האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12047 סמינר מחקר: תקשורת ושיח ציבורי בחברות פתוחות - גישות ביקורתיות

12047 סמינר מחקר: תקשורת ושיח ציבורי בחברות פתוחות - גישות ביקורתיות‏1

5 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / לימודי דמוקרטיה בין-תחומיים

שיוך נוסף: תואר שני / ממשל ומדיניות ציבורית

תנאי קבלה: לתכנית לתואר שני בדמוקרטיה: הקורס סוגיות במדיניות ציבורית או דמוקרטיה ודמוקרטיזציה‏, ואחד מהקורסים דמוקרטיה גישה רב תחומית או סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע. ידע קודם מומלץ: הקורס סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה.2

לתכנית לתואר שני בממשל ומדיניות ציבורית: סוגיות במדיניות ציבורית, מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה לתואר שני, קורס בחירה נוסף וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג האלף ובמאגרי מידע. ידע קודם מומלץ: הקורס סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה.2

פיתוח הקורס: ד"ר ערן פישר

הסמינר דן במקום המרכזי של תקשורת בקיומה של חברה פתוחה. היכולת לקיים תקשורת בינאישית, קהילתית, וחברתית מהוות תשתית לכינונו של שיח פוליטי פתוח וקונסטרוקטיבי בחברות מודרניות גדולות ומורכבות.

הסמינר פותח בהצגה של המודל האידאלי, הרואה בתקשורת אבן יסוד בקיומה של חברה פתוחה, בקיום מרחב ציבורי חיוני, בעיצוב דעת קהל, וביצירת לגיטימציה. אל מול מודל זה, פונה הקורס לארבעה שדות ידע בלימודי תקשורת שמציבים סימני שאלה אל מול האידאל: יכולתה של העיתונות לשמור על אוטונומיה מהמדינה ומהשוק, ולהוות הלכה למעשה הרשות הרביעית; יכולתן של טכנולוגיות תקשורת לממש את האידאל התקשורתי; היכולת לנהל שיח ציבורי לנוכח תמרונים מצידם של אנשי יחסי ציבור שמבקשים לעצב את השיח הפוליטי בהתאם לצורכי שולחיהם; והיכולת לשיח פוליטי רציונלי לנוכח התגברות השיח השיווקי, הפרסומי, והמיתוגי בשדה התקשורתי.

מבנה הסמינר

הסמינר יתנהל במתכונת של סמינר מחקר בהנחיה אישית של מפתח הסמינר. במשך הסמסטר יתקיימו שישה מפגשים של שלוש שעות כל מפגש. החלק הראשון של הסמינר יעסוק במתן כלים תאורטיים לכתיבת העבודה הסמינריונית. הסטודנטים יקבלו מטלות שוטפות המבוססות על קריאת חומר הביבליוגרפי. במהלך הקורס יבחרו הסטודנטים בנושא לעבודה סמינריונית, ויתבקשו להציג הצעת מחקר ולדון בה בכיתה. בחלק השני ימשיכו הסטודנטים לכתיבת העבודה הסמינריונית בהנחיה אישית של מנחה הסמינר.

חומר הלימוד

מקראה מקוונת המכילה 15 מאמרים.

 


1 בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית.

2 מומלץ ללמוד קורס זה לפני קורס הבחירה.