האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

14102 פרופסיונליזם במערכות חינוך

14102 פרופסיונליזם במערכות חינוך‏

4 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / מינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך

שיוך נוסף: תואר שני / חינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה

תנאי קבלה:

לתואר שני במינהל מדיניות ומנהיגות בחינוך: קבלה לתכנית התואר השני.

לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה: ארבעה מחמשת קורסי התשתית: פיתוח והפעלה של תכניות לימודים, מחקר כמותי בחינוך, מחקר איכותני בחינוך, תאוריות למידה והוראה‏‎‏, טכנולוגיות דיגיטליות במערכות למידה והדרכה‏.

פיתוח הקורס: ד״ר איילת בכר

יועצים: פרופ׳ רונית בוגלר

תיאור

מאמצים תיאורטיים ואמפיריים רבים מופנים מזה זמן לבחינת פני הפרופסיונליזם במערכות חינוך, במטרה לקדם את מעמדו של מקצוע ההוראה ואת איכות העבודה החינוכית של מורות בבתי ספר. בתוך מנעד הגישות שהוצעו ניתן לזהות מתחים אידיאולוגיים, שאלות ערכיות וחוסר הסכמה חברתית ביחס לשאלות מהותיות בתחום החינוך. הקורס יחשוף את הסטודנטים הן למסורות רחבות בחקר הפרופסיות ומושגי היסוד שהן מציעות והן לגישות תיאורטיות על פרופסיונליזם בחינוך, עם דגש על מקצוע ההוראה. כמו כן, הקורס יציג לסטודנטים קורפוס רחב של מחקרים על ביטויים מגוונים של פרופסיונליזם בחינוך - מהכשרת מורים, ידע חינוכי, עיסוק ההוראה, מדיניות החינוך ומנהיגות חינוכית.

מטרות הקורס

• לפתח הבנה מעמיקה של המושגים פרופסיה, פרופסיונליות ופרופסיונליזם כפי שאלו מומשגים במסורות שונות של חקר הפרופסיות.

• להבחין בין תפיסות מרכזיות של פרופסיונליזם בהוראה בספרות המחקרית ולזהות כיצד הן מושפעות מגישות רחבות כלפי פרופסיונליזם.

• לעמוד על מתחים פנימיים במרכיבי הידע והאוטונומיה של מקצוע ההוראה ולהסביר את השפעתם על קידום מעמד המקצוע ואיכותו.

• להעריך את תפקידה של מנהיגות חינוכית בעיצוב וקידום פרופסיונליות של מורים בבית הספר.

• לבחון באופן ביקורתי את האופנים שבהם סביבת המדיניות החינוכית מבנה תפיסות דומיננטיות של פרופסיונליות בהוראה במערכת החינוך.

• להכיר את התמורות המרכזיות שחלו בפרופסיונליזציה של מקצוע ההוראה בישראל במספר זירות: כלכלית, הכשרתית והתארגנות מקצועית.

נושאי הלימוד

מבוא לחקר הפרופסיות: מושגי יסוד ותיאוריות מרכזיות

גישות לפרופסיונליזם בהוראה

מרכיבי ליבה בפרופסיונליזם של מורים I: ידע חינוכי

מרכיבי ליבה בפרופסיונליזם של מורים II: אוטונומיה מקצועית

מעמד מקצוע ההוראה

מנהיגות לקידום פרופסיונליזם בבית הספר

פרופסיונליזם בראי המדיניות החינוכית

תמורות הפרופסיונליזציה בהוראה בישראל

חומר הלימוד

ספר מלווה קורס:

״הוראה כמקצוע, להיות או לא להיות? תיאוריה ומחקר על פרופסיונליזם במערכות חינוך״

מקראת מאמרים

אתר הקורס