האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12189 סמינר מחקר: יחסי צבא-חברה-פוליטיקה

12189 סמינר מחקר: יחסי צבא-חברה-פוליטיקה‏1

5 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / ממשל ומדיניות ציבורית

שיוך נוסף: תואר שני / לימודי דמוקרטיה בין-תחומיים

תנאי קבלה: לתכנית ללימודי דמוקרטיה: הקורס סוגיות במדיניות ציבורית או דמוקרטיה ודמוקרטיזציה, ואחד מבין הקורסים: דמוקרטיה: גישה רב-תחומית, סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע.

תנאי קבלה לממשל ומדיניות ציבורית- הקורסים סוגיות במדיניות ציבורית ומבוא לגישות ושיטות במדע המדינה לתואר שני וקורס בחירה נוסף. וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע.

פיתוח הסמינר: פרופ' יגיל לוי

המטרה של סמינר המחקר היא לימוד מעמיק של סוגיה תאורטית ובחינתה האמפירית. הסמינר מלבן סוגיות מרכזיות שעניינן ההשפעות ההדדיות בין הצבא לבין החברה והפוליטיקה. הסמינר מציג כלים תאורטיים שונים ובוחן את מידת תרומתם למקרה של ישראל.

בין הנושאים הנדונים: בינוי מדינה ואלימות, מיליטריזם, הארגון הצבאי, התרבות הצבאית והמקצוע הצבאי, הכנות למלחמה, שירות צבאי, אזרחות ודמוקרטיה, שינוי היחס לחללי מלחמה, עיצוב הדוקטרינה הצבאית, securitization, השפעת הצבא על מדיניות החוץ, הפיקוח האזרחי על הצבא.

הסמינר יתנהל במתכונת של סמינר מחקר בהנחיה אישית של מפתח הסמינר.

מבנה סמינר מחקר

יתקיימו 3 מפגשים בסמסטר בני 3 שעות כל מפגש ו-3 מפגשים במתכונת למידה אסינכרונית-שיתופית באמצעות אתר הקורס. בחלקו הראשון הסמינר יתנהל כקורס מתקדם לכל דבר בהנחייתו של חבר סגל בכיר. בחלק זה יהיה דגש על מתן כלים תאורטיים לכתיבת העבודה הסמינריונית. הסטודנטים/ות יקבלו מטלות שוטפות המבוססות על קריאת החומר הביבליוגרפי. במהלך הקורס יבחרו הסטודנטים /ות בנושא לסמינר ויתבקשו להציג הצעת מחקר ולדון עליה בכיתה. בחלקו השני ימשיכו הסטודנטים/ות לכתיבת העבודה הסמינריונית בהנחיה אישית של מנחה הסמינר. העבודה תכוון לבחינה של סוגיה אמפירית בהתבסס על הכלים התאורטיים שהוקנו בקורס.  


1בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית.