשווה, קיומם של מדבריות גדולים בקווי רוחב סובטרופיים, המחזור העונתי, ריבוי סופות הוריקן במפרץ מקסיקו ומחזוריות עידני הקרח. מגוון התופעות האקלימיות הוא עשיר ומרתק ומשפיע על חייהם של בני אדם ובעלי חיים בכל מקום על פני כדור הארץ בעבר, בהווה ובעתיד.

הקורס נועד להקנות הבנה פיזיקלית של מערכת האקלים ברמה הגלובלית. המאפיינים האקלימיים של כדור הארץ מוסברים בהתבסס על עקרונות פיזיקליים מוכרים ועל מנגנונים של אינטראקציות בין הרכיבים השונים של מערכת האקלים. הקורס מתייחס גם לאקלים הנוכחי של כדור הארץ וגם לשינויי אקלים שהתרחשו מאז היווצרות כדור הארץ ועד היום וכן לשינויים הצפויים להתרחש בעתיד, על פי התחזיות המדעיות. ללימוד הקורס דרוש רקע בסיסי בפיסיקה ובמתמטיקה.

נושאי הלימוד

חומר הלימוד

הקורס מתבסס על פרקים מתוך הספר

Hartmann, D. L., 2016: Global Physical Climatology. 2nd ed. Academic Press, 498 pp.

לספר מצורף מדריך למידה בעברית המכיל הנחיות לקריאה בספר, הסברים נוספים, מילון מונחים, חומרי העשרה ושאלות מנחות.