האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

13056 מבוא להנדסת מערכות למנהלים

13056 מבוא להנדסת מערכות למנהלים‏

3 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / מנהל עסקים

תנאי קבלה: קבלה ללימודי התואר השני במנהל עסקים. הקורסים: שיווק, ניהול והתנהגות ארגונית, כלכלת עסקים, חשבונאות למנהלים, ניהול פיננסי.

פיתוח הקורס: פרופ' יורם קלמן, ד"ר אלכס בלכמן, ד"ר דוד אלקחר

הקורס פותח בשיתוף פעולה עם המכללה הביטחונית לחדשנות יזמות והשתנות, חטיבת שילו"ח, צה"ל

מטרות הקורס

הקורס מציע ידע, כלים ושיטות בהנדסת מערכות על בסיס התנסות מעשית בפיתוח מערכת חדשנית. הקורס מתמקד בשלבים המוקדמים של ניתוח והגדרת הצרכים, המאפיינים והתפיסה הרעיונית של המוצר או של השירות. הקורס מקנה כלים להפעלת חשיבה מערכתית בעולמות הניהול, החדשנות והיזמות ומפתח יכולת מובנית לניתוח צורך, אפיון מערכתי ופתרון בעיות בעולמות תוכן אלה.

במהלך הלימודים יתנסו הסטודנטים בביצוע שלבי גיבוש הצורך, ניתוח החלופות ואפיון הפתרון במסגרת משימות תוכן לפרויקט מערכתי. העבודה על משימת התוכן מדמה עבודה בסביבת סטארט-אפ, משימה או פרויקט פנים-ארגוני, ומאפשרת ליישם את השיטות והכלים שאליהם התוודעו הסטודנטים תוך קבלת משוב והנחיה מצוות הוראת הקורס.

הקורס מיועד לסטודנטים לתואר שני מכל רקע, ואינו דורש רקע או השכלה בהנדסה.

הקורס נשען על מושגים ותפיסת עולם שמגיעים מעולם הנדסת המערכות, ומותאמים לצרכים של חברי צוות שעוסקים בפיתוח של מוצרים חדשים בארגונים. הנדסת מערכות למנהלים היא דיסציפלינה העוסקת בפיצוח הדרישות, הבנת האילוצים ובמציאת פתרונות יצירתיים וישומיים לאתגרים יזמיים בעולם של מערכת של מערכות (‏system of systems‎)‏. הקורס פותח בהמשגת תפקידם של יזמים, מנהלים ומקבלי החלטות שממלאים את תפקיד מהנדסי המערכת כגורם מגשר, שתפקידם להבין ולזקק את דרישות ואילוצי הלקוח ובעלי העניין שאותם הם מייצגים, לשפת ייצוג סטנדרטית שאותה יכולים צוותי פיתוח להבין. הקורס מיועד לסטודנטים לתואר שני, ולא דורש רקע או השכלה בהנדסה.

בסיום הקורס הסטודנטים יוכלו:

מבנה הקורס

בקורס חמש חטיבות:

החטיבה הראשונה: מבוא לחשיבה מערכתית.
עוסקת במושגי יסוד בחשיבה מערכתית, מערכות מורכבות ותהליך הנדסת המערכות.

החטיבה השנייה: הצורך, התהליך העסקי ותפיסת ההפעלה.

עוסקת באיסוף וניתוח צורכי הלקוח, ניהול בעלי העניין, מידול תרחישי השימוש וערכית תרשימים הנדסיים לתיאור התהליכים העסקיים ותהליכי התפעול.

החטיבה השלישית: ניתוח הצורך ואפיון דרישות הלקוח.
עוסקת בהגדרת דרישות למאפייני המערכת, יעדי תוכן ובעיות תוכן מרכזיות כבסיס לגיבוש חלופות פתרון.

החטיבה הרביעית: גיבוש וניתוח חלופות פתרון.
עוסקת בחשיבה המצאתית מערכתית, גיבוש וניתוח חלופות פתרון תוך אופטימיזציית המענה לדרישות לקוח ותעדוף הדרישות.

החטיבה החמישית: תכן מערכתי ואפיון הפתרון.
עוסקת בתכן מערכתי ואפיון הפתרון בראיה מערכתית, כולל שילובים בין מערכות, בדיקות, ניסויים והיבטים תומכים (‏תפעול והדרכה, אחזקה, אמינות ועוד‎)‏.

חומר הלימוד

בשל האופי הדינמי והיישומי של לימודי היזמות בתוכנית MBA, הקורס אינו מסתמך על ספר לימוד יחיד אלא על מגוון חומרים ומקורות, ובייחוד על מקראת מאמרים דיגיטלית ומקורות נוספים שיועלו לאתר הקורס.
מטלות הקורס מוגשות בקבוצות.