למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » קורס ניהול פרויקטים » ניהול פרויקטים – כבר לא תפקיד . מקצוע!

ניהול פרויקטים – כבר לא תפקיד . מקצוע!

מדוע חשוב לבסס את הידע בתחום ניהול הפרויקטים?


המושג "מנהל פרויקטים" הופך יותר ויותר מהגדרה של עיסוק ותוכן תפקיד למקצוע בפני עצמו. נכון, עדיין ישנם מקומות בהם מטילים על אנשים לנהל פרויקטים, כתפקיד זמני או נוסף, ( זוכרים את הנע"ת- נוסף על תפקידו מהצבא?), אך מגמה זו הולכת ומשתנה בעקבות מגמות כלל-עולמיות. עם הקידמה והטכנולוגיה, וכן הצורך בשינויים ארגוניים תדירים, הפכו הפרויקטים בארגונים רבים למנוף הצמיחה העיקרי של הארגון. אין זה נדיר לראות מהנדסים, ולא רק הם, אשר מועסקים בניהול פרויקטים. יחד עם זאת, רבים מהם, שאין להם הכשרה בתחום הניהול, הם חסרי יֶדע וניסיון ניהולי בראשית דרכם בתחום זה, ולכן, לא פעם הפרויקטים מסתיימים עם ליקויים או כושלים.
פרויקטים, בין אם הם מתבצעים בתחום הנדל"ן, בעת פיתוח והטמעה של מערכת מידע חדשה, השקה של קמפיין חדירה למוצר חדש, או גיוס המוני לצורך אירוע חד-פעמי (כגון בחירות) – דומים במידה רבה אלו לאלו. תוכנם אמנם שונה, אך משותפים להם הצורך לנהל את תקציב הפרויקט, לעמוד בלוח הזמנים שנקבע לביצועו, ולהנהיג את האנשים המבצעים אותו מתוך ראייה אסטרטגית. לגבי כל פרויקט באשר הוא ניתן להטמיע וליישם מתודת ניהול מקצועית, המורכבת מכלים ומשיטות ייעודיים, לשם ניהול מוצלח שלו.

ייחודיותו של תחום ניהול הפרויקטים
פרויקטים, מטבעם, הם תהליכים התלויים בתוכנם – למשל, ייצור מוצר, מתן שירות, התקנת טכנולוגיה חדשה – ותמהיל המשימות בכל פרויקט מותאם לצרכיו הספציפיים. משום כך, בעת ניהול הפרויקט נחוץ שילוב של יֶדע ניהולי כללי, יֶדע מעולם התוכן של הפרויקט, ויֶדע מקצועי בניהול פרויקטים. בכך טמונה ייחודיותו של מקצוע זה.

מהו האתגר המרכזי של מנהל פרויקטים?


בעידן שבו הטכנולוגיה מתקדמת מהר מאוד וללא הרף, כשהתקשורת מתבצעת יותר ויותר באמצעות מסכים, נעשה ניהול המשאב האנושי בפרויקט מאתגר במיוחד. לכן, כאשר קיימת מתודה מקצועית לניהול החלקים המורכבים והטכניים של הפרויקט (משימות, תקציב, סיכונים, רכש והתקשרויות, יחידות עבודה, תוכנות ניהול), היא מפחיתה מהעומס המוטל על מנהל הפרויקט, והוא יכול להקדיש זמן רב יותר למורכבויות של ניהול האנשים המעורבים בפרויקט – עובדים, קבלני משנה, לקוחות וספקים. על אף שלרשותו של מנהל הפרויקטים עומדת שורת כלים אשר יכולה לסייע לו בביצוע משימותיו, אין תחליף לממשק הבינאישי האנושי, שהוא חלק בלתי-נפרד מתפקידו.

במה מתאפיין מנהל פרויקט מוצלח?


מנהל פרויקט מוצלח נושא באחריות לכל מה שקורה בפרויקט. אמנם, אנשים רבים מעורבים בכך, אך בסופו של דבר, הוא האחראי הראשי בו. מכאן נובעת חשיבות השליטה שלו בכל הכרוך בביצוע הפרויקט – ניהול תקציבים, תכנון לוחות זמנים, ניהול סיכונים, ניהול תקשורת בין-אישית, הפעלת בקרה ופיקוח, דיווח לממונים ולבעלי העניין ועוד ועוד. עליו למנוע היווצרות תקלות, לאלתר ולפתור בעיות בתנאי לחץ, ולקבל החלטות בצורה שקולה.

למה כדאי להיות מנהל פרויקטים?


מנהל הפרויקט נהנה ממיצוב מרכזי בארגון, בהיותו נקודת ממשק מרכזית לקידומן של פעילויות עסקיות חשובות. הוא משמש צומת מרכזי של מידע, יֶדע ותובנות, ונוכחותו חיונית לשם קבלת החלטות מול הנהלת הארגון. ולכל פרויקט שהסתיים בהצלחה נלווית גם תחושת סיפוק אדירה.

רכישת יֶדע וניסיון בעולם ניהול הפרויקטים משמשת קפיצה מדרגה מקצועית ניהולית במרבית הארגונים.

אם ברצונכם לדעת יותר על עולמות התוכן בתחום ניהול הפרויקטים, דברו איתנו.

הכותב הוא:

אבי רוזנברג


MBA, B.Sc., ®,PMP, מתנדב ופעיל ב-PMI ישראל, מרכז תחום ניהול פרויקטים בתפנית.
מהנדס חשמל, בוגר הטכניון, ובעל תואר שני במינהל עסקים עם התמחות בניהול טכנולוגיות. מוסמך להובלת אירועי קייזן, צוותי שיפור בשיטתTQM ו"יונה" מדופלם ממכון גולדרט. בעלים של חברת ייעוץ לנושא פרויקטים וניהולם, מנהל פרויקטים בחברות סטארט-אפ ומרצה באקדמיה. בעל ניסיון של למעלה מ-35 שנה בניהול מערכות תחזוקה וניהול פרויקטים אזרחיים וצבאיים בישראל בארצות הברית, ובמדינות נוספות.
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים