למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » קורס הנחיית קבוצות » מראה מראה שעל הקיר

מראה מראה שעל הקיר

צפורה זקס – מאמנת ומנחה קבוצות.
מרכזת מקצועית של קורס הנחיית קבוצות בתפנית- ביה"ס למנהלים

באגדת הילדים של האחים גרים, שואלת המלכה היפה והמרשעת "מראה, מראה שעל הקיר, מי היפה בכל העיר?" והמראה הכנה משיבה לה "את מלכתי יפה מאוד, אך שלגייה יפה ממך". כידוע, תשובת המראה מאוד הרגיזה את המלכה וזה עלה לשלגייה בתקופה ארוכה של תנומה דמוית מוות.

וכך קורה בהגיענו למפגש קבוצתי.

המראה, שהינה גם כלי שימושי וגם מטפורה, מסתתרת לה פיסית אך נמצאת במלוא נוכחותה הנתפסת בפינות השונות של המרחב הקבוצתי. למעשה, אנו פוגשים אותה כמעט בכל אדם שנקרה בדרכנו ושמנהל אינטראקציה כלשהי אתנו. נוכחותן הבלתי מפורשת של המראות, יש בה כדי לגרום לנו סקרנות כלפי עצמנו וכלפי כל זולת שנמצא סביבנו; לעיתים זה מלווה בחוסר נוחות ולעיתים מוכתרת החווייה בשמחת הגילוי.
ה-mirroring - השתקפות במראה – הוא כינויה של תופעה פסיכולוגית, לפיה בן אדם משתקף בצורה בלתי מודעת בזולת ואפילו מחקה אותו. התופעה הובחנה בתחום הטיפול בפרט על ידי הוגי דעות בתחום הפסיכולוגיה בראשית המאה העשרים, והתגלתה כיעילה במיוחד לטיפול במסגרת קבוצתית, על ידי פוקס, אבי הפסיכואנליזה הקבוצתית.

מתוך הנחת יסוד של אוניברסליות ומתוך הסתכלות על קבוצות שאינן טיפוליות, ניתן להבחין בתופעת המירורינג בכל קבוצה אותה אנו מנחים.

אז איך זה קורה?
חבר מגיע לקבוצה ומה שמעסיק אותו זה להיות שייך, שיקבלו אותו ללא תנאי, ש"יאהבו" אותו – במובן המילולי או הציורי של המילה. דאגתו העיקרית – איך האחרים שכעת הכיר "רואים אותו", מה הערך שלו בעיניהם, איך הוא יפעל כדי לרכוש את מקומו הבטוח במדרג החברתי במסגרת הקבוצה. עקרון ההשוואה מתחיל "לעבוד שעות נוספות" ...

על מה מתבססות ההשוואות? מהו כלי המחקר העצמי של כל פרט?
כאן נכנסת לפעולה ולתפקידה המרתק ה"מראה", המאפשרת לפרט לצפות בעצמו ובזולתו בו-זמנית, תוך עמידה על הדומה והשונה במצבים הקבוצתיים המגוונים. ההשתקפות במראה יוצרת הרבה סימני שאלה באשר לזהות העצמית ואיך זאת נתפסת על ידי האחרים. למעשה, ה"מראה" בהקשר הקבוצתי, אינה משקפת דווקא את בבואתו הפיסית של החבר בקבוצה, אלא בעיקר את רחשי לבו, תפיסותיו ודרך התנהלותו במצבים העשירים שמזמנת הפעילות הקבוצתית. קרי, הפרט מפתח מסוגלות רפלקטיבית, בהשוואתו את עצמו לאחרים. ככל שהקבוצה מתקדמת בשלבי התפתחותה, כך תגדל תחושת ההזדהות בתוך הקבוצה וכן יגברו האמפתיה וההכלה הבינאישית. מכאן, שה"מראות" משרתות את התהליך הקבוצתי ומקדמות אותו.

ה"מראות" חושפות לרוב צדדים חיוביים של הפרט עם עצמו ובתקשורת עם האחרים ולכן מחזקות את תחושותיו בגין המסוגלות העצמית והדימוי העצמי. זה האספקט החיובי והאופטימי שבתופעה. אך אם נחזור לשלגייה, ששילמה את מחיר אי שביעות רצונה של המלכה היפה מ"תשובתה" של המראה, בלשון המעטה...גם כאן ייתכן, שההשתקפות ב"מראה" תגרום למצבים של קונפליקט, שרק מנחה מיומן יוכל לפעול לפתרונם.

אנו מאמינים, שהלמידה האישית שמפיקים מהאינטראקציות המבורכות המתרחשות במרחב הקבוצתי, מהווה שכרנו הגדול כחברים בקבוצה.
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים