יום ההוראה והלמידה

הכנס השנתי של סגלי ההוראה
באוניברסיטה הפתוחה


הוראה במחשבה פתוחה

יום רביעי, ד בכסלו, תשע"ח, 22 בנובמבר 2017
קריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה (מפת הגעה)
האוניברסיטה הפתוחה - sheby vkhnusho vtesnhho
פירוט הסדנאות
 

פירוט הסדנאות

תקצירי הסדנאות

דיון פתוח על איכות ההוראה

למה כל כך מורכב למדוד את איכות ההוראה ואיך בכל זאת לעשות זאת

בסדנה נציף את האתגרים ואת המורכבות שבהערכת איכות ההוראה והלמידה באוניברסיטה הפתוחה. נדון בשאלות כמו מה מודדים ולשם מה? את מי מודדים, איך ומתי? כמו כן, נעלה רעיונות ראשוניים לדרכים שבאמצעותן אפשר להתגבר על המורכבות שבהערכת ההוראה והלמידה.

ד"ר אבנר כספי מתמחה בבחינת הבדלים בין-אישיים והשפעת הטכנולוגיה על התנהגות אנושית. בשלוש השנים האחרונות מכהן כראש המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. לאחרונה מונה ליו"ר ועדת ההיגוי של דיקנט הלימודים לקידום ההוראה והלמידה באו"פ.
ד"ר עינת נוטע-קורן היא מומחית בפסיכומטריקה ובפיתוח מבחנים וכלי מדידה. בעלת ניסיון רב-שנים בפיתוח מבחני הישגים ומבחני כשרים קוגניטיביים. כיום מנהלת את המחלקה להערכה באוניברסיטה הפתוחה.

חזרה לראש הדף

תפוקות למידה (Learning Outcomes) כבסיס לתכנון הוראה בקורס

בדיון הפתוח יוצג הרעיון המארגן של "תפוקות למידה" (הנקרא גם "תוצרי למידה"), הרציונל מאחוריו, והאופן שבו הוא יכול לשמש בסיס לתכנון ולפיתוח ההוראה בקורס. נוסף על הפן התיאורטי, נספר על ההתנסות שלנו בעבודה עם תפוקות למידה במסגרת פרויקט הפיילוט של "קורסים ראשונים באו"פ". נראה כיצד גובשו תפוקות הלמידה ובמה תרמו לעבודה המעשית, ונתאר את תהליך העבודה עם מרכז ההוראה וסגל המנחים. נדון גם באתגרים שהארגון, סגל ההוראה והסטודנטים מתמודדים איתם בבואם לאמץ ולהטמיע של שינוי מסוג זה.

ענבל נסים לובטון היא ראש תחום "תוצרי למידה" במחלקה להוראה וללמידה. בעלת ניסיון רב בעבודה עם סגלי הוראה על הקניה של מיומנויות למידה בקורסים אקדמיים ושילובן בהם. בשנה האחרונה שותפה בהובלת שינויים בתהליכי ההוראה-למידה-הערכה בקורסים נבחרים באו"פ.
סיגל רבינא היא מוסמכת בתקשורת, בעלת תעודה בהוראה מתקנת ומרכזת הוראה בקורסים "מבוא ללימודי תקשורת" ו"קלסיקה בחקר התקשורת" במחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת. בשנים האחרונות שותפה בפיתוח קורס הדגל "מבוא לתקשורת המונים" בעבור המל"ג ובפיתוח קורסים נוספים באו"פ. מרכזת הוראה בקורס פיילוט במסגרת הפרויקט "קורסים ראשונים" באו"פ.

חזרה לראש הדף

אינטראקציה בהנחיה

פליידגוגיה (Play-dagogy) - מישחוק בהוראה אקדמית

דור אחר, מציאות שונה, דרישות מחר חדשות, תלמידים עם צרכים מגוונים – כל אלה מאתגרים אותנו להעניק חינוך והשכלה בדרכים נוספות ויצירתיות. חברת "משחק החיים" יצרה את שיטת "פליידגוגיה" שנוסתה בהצלחה רבה במגזר העסקי במאות ארגונים ועתה כובשת את תחום החינוך וההוראה. בסדנה ננגיש את השפה והגישה באמצעות למידת עקרונות והקניית מודלים, ידע ומיומנויות מתחומי ה"מישחוק" ו"הפסיכולוגיה החיובית", שיהפכו את ההוראה ולמידה ליעילות ומותאמות לצרכים. השיטה מבוססת על למידה פעילה המעוררת את הסקרנות, המוטיבציה והרצון לדעת, על הקניית כישורי למידה ולא רק ידע ועל אתגרי למידה חווייתיים שאינם דורשים הכנה מוקדמת, עזרים מיוחדים או כישורי המצאה ויצירתיות של המנחה. שהרי מה שלא יהיה פשוט – פשוט לא יהיה!

אור ברנט, שותף ומייסד חברת "משחק החיים" מקבוצת אנטרופי, עוסק במישחוק תהליכי הטמעה ולמידה בארגונים ובהכשרות של סגלי הוראה, חינוך והדרכה יותר מ-15 שנה. הוביל תהליכי שינוי במאות ארגונים בכל המגזרים. מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובכנסים מקצועיים רבים, וממציא השיטות "משחקולוגיה" ו"פליידגוגיה".

חזרה לראש הדף

מה לעשות? לעשות! – למידה פעילה במפגשי ההנחיה

בסדנה נתנסה בכלים שונים של למידה פעילה, שיאפשרו לנו לרענן את מפגש ההנחיה, לצמצם את שיעורי המע"מ (מרצה-עומד-מדבר) ולעודד את הסטודנטים להיות מעורבים ופעילים יותר בתהליך הלמידה. נכון, לא קל לשנות הרגלי הוראה, אבל אפשר לעשות זאת קצת אחרת ולהבטיח חוויית למידה משמעותית יותר לסטודנטים שלנו.

ד"ר אפי נוני-וייס, מנהלת היחידה להדרכה בלמידה במחלקה להוראה וללמידה. בעלת ניסיון רב-שנים בעבודה עם סטודנטים על פיתוח מיומנויות למידה, בניהול צוותים של מדריכים בלמידה, בהנחיה ובליווי מנחים וסגלי הוראה להטמעת מיומנויות למידה בתהליכי ההוראה.

חזרה לראש הדף

כיתה הפוכה - הוראה אחרת ללמידה שנשארת

עקרונות שיטת ״הכיתה ההפוכה״ הם הבסיס של המערך הפדגוגי באו״פ עוד מראשיתו. בעשורים שחלפו מאז הוקם, השתנו פני הדברים וכיום רובנו מלמדים בשיטת הוראה מסורתית: המנחה מלמד בכיתה, והלומדים אמורים לתרגל את הנלמד בביתם. כעת, אנו רוצים לחזור ולהציב סימני שאלה על שיטות ההוראה שלנו. האומנם השיטה המסורתית היא המתאימה לדור החדש של הלומדים הנכנסים לכיתה בימינו? האם השיטה הנוכחית אכן מאפשרת למידה חווייתית, אותנטית, משמעותית ושיתופית, כזו שמעודדת חשיבה עצמית וכישורי התבטאות בכתב ובעל פה מול קהל? מטרת הסדנה ליצור מרחב שבו נתנסה ב״כיתה הפוכה״ הלכה למעשה, נזכיר את יתרונותיה, נעמוד על מגבלותיה ונבחן אם לשיטה זו יש עדיין מקום בחיינו כמלמדים.

ד"ר לימור גבאי-אגוזי היא חברת סגל במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, יועצת לתהליכי פיתוח פדגוגי במחלקה להוראה וללמידה באו"פ ומנחה סדנאות של פיתוח מיומנויות למידה והנחיה. בכובעה כמרצה היא מחויבת לחיפוש מתמיד אחר מיומנויות ומתודות הוראה חדשות, כאלה שבכוחן ליצור מרחב לימודי שהסטודנטים יהיו מעוניינים להגיע אליו ואף לקחת בו חלק פעיל ומשמעותי.

חזרה לראש הדף

פרקטיקות מעולם התיאטרון בשירות ההנחיה

בסדנה זו נטעם מעט מהכלים שמציע התיאטרון. נתנסה במשחקי קשב קבוצתיים וזוגיים, ונכיר משחקים ופורמטים מעולם האלתור ותיאטרון הפלייבק שבאמצעותם נוכל להעלות סיפורים ודילמות מתחום ההנחיה. אלה יוכלו לשמש אותנו בכיתת הלימוד ככלי יצירתי ומהנה לדיון במושגים וסוגיות מתוך חומרי הקורס.

ד"ר רינת שחף-ברזילי היא מנחה ומרכזת הוראה בקורסי הערכה בחינוך בתואר השני במחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באו"פ. עוסקת בפיתוח מקצועי של מורים במסגרת היחידה להשתלמויות מורים. מייסדת ומנהלת אנסמבל "תיאטרון אופלייבק", ושחקנית תיאטרון פלייבק משנת 2008.

חזרה לראש הדף

טכנולוגיה בשירות ההוראה והלמידה

לפצח את הקורס: פיתוח תכנים להוראה חדשנית בסביבת ארגונית סוערת

סביבת הלמידה המקוונת מאפשרת לצוותי ההוראה לפתח תכנים לימודיים מתקדמים, הכוללים הנחיה בלמידה, אינטראקטיביות ואיסוף נתונים למעקב. פיתוח זה מתרחש בסביבה ארגונית מורכבת המשפיעה על תהליכי עבודה ועל התוצר המוגמר. בסדנה נסקור אתגרים ודוגמאות מהשטח, ונציג טיפים והמלצות ליצירת סביבות לימוד משולבות המסייעות למימוש מטרות ההוראה.

עפרה הנמן היא מנהלת היחידה הפדגוגית בשה"ם, הממונה על תכנון ופיתוח פדגוגי ועל הטמעת הפתרונות הטכנולוגיים בקרב סגל ההוראה והסטודנטים. עם אנשי היחידה נמנים מומחים פדגוגיים ומעצבי למידה, מנתחי מערכות ומנהלי פרויקטים. הנמן גם מנחה קורסים משפטיים באו"פ וחברה בצוות ההיגוי של דיקנט הלימודים לקידום ההוראה והלמידה.
תמי נויטל היא מעצבת למידה ומידענית, העוסקת בהיבטים טכנולוגיים ופדגוגיים של תחום ה-E-learning ובשימוש ברשתות חברתיות ואתרי שיתוף ידע ללמידה פורמלית ובלתי פורמלית. נויטל חברה בצוות הפדגוגי של שה"ם ומלווה במסגרת זו מרַכזי הוראה ומנחים בפיתוח אתרי הקורסים ושילובם בתהליכי הוראה. היא ריכזה את פרויקט קורסי ה-MOOC של האוניברסיטה הפתוחה וכיום יועצת ומפתחת קורסי MOOC לסביבת edX העולמית במסגרת "אקדמיה מקוונת" - חברה בת של האו"פ.

חזרה לראש הדף

כלים להגברת אינטראקטיביות בהנחיה: סקרים, חידונים, ענן מילים ועוד

מטרת הסדנה להציג דרכים לרתום כלים טכנולוגיים נגישים לטובת שיפור ההוראה והלמידה, פיתוח מודלים חדשים של הוראה (כמו "כיתה הפוכה"), למידה פעילה ועוד. נכיר, בין השאר, כלים אינטראקטיביים לעריכת שאלונים וסקרים ואחרים המשלבים היבטים של מישחוק.

יעל לין ממונה על הפדגוגיה הדיגיטלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. במסגרת תפקידה היא מייעצת לסגל האקדמי באוניברסיטה ומדריכה אותו בתחומי ההוראה המתוקשבת: בחינת מודלים חדשים של הוראה המותאמים למאה ה-21, התאמת כלים טכנולוגיים לשיפור ההוראה והלמידה, פיתוח קורסי MOOC ועוד. לין, בעלת תואר שלישי, היא מרצה לפילוסופיה במוסדות אקדמיים בישראל ובעולם.

חזרה לראש הדף

יצירת חוויית למידה אחרת - כלים לשדרוג תכנים ללמידה חווייתית

המשתתפים בסדנה המעשית (Hands on) יתנסו בהפיכת תוכן לימודי כמו סרטונים, מצגות, טקסטים ותמונות לחוויה אינטראקטיבית. בנוסף, יוצגו דוגמאות לתכנים ששודרגו בעבודה על קורסים שונים בשה"ם.

דנית אייזיקס היא מאפיינת ומפתחת אינטראקטיב ביחידה לחומרי לימוד אינטראקטיביים בשה"ם. היחידה עוסקת בהפקה של חומרי לימוד מקוונים, בהם קורסים מצולמים, ספרים דיגיטליים ומשאבי למידה אינטראקטיביים.

חזרה לראש הדף

סיור באולפני הווידאו של שה"ם – התנסות ודיון על האתגרים בפיתוח קורסים מקוונים

הסיור יכלול הדגמה והתנסות בהעברת מפגש הנחיה מקוון באמצעות מערכות אופק וזום, ובתוך כך יוצגו האתגרים שעמם מתמודדים המלמדים מרחוק. כמו כן, נבקר באולפן ההקלטות המיועד להפקת קורסים מצולמים, נראה דוגמאות ונשוחח על הדילמות שבהפקת תוצר וידאו לימודי אינטראקטיבי ואטרקטיבי.

עדנה טל-אלחסיד היא מנהלת שה"ם - המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק באוניברסיטה הפתוחה וחברה במרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה הפועל בה.
אמיר וינר הוא מנהל היחידה לחומרי לימוד אינטראקטיביים בשה"ם, העוסקת בהפקה של חומרי לימוד מקוונים, בהם קורסים מצולמים, ספרים דיגיטליים ומשאבי למידה אינטראקטיביים. עם העובדים נמנים מפתחי אינטראקטיב ומומחים בצילום, תסריט, בימוי, עריכת וידאו ואפטר אפקטס.

חזרה לראש הדף

ללמד אחרים איך ללמוד

"אז מה היה לנו שם?" – פיתוח חשיבה רפלקטיבית בלמידה

חשיבה רפלקטיבית בלמידה, כלומר חשיבה על הלמידה, עומדת בליבו של תהליך בניית הידע האישי של הסטודנטים. החשיבה הרפלקטיבית נמצאה כמנבאת את סיכויי הצלחתם של סטודנטים במשימות הלימודיות. בסדנה נכיר היבטים שונים של חשיבה רפלקטיבית, נתנסה בהם באופן אישי, ונציע דרכים פרקטיות לשלב אותה במפגשי ההנחיה בקורסים.

ליאת הרט היא מנחה במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות וראש צוות הדרכה בלמידה במחלקה להוראה וללמידה. הרט, מוסמכת במדעי הרוח ומשפטים היא בעלת ניסיון רב בעבודה עם סטודנטים על פיתוח מיומנויות למידה בסדנאות והדרכות אישיות, ושותפה בתהליך הכשרת סגלי ההוראה באו"פ.

חזרה לראש הדף

"עצור, גבול לפניך!" – על גבולות וסמכות בהנחיה

הסדנה תעסוק בסוגיית הגבולות והסמכות של מנחה מול סטודנטים. נמצא כי נושא זה משמעותי ומשפיע, אך לא נדון מספיק. המשתתפים יוכלו לחלוק מניסיונם, לשתף בהתמודדויות שלהם ובפתרונות שהם מוצאים להן, ולהתנסות בכלים שונים מן הסדנאות שלנו. הניסיון מלמד כי שילוב בין מודעות לכלים משפר את היכולות בתחום רגיש זה.

ספי רינצלר היא מוסמכת בהתנהגות ארגונית, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות. ממונה על תחום מתודות הוראה וראש מערך ה"תצפית ומשוב" לסגלי ההוראה במחלקה ללמידה ולהוראה באו"פ. לספי ניסיון רב בעבודה עם מרכזי הוראה ומנחים, בתחומים של פיתוח כישורי הנחייה והיבטים שונים של ניהול קורסים.
יובל קורן הוא מוסמך במדעי ההתנהגות , יועץ ארגוני, ממונה על תחום אוכלוסיות מיעוט במחלקה להוראה ולמידה באו"פ. בעל מעל מ- 20 שנות ניסיון בהנחיה, ניהול ופיתוח הדרכה, פיתוח מנהלים ועובדים.

חזרה לראש הדף

דגשים להוראה ולמידה בקורסים כמותיים

להוראת מקצועות כמותיים מבנה ייחודי ומאפיינים ספציפיים ומדויקים למדי. מבנה זה משפיע על תהליך הלמידה שעוברים הסטודנטים במשך הסמסטר, ובו בזמן על דרך ההנחיה וההוראה של המרצים. במהלך הסדנה נעמוד בקצרה על מבנה הלמידה הריאלית, נבחן את השלבים השונים שלה, נבדוק כיצד הם באים לידי ביטוי בהוראה ונעסוק במגוון מיומנויות למידה להתמודדות עם אתגרים הקשורים להוראת קורסים אלו.

רן שמשוני הוא איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, מוסמך בחינוך ובוגר בהנדסה. ממקימי חברת "פסיפס", כיום סמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברה. לשמשוני ניסיון של 18 שנה בהנחיה ובהקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים. ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.

חזרה לראש הדף


פרטים נוספים: במזכירות הכנס לי גדז' 09-7781550, או במייל [email protected]