האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20947 איזוטופים יציבים בחקר כדור הארץ

20947 איזוטופים יציבים בחקר כדור הארץ‏

4 נקודות זכות ברמה מתקדמת ללא אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע / מדעי כדור-הארץ / גיאולוגיה

שיוך נוסף: מדעים / מדעי הטבע / מדעי כדור-הארץ / אוקיינוגרפיה

שיוך נוסף: מדעים / מדעי הטבע / מדעי כדור-הארץ / מטאורולוגיה

תנאי קבלה: מבוא לגיאוכימיה (‏20498‎)‏, כימיה כללית (‏20437‎)‏ או כימיה כללית א (‏20470‎)‏ + כימיה כללית ב (‏20480‎)‏ או כימיה כללית ב לביולוגים (‏20490‎)‏ וכן פטור מקורסי שפה באנגלית ועמידה בדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.

ידע דרוש: חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי א (‏20406‎)‏.

פיתוח הקורס: ד״ר אייל וורגפט, ד״ר אלכס משולם.

איזוטופים יציבים הם אחד מכלי העבודה העיקריים והחשובים שעומדים לרשות חוקרי מדעי כדור הארץ. כמעט שאין תחום בחקר מדעי כדור הארץ שלא נעשה בו שימוש באיזוטופים יציבים, החל מאפיון וכימות של תהליכים במחזור המים הגלובלי, דרך חקר העבר הרחוק של כדור הארץ וכלה במעקב אחר שינויים גלובליים מעשה ידי אדם. תחום האיזוטופים היציבים מתפתח גם כיום. התקדמויות טכנולוגיות שהושגו בשנות ה-90 של המאה -20 ובעשורים הראשונים של שנות האלפיים הביאו לשיפורים ניכרים ביכולות האנליטיות, הן מבחינת דיוק והדירות המדידות, והן מבחינת פיתוח יכולות למדידת איזוטופים יציבים של יסודות כבדים יחסית. יכולות אלה מתבטאות בהתקדמויות מחקריות מהירות ובשימוש הולך וגובר במספר הולך וגדל של מערכות איזוטופיות למחקרים פורצי דרך ביריעה מתרחבת של תחומי דעת. מטרת קורס זה היא להעמיק את ההיכרות עם הטרמינולוגיה, שיטות המדידה, מחקרים קלאסיים והמחקר בן זמננו בתחום האיזוטופים היציבים.

בקורס נתוודע לטרמינולוגיה הספציפית לתחום, ולשיטות המדידה המקובלות של איזוטופים יציבים. כמו כן, נלמד מדוע וכיצד תהליכים כימיים "מעדיפים" איזוטופים מסוימים מאיזוטופים אחרים, וכך יוצרים חלוקה לא הומוגנית במאגרים שונים בכדור הארץ. נסקור גם את השימושים העיקריים של איזוטופים יציבים בחקר המחזור ההידרולוגי, בחקר האוקיינוס ובחקר אקלים העבר.