האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים
הקורס אינו מוצע עוד

30302 עדה בישראל: היבטים היסטוריים וגנטיים

30302 עדה בישראל: היבטים היסטוריים וגנטיים

6 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים

 תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעים, ובכללם הקורסים ביולוגיה כללית א, ביולוגיה כללית ב, וקורס רגיל בהיסטוריה, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: הקורס ממנדליזם להנדסה גנטית.

פיתוח הקורס: פרופ' אבינעם אדם, פרופ' ירון צור

אוכלוסיית ישראל היא מן המגוונות שבאוכלוסיות האדם; ברובה היא עדיין מורכבת מעדות רבות, אשר לכל אחת מהן היסטוריה משלה ו"פרופיל" גנטי משלה. במרבית המקרים חסרים נתונים חשובים על ההיסטוריה של העדות ואילו המאפיינים הגנטיים שלהן הוגדרו כולם רק בדור הנוכחי. היש התאמה בין מה שההיסטוריונים יודעים ומשערים על תולדותיה של עדה מסוימת לבין מאפייניה הדמוגרפיים והגנטיים? עד כמה יכולים הממצאים והידע בתחום האחד ללמד על משנהו?

מטרת הקורס לאפשר לסטודנטים המתעניינים – ובעלי הידע המוקדם הנדרש בשני התחומים – לברר שאלות כאלה באמצעות סקירת המחקרים ההיסטוריים והגנטיים בעדה אחת מעדות ישראל. (‏זהות העדה תיקבע בכל מקרה בהתחשב בנטייתו של הסטודנט, אבל גם בזמינות המדריכים המומחים לכל אחד מהתחומים‎)‏.

הקורס כולל קריאה מודרכת בספרות המדעית, רובה באנגלית, בהדרכת מנחים ומדענים מתחומי ההיסטוריה והגנטיקה, ודורש כתיבת עבודה סמינריונית מסכמת.