קצרים אופ"טימיים 6

סטודנטים יקרים,

ושוב אנחנו כאן עם גיליון חדש וחגיגי של קצרים או"פטימיים לקראת חג הפסח. גם הפעם נציג בפניכם על קצה המזלג מבחר חדשות מהאוניברסיטה הפתוחה. נספר לכם בין השאר על המרכז החדש לאבחון לקויות למידה אצל בוגרים (מל"ל), על הבחירות הקרֵבות לאגודת הסטודנטים ועל חידושים שונים בתחום ההוראה, כגון הוספת מטלה מסוג חדש - ממ"ש, יצירת מאגר דיגיטלי של עבודות סמינריוניות ותרגום בחינות לערבית.
נעדכן אתכם בדבר תכניות הלימוד החדשות, ובראשן תכנית הלימודים החדשה לתואר שני בלימודי תרבות, קורסים חדשים וספרים חדשים שיצאו לאור לאחרונה. כמו תמיד תוכלו למצוא בגיליון גם מידע על אודות שלל האירועים המתרחשים ועתידים להתרחש באוניברסיטה: יום הסטודנט, יום פתוח, תערוכות ועוד ועוד.
בעקבות פניותיהם של סטודנטים אשר ביקשו לדעת היכן אפשר לצפות בגיליונות קודמים של קצרים או"פטימיים, הוספנו קישורים לגיליונות הקודמים בראש העמוד של גיליון זה.
אנו שמחים לקבל את תגובותיכם והנכם מוזמנים להמשיך ולכתוב אלינו.

חג אביב שמח, המשך שנת לימודים פורייה,
ולהתראות בגיליון הבא!

דיקנט הלימודים האקדמיים

זה עתה הוצעו - תכניות לימוד חדשות

לימודי תרבות לתואר מוסמך

למילה "תרבות" בשפה העברית ובשפות אחרות משמעויות רבות ומגוונות, לעתים גם סותרות. "תרבות" מציינת את תחום "האמנויות והפעילות האינטלקטואלית" במובנו הרחב ביותר; היא גם מציינת את ההיבטים ה"אסתטיים" של המציאות החברתית (למשל בביטויים כמו "תרבות היין" או "תרבות הריהוט"). למילה "תרבות" יש גם לעתים הוראה ערכית של "מצב אנושי מפותח". להמשך הכתבה
איוך זה מאפשר להגדיר הקשרים, התנהגויות או תוצרים כ"יותר תרבותיים" , כ"פחות תרבותיים" ואף כ"לא תרבותיים". "תרבות" עשויה לציין גם הבחנה כללית בין ה''מתורבת" ל"טבעי" או ל"פראי". עם זאת, בעשרות השנים האחרונות התמסדו בהקשר האקדמי שתי הגדרות עיקריות של המושג: האחת רואה ב"תרבות" מכלול אורחות חיים, ערכים ומשמעויות המשותפים לקולקטיב חברתי מסוים. האחרת מציינת מערך פעילויות, טקסטים וחפצים אשר באמצעותם מיוצרות, מופצות ומוחלפות משמעויות בתוך קבוצה נתונה. הגדרות אלה אינן סותרות, אלא למעשה משלימות האחת את השנייה. יחד הן מכוננות את תחום התרבות כמרחב של תופעות החוצה חלוקות דיסציפלינריות מקובלות. לא רק אמנויות ותקשורת, אלא גם דת, מדע, ידע והשכלה, אידאולוגיות פוליטיות, שפת גוף, ה"תת-מודע", תפיסות עולם ניהוליות ועוד ועוד הופכים להיות חלק מן העיסוק במושג ה"תרבות".

לסגירה    לסגור הכל


התובנה כי "תרבות" קיימת בכל תחום של פעילות אנושית הצמיחה שדה מחקר והוראה בינתחומי בשם "לימודי תרבות". מאז שנות השבעים לימודי תרבות הפכו תחום אקדמי פורח ופעיל באוניברסיטאות שונות בעולם המערבי.
תכנית הלימודים לקראת תואר "מוסמך (M.A.) בלימודי תרבות" מביאה תחום זה אל האוניברסיטה הפתוחה. התכנית היא בינתחומית ומשלבת תפיסות ומתודות מחקר הספרות, האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה, התקשורת, ההיסטוריה, הפסיכואנליזה, ההיסטוריה של המדעים, תולדות האמנות והמוסיקה.
התכנית מדגישה את נקודות המפגש בין פעילות תרבותית, פעולה חברתית והעולם החומרי. ביסוד התכנית עומדת ההנחה, כי יש לספק לסטודנטים את התשתית הרחבה של התובנות התאורטיות השונות שנתגבשו בלימודי התרבות, אך לכולן ראייה מחקרית-ביקורתית.
התכנית תופעל החל מסמסטר הסתיו הקרוב (א2009). ניתן להגיש מועמדות כבר עתה. בדבר פרטים נוספים אפשר לפנות למוקד הפניות והמידע בטל: 09-7782222.

לייעוץ אקדמי אפשר לפנות אל: פרופ' מוטי רגב, דוא"ל: [email protected] בנושאים אדמיניסטרטיביים ניתן לפנות לנאוה סער, מזכירת התכנית, בטל': 09-7781159 ובדוא"ל: [email protected]. כמו-כן, ניתן לפנות לעדה ארנון, מזכירות תואר שני, המרכז להישגים לימודיים בטל': 09-7781617.

שמונה תכניות לימוד נוספות יצאו לדרך

לאחרונה הצטרפו לרשימת תכניות הלימוד המוצעות באוניברסיטה הפתוחה שמונה תכניות לימוד חדשות:
  • בוגר בתקשורת ובסוציולוגיה במתכונת דו-חוגית
  • בוגר במדע המדינה ובתקשורת במתכונת דו-חוגית
  • בוגר בפסיכולוגיה ובתקשורת במתכונת דו-חוגית
  • בוגר בתקשורת ובהיסטוריה במתכונת דו-חוגית
  • בוגר בניהול ובתקשורת במתכונת דו-חוגית
  • בוגר בתקשורת ובמדעי המחשב - מערכות יישומים
    במתכונת דו-חוגית
  • בוגר במדעי החברה בהדגשת יחסים בינלאומיים
  • לימודי חטיבה ביחסים בינלאומיים בתכניות הלימודים בוגר בכלכלה ובוגר בניהול
מבזקים

מל"ל - מרכז חדש לאבחון לקויות למידה למועמדים ולסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה

האוניברסיטה הפתוחה חנכה לאחרונה מרכז לאבחון לקויות למידה לבוגרים. מרכז האבחון המצוי בקמפוס האוניברסיטה ברעננה הוא אחד ממספר מרכזי האבחון שנפתחו במוסדות להשכלה גבוהה בארץ. בטקס חנוכת המרכז הודו רחל שחר, מנהלת מערך ייעוץ אקדמי והדרכה בלמידה, ותמר אילוביץ, מנהלת המרכז והיחידה ללקויות למידה, לכל מי שנטל חלק והיה שותף בהקמת המרכז החדש.
מטרת האבחון היא קביעת זכאות להתאמת תנאי בחינה מיוחדים בבחינות האקדמיות ובבחינה הפסיכומטרית, וגיבוש המלצות לסיוע בלימודים. האבחונים במרכז נעשים באמצעות מת''ל - מערכת ממוחשבת לאבחון תפקודי למידה, אשר פותחה על-ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה. המערכת מאפשרת אבחון אחיד שיתקבל בכל המוסדות להשכלה גבוהה, ובכלל זה באו"פ. בשלב ראשון יוצע האבחון למועמדים ולסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בגילאי 16 עד 30.
התשלום עבור האבחון אחיד בכל מרכזי האבחון, והוא נקבע על-ידי הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות''ת) במועצה להשכלה גבוהה ונתון לפיקוחה. לרגל חנוכת המרכז התקיים בקמפוס האוניברסיטה יום עיון בנושא "לקויי למידה באקדמיה: מדיניות, הערכה והתמודדות". להמשך הכתבה
את הכנס פתח פרופ' גרשון בן-שחר, נשיא האוניברסיטה הפתוחה, ובירכו פרופ' רות בייט-מרום וד"ר טלי היימן מהמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה. ד"ר ענת בן-סימון מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה, הציגה את המאפיינים הייחודיים של האבחון הממוחשב ואת שיקולי הדעת השונים בבחירת מבחנים לאבחון לקויות למידה אצל בוגרים. פרופ' אלי וקיל מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, תיאר את תהליך האבחון הנוירופסיכולוגי בעבודה עם אוכלוסיות שונות של פונים בעלי צרכים מיוחדים. הסטודנטית אורלי אדלר ריגשה את הקהל כשסיפרה על ההתמודדות האישית שלה במהלך לימודיה באו"פ כסטודנטית עם לקויות למידה.

לסגירה    לסגור הכל


מידע ופרטים על אודות ההרשמה אפשר לקבל בטל': 09-7781126 ובדוא"ל: [email protected].

ממ"ן, ממ"ח ומהיום גם ממ"ש

ממ"ש - מטלה מקוונת שיתופית היא מטלה מסוג חדש המוצעת כיום במספר מצומצם של קורסים באו"פ. ממ"ש היא מטלת אינטרנט שקבוצת סטודנטים מבצעת במשותף באמצעות כלי טכנולוגי שיתופי כלשהו (רוב הממ"שים מוצעים היום בסביבת ויקי, אך ניתן לבצע אותם גם דרך בלוג, פורום, אקסל שיתופי וכדו').
ברוב המקרים המטלה גלויה לעיני כלל הסטודנטים בקורס, אם כי במקרים מיוחדים אפשר לחשוף אותה רק לעיני הקבוצה המבצעת אותה. פרק הזמן המוקצה לביצוע ממ"ש רגיל הוא שבועיים, וממ"ש מיוחד - עד חודשיים. תהליך הערכת המטלה מתבצע על-ידי המנחה או מרכז ההוראה תוך כדי ביצוע המטלה בליווי משוב מתפתח שניתן לסטודנטים. ההערכה הסופית (ציון) של המטלה מתחלקת ל: (1) הערכה לתרומתו של כל סטודנט בנפרד; (2) הערכת התרומה הכוללת של הקבוצה.

הצלחה לתלמידי האו"פ באולימפיאדה בינלאומית לסטודנטים למתמטיקה

עמוס און (בן 18) וגל דור (בן 13.5), שניהם סטודנטים למתמטיקה באוניברסיטה הפתוחה, זכו במדליות באולימפיאדה לסטודנטים למתמטיקה - EMOUS 2008, שהתקיימה באתונה בחודש מרס השנה. השניים לקחו חלק במשלחת הישראלית, שאורגנה על-ידי האיגוד הישראלי למתמטיקה, וכללה שישה מתחרים - שניים מהאוניברסיטה הפתוחה, שניים מאוניברסיטת תל-אביב, אחד מהטכניון ואחד מהאוניברסיטה העברית.
המשלחת הישראלית זכתה להישגים מצוינים בסיימה את התחרות במקום הרביעי, אחרי נבחרות אוקראינה, רוסיה ורומניה. כל חברי המשלחת הישראלית זכו במדליות אישיות: מדליות כסף - עמוס און מהאוניברסיטה הפתוחה ואלכסיי גלדקיך מאוניברסיטת תל-אביב; מדליות ארד - נעם רפאל מהאוניברסיטה העברית, עודד בט מאוניברסיטת תל-אביב, מרים פרבר מהטכניון וגל דור מהאוניברסיטה הפתוחה, צעיר המשתתפים באולימפיאדה. ומעט על הזוכים שלנו בהמשך הכתבה
עמוס און למד את הקורס הראשון שלו באוניברסיטה הפתוחה - "אשנב למתמטיקה" - בהיותו תלמיד כיתה ט. כעת הוא משרת בשנת שירות מטעם "עמותת אלון" בחצור הגלילית, לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים. במקביל, הוא ממשיך ללמוד מתמטיקה באוניברסיטה הפתוחה בהצלחה רבה. גל דור התקבל ללימודים באו"פ בהיותו תלמיד כתה ו, ובן 11.5 בלבד. במקביל הוא למד ב"תכנית בר-אילן" כדי לסיים בגרות ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה בסוף כיתה ז. גל ממשיך בלימודיו באוניברסיטה הפתוחה במטרה לסיים בה תכנית לימודים לתואר ראשון במתמטיקה וכן הוא לומד להנאתו קורסים בפיסיקה באוניברסיטת תל-אביב.

לסגירה    לסגור הכל


אנו גאים על היותם של עמוס וגל תלמידי האו"פ ומאחלים להם הצלחה והנאה בהמשך לימודיהם.

מרכזי לימוד חדשים במגזר הבדואי

לאחרונה נפתחו שני מרכזי לימוד חדשים בבאר-שבע, ובהם לומדים סטודנטים מהמגזר הבדואי. מרכז אחד נפתח במכללת באר-שבע הערבית בניהולו של עדנאן סעיד. בסמסטר ב2008 לומדים בו 64 סטודנטים בחמש קבוצות לימוד של האו"פ. המרכז השני נפתח במכללת מרכז הנגב, בניהולו של סולימאן אלטלקאת, ובו לומדים 14 סטודנטים. בשלב זה לומדים הסטודנטים בשני מרכזי הלימוד קורסי פתיחה. שפת המפגשים, הממ"נים והמבחנים היא ערבית, כהכנה להשתלבות בקורסים הנלמדים בעברית. מאמצים רבים מושקעים הן מצד האוניברסיטה והן מצד המכללות במתן סיוע לסטודנטים בתחום מיומנויות הלמידה ורכישת השפה העברית. קמפוס באר-שבע מקיים דיאלוג שוטף עם מכללות אלו, כולל סיוע במתן ייעוץ אקדמי ובבניית תכניות לימודים ייעודיות.

המצטיינים לשנת הלימודים תשס"ז

טקס המצטיינים 1,718 סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה קיבלו תעודת הצטיינות לשנת הלימודים תשס"ז. 294 מתוכם הם מצטייני נשיא ו-1,424 מצטייני דיקן הלימודים האקדמיים. כמדי שנה, גם השנה העניקה האוניברסיטה הפתוחה מלגות לסטודנטים שהצטיינו הצטיינות יתרה בלימודיהם. טקס המצטיינים בשני טקסים מרגשים שהתקיימו ב-13 וב-14 בפברואר הוענקו מלגות הצטיינות נשיא.
כן הוענקו בטקסים אלה מלגות הצטיינות של קרן המחקר של האוניברסיטה הפתוחה לשתי חברות סגל ההוראה האקדמי, גב' אורית הירט-רמון על מחקרה "סדר העולם ומנהגו; על דמותה של החברה המתוקנת על פי המהר"ל" וגב' תמי עמיאל-האוזר על מחקרה "אחרות בדיונית: אתיקה וביקורת הספרות".  ברכותינו למצטיינים.

מענקי מחקר מקרנות תחרותיות

בשנת תשס"ח הוגשו 30 בקשות למענקי מחקר מקרנות תחרותיות, חיצוניות. ארבע מתוכן כבר אושרו:
פרופ' שלמה שובאל זכה במענק מהמדען הראשי של משרד התשתיות לביצוע מחקר בנושא "מאפיינים של מינרלי חרסית בסלעים של חבורת ים המלח בבקעת ים המלח".
ד"ר אסתר קליין-ווהל וד"ר אינגריד ברט זכו במענק פיתוח טכנולוגי של מיט"ל בנושא "כלי עזר להפקת חומרי למידה התומכים בהקניית אוצר מילים אקדמי באנגלית".
ד"ר אבנר כספי זכה במענק מטעם איגוד האינטרנט הישראלי בנושא "של מי השורה הזאת? - השפעת עריכה בטכנולוגיית ויקי על תחושת הבעלות, חוויית הלמידה ואיכותה".
ד"ר מייק לנגברג זכה במענק מטעם The Cisco Collaborative Research Initiative (CCRI) בנושא "Protocol Oblivious (Behavioral) Internet Traffic Classification".

מקום 25 מתוך 100 התגליות החשובות של 2007

עוד בעניין מחקר, וכבוד גדול - מחקר הברקים/הוריקנים של ד"ר יואב יאיר וד"ר קולין פרייס (מאוניברסיטת תל-אביב) נבחר למקום ה-25 מתוך 100 התגליות החשובות של שנת 2007 על-ידי המגזין
DISCOVER.

"לעולם ישלש אדם כספו" -
הכשרת יועצי השקעות במגזר החרדי

האוניברסיטה הפתוחה, משרד התמ"ת וארגון הג'וינט יזמו לאחרונה תכנית הכשרה ייחודית במסגרת הפרויקט "פרנסה בכבוד" אשר שם לו למטרה לשלב חרדים בשוק העבודה. התכנית שמקנה את חזית הידע בתחום שוק ההון הותאמה במיוחד לצורכי הלומדים בה, והיא מכשירה אברכים חרדים, רובם תלמידי ישיבות, לעבודה כיועצי השקעות וכמנהלי תיקים. משך התכנית הוא שנתיים וחצי והיא כוללת לימודי מתמטיקה, אנגלית, מחשבים, כלכלה, אתיקה ודיני ניירות ערך. בתום הלימודים יעברו המשתתפים את מבחני הרשות לניירות ערך, ולאחר מכן יוכלו לעבוד כיועצי השקעות בשוק ההון הישראלי. התכנית מופעלת במסגרת "תפנית", בית-הספר למנהלים של לימודי ההמשך של האוניברסיטה הפתוחה, ובניהולו האקדמי של ד"ר אריה נחמיאס, ראש תכנית ה-MBA של האו"פ. לימודי ההמשך של האו"פ פועלים מזה זמן במגזר החרדי ומפעילים בו קורסים והכשרות מקצועיות בכל רחבי הארץ.

מינויים חדשים באוניברסיטה

  • פרופ' יהודית גל-עזר, לשעבר סגנית הנשיא של האוניברסיטה הפתוחה וחברת סגל במחלקה למדעי המחשב, מונתה לתפקיד האחראית על הקשרים האקדמיים של האוניברסיטה הפתוחה עם אוניברסיטאות בעולם (Director of International Academic Outreach).
  • עו"ד סלי בסון מונתה לתפקיד מתאמת הפעולות המשפטיות באוניברסיטה. לעו"ד בסון היכרות מוקדמת עם האו"פ בהיותה מנחה ותיקה ומוערכת בקורסים משפטיים שונים של המחלקה לניהול וכלכלה ובתכנית ה-MBA.
  • עו"ד דב ויסגלס נבחר לכהן כיו"ר החדש של אגודת הידידים של האוניברסיטה הפתוחה. עו"ד ויסגלס הוא שותף בכיר במשרד עורכי-הדין ויסגלס-אלמגור. במהלך עבודתו עסק עו"ד ויסגלס בעיקר בנושאים משפטיים ציבוריים וייצג אישי ציבור בוועדות חקירה מרכזיות כגון סברא ושתילא, רצח רבין, הטבח במערת המכפלה, אסון הרכבת בצומת הבונים, הוועדה לבדיקת שיטות החקירה של השב"כ, ועדת החקירה הצבאית לבדיקת אסון המסוקים וועדת אור אשר בדקה את אירועי אוקטובר 2000. בשנת 2002 התמנה עו"ד ויסגלס למנהל לשכת ראש הממשלה ושימש כיועצו המדיני של אריאל שרון עד ינואר 2006. במהלך עבודתו עסק בעיקר בקשר עם הממשל האמריקאי, עם האיחוד האירופי ועם הרשות הפלסטינית.
     חברי סגל חדשים שהצטרפו לאוניברסיטה הפתוחה בשנה
     האקדמית תשס"ח:
  • ד"ר נורית גרונאו (פסיכולוגיה) הצטרפה למחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה. תחומי התמחותה: נוירופסיכולוגיה, ובמיוחד נוירופסיכולוגיה קוגניטיבית; קשב חזותי; תפיסה חזותית.
  • ד"ר יאיר ויסמן (מדעי המחשב) הצטרף למחלקה למתמטיקה ולמדעי המחשב. תחומי ההתמחותו: מערכות מִחשוב, ובמיוחד מערכות הפעלה; רשתות תקשורת מחשבים; הצפנה.
  • ד"ר דוד לורנץ (מדעי המחשב) הצטרף למחלקה למתמטיקה ולמדעי המחשב. תחומי ההתמחותו: הנדסת תוכנה ושפות תכנות.
  • ד"ר מתי מאיר (תולדות האמנות) הצטרפה למחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות. תחומי התמחותה: תולדות האמנות, ובמיוחד אמנות ביזנטית בדגש מגדר; אמנות יהודית.
  • ד"ר ענבל עופר (היסטוריה של העת החדשה) הצטרפה למחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות. תחומי התמחותה: היסטוריה של העת החדשה, ובמיוחד היסטוריה חברתית ומגדרית של ספרד במאה ה-20.
  • ד"ר איריס שגריר (היסטוריה של ימי-הביניים) הצטרפה למחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות. תחומי התמחותה: היסטוריה של ימי-הביניים ותקופת מסעי הצלב, ובמיוחד הממלכה הרומית של ירושלים; התפתחות מערכת השמות בימי-הביניים; ליטורגיקה צלבנית.
ברכות ואיחולי הצלחה לבעלי התפקידים החדשים

קצרצרים
  • מאגר דיגיטלי של עבודות סמינריוניות

    החל מסמסטר א2009 יתבקשו הסטודנטים להגיש כל עבודה סמינריונית בשני אופנים: (1) עותק קשיח (תדפיס); (2) קובץ דיגיטלי (קובץ שהוכן במעבד תמלילים בפורמט word, שאינו חתום דיגיטלית ואינו קובץ בפורמט תמונה). הקובץ הדיגיטלי יישלח למרכֵּז ההוראה של הקורס ויועבר ממנו למאגר עבודות סמינריוניות שינוהל באו"פ. הגישה למאגר זה תהיה פתוחה רק לחברי הסגל האקדמי ולחברי סגל ההוראה האקדמי, שיש להם נגיעה ישירה לעבודות סמינריוניות ולהוראת קורסים סמינריוניים באו"פ. לא ייעשה בעבודות אלה שימוש אקדמי כלשהו ללא הרשאה מראש של כותב העבודה.
  • תרגום בחינות לערבית

    כדי להקל על הסטודנטים ששפת אמם ערבית, החליטה האוניברסיטה הפתוחה לאמץ את המלצות הוועדה לבדיקת ההוראה במגזר הערבי, ולתרגם לערבית את שאלוני הבחינות בכל הקורסים המופיעים בידיעון האקדמי כקורסים הנלמדים בשפה הערבית. שאלון הבחינה יינתן לסטודנטים הלומדים במרכזי לימוד במגזר הערבי בשתי הגרסאות: הן בערבית והן בעברית (תרגום השאלון לערבית אין פירושו שבקורס ניתן אישור לכתיבת הבחינה בערבית, ובקורסים הרלבנטיים הדבר יצוין במפורש ובמובלט על גבי הטופס).
    אנו מקווים, כי התרגום יקל על הלומדים דוברי הערבית ויתרום לשיפור הישגיהם בבחינות.
  • ביקור ראשי עיריות מפולין
    בקמפוס האוניברסיטה ברעננה

    ביקור ראשי עיריות מפולין בקמפוס האוניברסיטה ברעננה בחודש מרס ביקרה בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה משלחת מכובדת של ראשי עיריות מפולין, שהגיעו ארצה במסגרת כנס בינלאומי של נציגי השלטון המקומי. האורחים התקבלו על-ידי נשיא האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' גרשון בן-שחר. במסגרת ביקורם סיירו האורחים ברחבי הקמפוס וקיבלו הסברים על האוניברסיטה ביקור ראשי עיריות מפולין בקמפוס האוניברסיטה ברעננה ועל המערכות הטכנולוגיות המתקדמות שבהן היא משתמשת לצורכי הוראה מרחוק. בין האורחים היה גם ראש העיר פוזנן שבה שבע אוניברסיטאות מהטובות שבפולין. העיר נודעת גם כמקדמת נושאי ספורט ותרבות, ובשנת 2012 היא צפויה לארח את משחקי ה"יורוליג".
  • ברכות לפרופ' אביבה חלמיש

    ברכות חמות לפרופ' אביבה חלמיש על זכייתה בפרס הכט מטעם מכון הרצל לחקר הציונות של אוניברסיטת חיפה על ספרה "במרוץ כפול נגד הזמן - מדיניות העלייה הציונית בשנות השלושים".

  • "מחווה לגומחה"

    שי גינות: הגלוי והנסתר בנוף, תערוכת צילום
    במהלך חודש מרס התקיימה התערוכה בקמפוס האו"פ ברעננה.
    אוצר התערוכה: ד"ר יוחאי רוזן, אוניברסיטת חיפה
    תערוכת צילום - הגלוי והנסתר בנוף - שי גינות
  • משלוחי מנות לשדרות

    לקראת חג הפורים ובמסגרת מבצע משותף של עמותת "רוח טובה" ואתר ynet, נרתמו עובדי האוניברסיטה הפתוחה למבצע ותרמו למעלה מ-450 משלוחי מנות לילדי שדרות ויישובי עוטף עזה. חלק מהמשלוחים נקנו מבית איזי שפירא ועמותת אקי"ם, ובכך תרמו עובדי האו"פ גם לילדי העמותות השונות.
  • קטלוג חדש של ספרי האוניברסיטה הפתוחה

    בימים אלו פרסמה "למדא" - חנות הספרים של האוניברסיטה הפתוחה קטלוג חדש של ספרים וכותרי מולטימדיה. להזמנת הקטלוג אפשר להיכנס לאתר למדא.

גולשים

אתר המחקר באוניברסיטה הפתוחה

אנו שמחים להודיע על הקמתו של אתר המחקר באתר הבית של האוניברסיטה הפתוחה. האתר מאגד בתוכו מידע מגוון על אודות תחומי המחקר והפרסומים של חוקרי האוניברסיטה הפתוחה, ומאפשר לאתר חוקרים על-פי תחומי דעת ומילות מפתח שהחוקרים הגדירו. אנחנו מקווים שהאתר יתרום לחשיפת הפעילות המחקרית של החוקרים באו"פ בפני קהלי יעד שונים ובכללם עמיתים מהארץ ומחו"ל, מתעניינים וסטודנטים, קובעי מדיניות ומובילי דעת קהל, וגם בפני חוקרים עמיתים בתוך האוניברסיטה.
אתם מוזמנים לבקר באתר.
אופג'וב - אתר חדש לחיפוש עבודה

מכאן הכול פתוח:
אופג'וב - אתר חדש לחיפוש עבודה

אופג'וב, היחידה להכוון מקצועי ולהשמה בעבודה של האוניברסיטה הפתוחה, השיקה אתר חדש לחיפוש עבודה. האתר מציע מגוון פעילויות כמו סדנאות לבחירת מקצוע ולחיפוש עבודה, ייעוץ אישי, שירותי ייעוץ ממוחשבים, ירידי תעסוקה למיניהם, ובעיקר הצעות עבודה ממעסיקים שונים מרחבי הארץ ובהיקפי משרה מגוונים.
האתר מוּצע לסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה ולבוגריה כאחד.

מה באתר?
  • באתר מתפרסמות משרות המתקבלות ישירות ממעסיקים.
  • מנוע חיפוש למציאת עבודות לפי אזורי מגורים או לפי אופי המשרה.
  • הצעות עבודה אטרקטיביות במיוחד נשלחות ישירות מן האתר אל הסטודנטים באמצעות הדואר האלקטרוני, וכן מתפרסמות מודעות במרכזי הלימוד ובמערכת שאילתא.
  • פורום תעסוקה המשותף למעסיקים, לסטודנטים ולצוות אופג'וב. בפורום זה אפשר להתייעץ בנושאים שונים הקשורים בבחירת מקצוע ובתעסוקה.
  • סטודנטים יכולים לגלוש באתר, מכל מקום ובכל שעה ולבחור את המשרות המתאימות להם. מרבית המשרות המוצעות באתר, נועדו לשדרג את מקום העבודה הנוכחי של הסטודנט/הבוגר ולאפשר לו להתקדם בתחום שהוא לומד, או בתחום שבו הוא מעוניין לעסוק.
יש לציין שהשירות ניתן ללא תשלום הן למעסיק והן לסטודנט.
להמשך הכתבה
זה עובד! קולות מהשטח:
מתי סימן, בן 29 מתל-אביב, סיים את לימודי התואר הראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה במהלך שירותו הצבאי וכיום הוא לומד לתואר שני. בשנת 2006 הקים מתי את "Checkmarx", חברה המפתחת מוצרים מתקדמים לאבטחת אפליקציות. את הארכיטקט הראשי של המערכת בחברה גייס מתי באמצעות אופג'וב. לדברי מתי, "מהיכרותי עם הסטודנטים באו"פ ועם תכנית הלימודים, ידעתי כי הם מתאימים בדיוק לנדרש בחברתי. חשוב לנו מאוד שלעובדים תהיה יכולת לימוד עצמית גבוהה, בעיקר בתפקיד כה מרכזי". עוד ציין מתי, כי גיוס בוגרי האו"פ מהווה יתרון משמעותי עבורו, שכן הוא סומך על התכנים ועל היכולות האישיות הנדרשות בלימודים במוסד זה.
שיתוף הפעולה הפורה ממשיך עד היום בגיוס עובדים נוספים באמצעות אופג'וב.

לסגירה    לסגור הכל


היכן אפשר למצוא אותנו?
אופג'וב - מכאן הכול פתוח
כתובת האתר: www.openu.ac.il/jobs , טלפון: 09-7781504/0712, דוא"ל: [email protected]

אתר האו"פ בשפה הערבית

אנו שמחים להודיע על העלאת אתר חדש של האו"פ בשפה הערבית. האתר מיועד למתעניינים דוברי השפה הערבית, והוא מציג את אפשרויות הלימוד באוניברסיטה הפתוחה. בשלב זה מופיע באתר חומר פרסומי, ובעתיד יתורגם לאתר מידע נוסף רלבנטי, הקיים באתר האו"פ ובידיעון האקדמי.
האתר עלה לאוויר בשיתוף פעולה בין דיקנט הלימודים האקדמיים והיחידה למשאבים וקשרי חוץ.

סטודנטים כותבים

ממכתבה של סטודנטית הלומדת בקורס
"גיבור ואנטי גיבור ברומן המודרני" באופק:

שיעורי אופק זו עזרה שלא תתואר.
ממש שיא הטכנולוגיה.
הקורס הזה צריך להוות דוגמא ומופת לאיך צריכים להתנהל קורסים באוניברסיטה הפתוחה.
שגית ארזי

סטודנטית מצטיינת דיקן הלימודים האקדמיים לשנה"ל תשס"ז כותבת:

שלום רב,
ברצוני להודות לכם על תעודת ההערכה שניתנה לי בגין הישגים גבוהים.
לא ציפיתי לקבל תעודת הערכה במהלך הלימודים ומאוד התרגשתי על שטרחתם לעשות כן.
אין ספק שתעודה זו וההערכה על ההישגים מעודדת ומחדירה מוטיבציה להמשך הדרך. מקווה שלא תהיה זו התעודה האחרונה.
תודה רבה.
טלי גל
שישים שניות על

בחירות למועצת הסטודנטים

הקול שלך - הכל בשבילך
בעקבות לקחים שהופקו לאחר מערכת הבחירות של השנה שעברה, ובהתאם לחוק זכויות הסטודנט, התשס"ז-2007, הוחלט על קיום מערכת בחירות נוספת בשנת 2008. בשונה מהבחירות הקודמות, בוטל הסעיף ולפיו תוקף הבחירות מותנה באחוז הצבעה מסוים מתוך סך בעלי זכות הבחירה שיצביעו. משמעות הדבר היא, כי בתום מהלך הבחירות תוקם אגודת סטודנטים באוניברסיטה הפתוחה. האוניברסיטה הפתוחה יוזמת מהלך זה מתוך הכרה בזכות הסטודנטים להתארגן ולהיות שותפים לעשייה הברוכה של האוניברסיטה הפתוחה, וקוראת לדיאלוג כן, פורה ותרבותי עם הסטודנטים.
האוניברסיטה מייחסת חשיבות רבה לקיומה של אגודת סטודנטים נבחרת שתייצג את הסטודנטים ושתפעל למענם. אגודת הסטודנטים תהיה הגוף שייצג את ענייני הסטודנטים באוניברסיטה ומחוצה לה, תפעל לרווחתם של הסטודנטים ותעודד פעילות סטודנטיאלית ומעורבות בחברה הישראלית.
מערכת הבחירות למועצת הסטודנטים יצאה לדרך ב-20 במרס 2008. ב-7 באפריל 2008 החל התהליך של הגשת המועמדות למועצת הסטודנטים. המועד האחרון להגשת מועמדות הוא יום שני, 28 באפריל 2008.
יוצאים מהאדישות - מגישים מועמדות
ההצבעה תחל ביום ראשון, 25 במאי 2008 בשעה 12:00 ותסתיים ביום שישי, 30 במאי 2008 בשעה 12:00. בדומה לבחירות הקודמות, גם הבחירות הנוכחיות יתקיימו באמצעות מערכת בחירות מקוונת באינטרנט
(e-voting). הדבר יאפשר גישה לכל הסטודנטים בארץ ובחו"ל המבקשים לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בקלות ובנוחות מכל מקום ובכל שעה. במסגרת ההכנות לבחירות הושק דף בית חדש לאתר הבחירות.
כמו-כן, הוקמה מערכת מתקדמת חדשה לניהול סיסמאות ופרטים אישיים - מסו"פ. המערכת תאפשר לסטודנטים לחדש סיסמאות ולעדכן פרטים אישיים באופן מקוון ומיידי, ללא צורך בפנייה אל נציג שירות. ההצבעה במערכת הבחירות תתבצע באמצעות סיסמת מסו"פ החדשה, בנוסף לסיסמת ההזדהות לשירותי המִחשוב באינטרנט. להמשך הכתבה
את הבחירות מנהלת ועדת הבחירות בראשותו של עו"ד גיא הדר, מבקר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב ובעל ניסיון רב בארגון של מערכות בחירות. חברים נוספים בוועדת הבחירות: ד"ר זאב רוזנהק וגב' נעמי חדש - נציגי האוניברסיטה הפתוחה, מר שי בן ארויה ומר יובל ספיר, אשר נבחרו בהגרלה להיות נציגי הסטודנטים. את פעילות האוניברסיטה בנושא זה מרכז דיקן הסטודנטים, ד"ר חיים סעדון.

לסגירה    לסגור הכל


בואו להצביע - בואו להשפיע

פרומו

יום פתוח למתעניינים בלימודים לתואר ראשון ושני

היום הפתוח יתקיים ביום שישי, 27 ביוני 2008, החל משעה 9:30 במרכזי הלימוד הבאים:
  • קמפוס רמת אביב, רח' קלאוזנר 16, תל-אביב
  • קמפוס ירושלים, הגן הטכנולוגי, בניין 1098, מלחה, ירושלים
  • קמפוס בית בירם, שד' אבא חושי 15, חיפה
  • קמפוס בית יציב, רח' העצמאות 79, באר-שבע
בתכנית:
  • הסבר על שיטת הלימוד באוניברסיטה הפתוחה
  • מידע על המסלולים והתכניות האקדמיות לתואר ראשון ושני
  • ייעוץ אקדמי אישי
לפרטים והרשמה ליום הפתוח אפשר לפנות למוקד הפניות והמידע בטל': 09-7782222.

יום הסטודנט 2008


האוניברסיטה הפתוחה - דיקן הסטודנטים
הזמנה לסטודנטים, לבוגרים ולאורחיהם או"פוריה תחת שמי הים התיכון - יום הסטודנט 2008 ביום שלישי, כ"ט באייר תשס"ח, 3 ביוני 2008
בין השעות 23:00-18:00
בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.

כל פעילויות יום הסטודנט יהיו ברוח ים תיכונית
בזאר מכירות אוריינטלי, פינות ישיבה, מוסיקה, מטעמים, ריקודים ואווירה חופשית.

במופע המרכזי תחת שמי ים התיכון יופיע
שלמה ארצי
מספר המקומות מוגבל!

לפרטים על יום הסטודנט ועל רכישת כרטיסים אפשר לפנות אל:
מוקד הפניות והמידע בטל': 09-7782222,
או בדוא"ל: [email protected]
או במערכת שאילתא ובאתר האוניברסיטה הפתוחה

ציפורים על בטון חשוף

ציפורים על בטון חשוף - קטלוג התערוכה
תערוכה קבוצתית של מעצבי בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה, "ציפורים על בטון חשוף" נפתחה בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה ותהיה פתוחה לקהל הרחב עד 22 במאי 2008. ציפורים על בטון חשוף - מיצג בתערוכה ציפורים על בטון חשוף - מיצג בתערוכה התערוכה נפתחה לרגל יום כדור הארץ והסביבה בישראל שהאוניברסיטה הפתוחה ציינה בשיתוף "מגמה ירוקה". במסגרת היום התקיים בקמפוס האו"פ הפנינג רב-משתתפים. המבקרים הוזמנו לשוק אקולוגי של מוצרים ידידותיים לסביבה, נכחו בפתיחת התערוכה, הקשיבו להרצאות ביום העיון בנושא "בין הרס לשימור: הסביבה בצומת מסוכן" וצפו בסרטים שהוקרנו "משפחת סימפסון - הסרט" ו"עולם גדול ומופלא".
בתמונה מימין: יצירתו של זאב פרל "Ctrl-Alt-Delete" המורכבת ממקשי מקלדות. בתמונה משמאל: יצירתו של ערן סחרוף "טיפוס מוזיקלי" המורכבת מדיסקים.

"קומדינה"-
תערוכה לרגל חגיגות ה-60 למדינת ישראל

"קומדינה"-תערוכה לרגל חגיגות ה-60 למדינת ישראל
ביה"ס חשיפה למקצועות התקשורת, הטלוויזיה והמולטימדיה מציג תערוכה ייחודית לכבוד יום הולדתה ה-60 של מדינת ישראל. בתערוכה הופך מתחם בית הספר ל"חנות מתנות" גדולה שבה מציגים הסטודנטים ל"קונים" מתנות ייחודיות, ברכות ואיחולים למדינה, ליום הולדתה ה-60.
פרטים ניתן למצוא באתר התערוכה

או"פטק

300 סטודנטים ב"אוויר"

בסוף חודש מרס התקיים באולפנים באו"פ ביקור של אנשי אוניברסיטת
(City University of New York) CUNY בליווי נשיא האו"פ. בזמן הביקור פעלו במקביל כל ארבע יחידות השידור: שלושה אולפני "אופק" וכיתת וידאו קונפרנס (VC). בסך הכול היו "באוויר" כמעט כ-300 סטודנטים מארבעה קורסים שונים. הרוב המוחלט של הסטודנטים צפה בשידורים והשתתף בשיעורים מהבית.
משמרת האולפן כללה שלושה טכנאים אשר העבירו ערב "חלק" וללא תקלות. האורחים הביעו את התפעלותם והתרשמו מהיכולת שלנו באו"פ ללמד באופן סינכרוני מרחוק. הם אף הרהרו בקול על צורכיהם שלהם הנובעים מהימצאות סטודנטים שלהם הרחק מן הבית, בין השאר בעיראק ובאפגניסטן.
אחד הקורסים ששודרו היה "גיבור ואנטי גיבור ברומן המודרני". מרכזת ההוראה של הקורס, גב' אורנה קראוס, שגם מנחה את הקורס ב"אופק", סיפרה, כי לראשונה יש בקורס שלה יותר סטודנטים בקבוצת "אופק" מאשר בהנחיה פנים-אל-פנים.

"מעטפת וידאו" חדשה
בקורסים המשודרים ב"אופק"

בימים אלו הוכנסה לשימוש "מעטפת וידאו" חדשה בכל הקורסים המשודרים ב"אופק". מעטפת הווידאו היא למעשה דף האינטרנט שבו רואים הסטודנטים את הסרט המשודר. מלבד העיצוב החדש הכולל מידע בסיסי על אודות הקורס והיבטים טכניים הקשורים בו, יתרונה הבולט של המעטפת הוא בכך שהיא מאפשרת למנחה המעביר את השיעור באמצעות "אופק", לזהות את שמות הסטודנטים הצופים בשיעור בכל רגע נתון. עם כניסת הסטודנט לשיעור החי, נפתח באופן אוטומטי גם חלון שיח (צֵ'ט) המהווה חלק אינטגרלי של המעטפת.
על-פי מספר הסטודנטים הנוכחים יכול המנחה להחליט על אופן ניהול השיעור: חלוקת הזמן, הקצאת זמן לשאלות וארגון פעילויות לימודיות מתאימות. עם הזמן יוכל המנחה להכיר את הנוכחים הקבועים, ליצור אווירה של כיתה לומדת, ולצמצם את תחושת המרחק מהלומד הקיימת לעתים בקורסים הנלמדים באמצעות "אופק".

שידורי "אופק" בארץ ובחו"ל

כידוע, שידורי האוניברסיטה הפתוחה מועברים בשידור חי ובאמצעות שיעורים מוקלטים לסטודנטים בארץ וברחבי העולם. הפיזור הגאוגרפי של הסטודנטים הצופים בשיעורים אלו הוא רחב וכולל מדינות רבות ביניהן סין, הודו, צ'ילה, אתיופיה, נמיביה, מצרים, קזחסטן, אוקראינה ועוד.

התפלגות סטודנטים הצופים בשידורי "אופק"
לפי ארצות בסמסטר האחרון

  • דגל ישראל ישראל    68,130
  • דגל ארצות הברית ארצות הברית    1,308
  • דגל קנדה קנדה    697
  • דגל בריטניה בריטניה    224
  • דגל שווייץ שווייץ    214
  • דגל איטליה איטליה    212
  • דגל מקסיקו מקסיקו    137
  • דגל הולנד הולנד    89
  • דגל גרמניה גרמניה    66
  • דגל קזחסטן קזחסטן    62
  • דגל הונג קונג הונג קונג    43
  • דגל אוסטריה אוסטריה    43
  • דגל ספרד ספרד    42
  • דגל סין סין    40
  • דגל בלגיה בלגיה    40
  • דגל רוסיה רוסיה    39
  • דגל ברזיל ברזיל    34
  • דגל דנמרק דנמרק    22
  • דגל צרפת צרפת    21
  • דגל הונגריה הונגריה    21
  • דגל צ'ילה צ'ילה    19
  • דגל דרום אפריקה דרום אפריקה    18
להמשך הכתבה
  • דגל אוקראינה אוקראינה    17
  • דגל אתיופיה אתיופיה    14
  • דגל אוסטרליה אוסטרליה    13
  • דגל פרו פרו    13
  • דגל אירלנד אירלנד    12
  • דגל דרום קוריאה דרום קוריאה    11
  • דגל נורווגיה נורווגיה    10
  • דגל גיברלטר גיברלטר    10
  • דגל ארגנטינה ארגנטינה    9
  • דגל ניו זילנד ניו זילנד    9
  • דגל יפן יפן    9
  • דגל תורכיה תורכיה    7
  • דגל סלובקיה סלובקיה    6
  • דגל בולגריה בולגריה    4
  • דגל קרואטיה קרואטיה    4
  • דגל הודו הודו    4
  • דגל רומניה רומניה    4
  • דגל סינגפור סינגפור    2
  • דגל נמיביה נמיביה    2
  • דגל מצריים מצריים    2
  • דגל ארובה ארובה    1
  • דגל תאילנד תאילנד    1
לסגירה    לסגור הכל
ביכורי העתים - קורסים חדשים

אזרחות: תיאוריה ופוליטיקה (10903)

לפני כשנה, רעש וגעש עולם הכדורגל בארץ סביב שאלת האזרחות בישראל. לא כל יום אפשר למצוא דיונים פוליטיים במדורי הספורט, או לזכות ולראות כשמונים אלף אוהדי כדורגל חותמים על עצומה שעניינה חוק האזרחות בישראל. הרקע לחגיגה הפוליטית-דמוקרטית-תקשורתית הזו היה משחק הכדורגל בין נבחרת ישראל לנבחרת אנגליה במסגרת הליגה האירופית, והעילה לעניין הפוליטי הרב של אוהדי הכדורגל הייתה שאלת השתתפותו של טוטו תמוז, שחקן צעיר ומוכשר בבית"ר ירושלים, בסגל הנבחרת. בעצומה שבו האוהדים והעידו לא רק על כישרונו של תמוז, אלא על היותו "יותר ישראלי מישראלי", על היותו "יותר צבר ומחובר למקום מהרבה בני-נוער שצמחו במדינה". ועוד הם הוסיפו בפנייתם לשר הפנים שיעשה על מנת לזרז את תהליך התאזרחותו של תמוז, "מיותר לציין את חשיבותה של נבחרת ישראל למצב הרוח הלאומי, לתחושה של היותנו חלק ממשפחת העמים".
סיפור זה מקפל בתוכו את מורכבותה של האזרחות המודרנית כמוסד חברתי המשקף את מעמדו של האדם בפני החוק והמדינה, את כוחו לפעול כאדם פוליטי, וכמובן, את זהותו כחלק מהחברה. להמשך הכתבה
עבור תמוז, מדובר בראש וראשונה בשאלת מעמדו החוקי כמי שגדל וחי בישראל, גם אם לא נולד בה. שאלה זו הייתה קריטית אם המדינה לא הייתה מעניקה לו אזרחות, ובכך כופה עליו לחיות כ"אזרח מדרגה שנייה", או לעזוב את המדינה. גם האוהדים, בעצם פעולתם המאורגנת הוכיחו את כוחם לפעול כאנשים פוליטיים, כלומר כאזרחים. מה הביא אותם לפעול? מה נתן להם את הכוח לפעול? מהו הבסיס הלגיטימי להכללתו של תמוז בחברה? אלה הן חלק מהשאלות העולות ממקרה זה, ועליהן נבקש לענות במסגרת הקורס אזרחות: תיאוריה ופוליטיקה.
הקורס מצביע על חשיבותה של האזרחות לא רק כמוסד פוליטי-חברתי, אלא גם כנקודת מבט תאורטית להבנתם של היחסים החברתיים העכשוויים. לקורס שני חלקים משלימים: הראשון, ובו נתוודע למושג האזרחות כמושג היסטורי-פוליטי, ונעמוד על משמעותו בהקשר של התפתחות מדינת הלאום ותהליכי הגלובליזציה; חלקו השני של הקורס מתמקד באזרחות בישראל, תוך דיון בשאלות ובסוגיות מגוונות כגון, היחס בין סוגיית היהדות לשאלת האזרחות, מעמדו האזרחי של המיעוט הערבי, הגירה ואי-שוויון כלכלי בהקשר של מדינת הרווחה, ביחס בין שירות צבאי לאזרחות ועוד.
במסגרת הקורס אפשר לכתוב עבודה סמינריונית בנושאים מגוונים, ובכלל זה היבטים תאורטיים והיסטוריים של האזרחות המודרנית, ובמגוון נושאים הקשורים לסוגיית האזרחות בישראל. קורס מתקדם המקנה 6 נקודות זכות.

לסגירה    לסגור הכל


נוירופסיכולוגיה קוגניטיבית (10935)

האם שמעתם על האיש שחשב שאשתו היא כובע (ותואר בספרו של אוליבר סאקס)? האם שמעתם על אנשים שזיכרונם נמחק בעקבות תאונה או מחלה? האם תהיתם כיצד אנו קוראים או מדברים? האם חשבתם פעם אם מיומנויות החשבון שלכם נשענות על מילים או שהן דווקא מערבות תפיסה חזותית? מדוע יש לנו שתי המיספרות סימטריות במוח? האם גם תפקידיהן סימטריים? האם ייתכן שפגיעה מוחית תגרום לאנשים להתעלם ממחצית גופם, לאכול רק ממחצית הצלחת או לקרוא חצאי מילים?
הקורס החדש בנוירופסיכולוגיה קוגניטיבית יציג שורה של תיאורי מקרים מרתקים של אנשים שמוחם נפגע, לצד תאוריות קוגניטיביות שמסבירות את ליקוייהם.
אם למדתם פסיכולוגיה פיסיולוגית ורציתם להרחיב את הידע שרכשתם לגבי הקשר בין המוח וההתנהגות, זה הקורס בשבילכם. אם למדתם פסיכולוגיה קוגניטיבית ותהיתם מה קורה כאשר המוח הבריא נפגע, תקבלו את התשובות בקורס הנוכחי. גם סטודנטים המתעניינים במאפיינים הקוגניטיביים של ליקויי למידה ימצאו את הקורס רלבנטי ביותר לתחומי העיסוק שלהם.
קורס ברמה מתקדמת המקנה 6 נקודות זכות.
לפרטים נוספים על הקורס

ליקויי למידה בחשבון: היבטים קוגניטיביים, נוירופסיכולוגיים וחינוכיים (10905)

דמיינו לעצמכם לביאה המסתובבת לבדה בלילה ושומעת לפתע לביאה אחרת שפולשת לשטח המחייה שלה. האם עליה להניס את הלביאה הפולשת? קרב של אחת על אחת עלול להיות קטלני. היא מחליטה לא לתקוף. למחרת היא נמצאת במחיצת ארבע לביאות חברות והן שומעות שלוש לביאות שפלשו לשטחן. הפעם הן מחליטות לצאת לקרב. כאשר הן מגיעות למקום שממנו נשמעו הפולשות, הן אינן מוצאות את האויבות. מסתבר שהקולות הושמעו למעשה מטייפ של חוקרים שרצו לבדוק האם לבעלי-חיים יש תפיסה מספרית, והאם היא מבוססת על שמיעה בלבד. ואכן, מודלים קוגניטיביים המקובלים כיום מניחים כי תפיסת הכמות והמספר היא יכולת בסיסית שאופיינית גם לבעלי-חיים וגם לתינוקות בני יום. על בסיס היכולת המוּלדת ממשיכות ומתפתחות המיומנויות החישוביות המורכבות יותר של בני-האדם.
הקורס החדש עוסק בידיעת חשבון ובדרכים שבהן מיומנות זו נפגעת עקב ליקויים התפתחותיים וליקויים מוחיים נרכשים. אם אתם מעוניינים לדעת עוד על יכולת אנושית מופלאה זו ועל הדרכים שבהן היא נפגעת ואם אתם מתעתדים לעסוק בתחום לקויות הלמידה, תמצאו עניין רב בקורס זה.
קורס ברמה מתקדמת המקנה 6 נקודות זכות.
לפרטים נוספים על הקורס

חדש על המדף

תורת המשחקים / אביעד חפץ

תורת המשחקים / אביעד חפץ תורת המשחקים עוסקת ביחסי גומלין אסטרטגיים בין מספר מקבלי החלטות. במפגש אסטרטגי כזה, כל שחקן מודע לכך שפעולותיו משפיעות על רווחת השחקנים האחרים ושפעולותיהם משפיעות עליו. תורת המשחקים מנתחת כיצד השפעות הדדיות אלה מנתבות את החלטות השחקנים ומובילות לתוצאה הסופית.
ספר זה עוסק במשחקים עם אינפורמציה מלאה, ומתמקד בשימושים של תורת המשחקים בכלכלה ובניהול, וכן בתחומים נוספים כגון מדע המדינה, משפטים וביולוגיה. בין השימושים מופיעים מכרזים, מיקוח, תחרויות פוליטיות ומנגנוני הצבעה, סכסוכים בינלאומיים, תחרויות בין יצרנים, משכורות ותמריצים בחברות עסקיות, השקעה במוצרים ציבוריים, פיתוח פטנטים, פשיעה ומדיניות אכיפה, חיפוש עבודה ואבטלה, התקפות על שערי מטבע ומשברים פיננסיים, סובסידיות ומְכָסִים במסחר בינלאומי.
הספר נלמד במסגרת הקורס "חשיבה אסטרטגית - תורת המשחקים ושימושיה בכלכלה ובניהול" (10599).
לפרטים נוספים על הקורס

טבע דומם: מייצוג של חפצים לחפצים של ממש / אליק מישורי

טבע דומם: מייצוג של חפצים לחפצים של ממש / אליק מישורי טבע דומם על-פי-רוב הוא ציור המציג מקבץ של חפצים ערוכים על גבי שולחן או אצטבה. ציורי ה"טבע דומם" מהווים מעין "במות" קטנות, והחפצים המוצגים עליהן לראווה משקפים מציאות מסוימת מאוד של הקיום האנושי היומיומי. כל ציורי ה"טבע דומם" הם ציורים מבוימים; האמנים הם אלה שהניחו וסידרו את החפצים השונים, שנלקחו מן הבית או מחוצה לו, לפי ראות עיניהם. חפצים הם מעשי ידי אדם; הם נוצרים בתנאים היסטוריים ותרבותיים שונים ולפיכך טמונות בהם עדויות חשובות.
החיפוש של חוקרי תולדות האמנות אחר המשמעות הגלויה והנסתרת של החפץ המיוצג בסוגת ה"טבע דומם" מציב שאלות כגון: היכן וכיצד נוצר או היכן גדל וטופח (כשמדובר בצמח)? האם הוא תוצר מקומי או מיובא? כיצד הגיעו חפצים נדירים ויקרים לידי האמנים? כיצד שווקו, ומי היה קהל היעד שלהם? מה סימן האובייקט עבור הפטרון שהזמין את היצירה המתעדת? איזו משמעות תרבותית רחבה יותר עשויה להיות לאותו אובייקט? אלה הן כמה מן השאלות שהספר מנסה להשיב עליהן.
הספר נלמד במסגרת הקורס "'טבע דומם' ממקבץ חפצים לחפצים ברשות עצמם" (10675).
לפרטים נוספים על הקורס

משפחות בראייה סוציולוגית ואנתרופולוגית - מקראה / בעריכת מתת אדר-בוניס

משפחות בראייה סוציולוגית ואנתרופולוגית - מקראה / בעריכת מתת אדר-בוניס אסופת מאמרים זאת יוצאת לאור כחלק מהקורס "משפחות בראייה סוציולוגית ואנתרופולוגית"
(10682) ומתלווה לספר הקורס. המקראה מאפשרת לקוראים גישה ישירה למספר נכבד של מאמרים שנכתבו לאחרונה בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של המשפחה. את המאמרים כתבו סוציולוגים, סוציולוגים של המשפט, אנתרופולוגים, אנתרופולוגים של ההיסטוריה, דמוגרפים, זואולוגים ואחרים. הם מייצגים את שיטות המחקר המגוונות בתחום, בהן סקר, תצפית, תצפית משתתפת, חקר השיח ורבות אחרות, ומדגימים את הגישות התאורטיות המרכזיות בו.
אף-על-פי שהוראת הסוציולוגיה של המשפחה מקבלת רק לאחרונה תנופה באקדמיה הישראלית, חלק גדול יחסית של המאמרים נכתב על-ידי חוקרות וחוקרים ישראלים. המאמרים עוסקים ברובם במשפחות (או ביחסי משפחה מסוימים) בישראל, בקהילות ישראל ובתרבות היהודית. כמו כן מופיעים גם מאמרים העוסקים במשפחות בעולם - בארצות הברית, ביפן ובמקומות אחרים, ומאמר אחד אף עוסק ביחסים מעין-משפחתיים אצל קופים.
לפרטים נוספים על הקורס

בעיות בפילוסופיה של המוסר,
מהדורה שנייה / אלעזר וינריב

בעיות בפילוסופיה של המוסר, כרך א, מהדורה שנייה / אלעזר וינריב ספרי הקורס "בעיות בפילוסופיה של המוסר"
(10122) יצאו לאור בשנים 1981-1980. מאז עברו למעלה מעשרים וחמש שנים שבהן למדו אלפי סטודנטים את הקורס, ועוד רבים אחרים קראו בספריו. עתה יוצאת לאור מהדורה שנייה ומעודכנת המציגה לקורא בעיות פילוסופיות נצחיות אשר ראוי לעסוק בהן שוב ושוב. המהדורה החדשה משקפת את ההתקדמות שחלה בפילוסופיה של המוסר כמקצוע אקדמי בשנים שחלפו.
סדרת הספרים מעלה בעיות עקרוניות בפילוסופיה של המוסר, מציגה את תאוריות המוסר החשובות ביותר שהוצעו במהלך ההיסטוריה של הפילוסופיה ועומדת על יתרונותיהן וחסרונותיהן. ספרי הסדרה מנתחים דוגמאות מחיי היומיום, מקנים מושגי יסוד ודרכי חשיבה הנהוגים בפילוסופיה של המוסר, ומצביעים על דרכים להשתמש בהם כדי להתמודד עם בעיות אתיות ממשיות. עד כה יצאו לאור כרכים א' וב'.
לפרטים נוספים על הקורס

ארצות הברית:
דמוקרטיה בהתהוות מתמדת / אייל נווה

ארצות הברית: דמוקרטיה בהתהוות מתמדת / אייל נווה בספר בוחן ההיסטוריון אייל נווה מאוניברסיטת תל-אביב את ההיסטוריה של הדמוקרטיה האמריקנית בהערכה ובביקורתיות כאחד. הוא סוקר אותה מרגע לידתה כמקום מפלט מהעולם הישן ועד להיותה למעצמת-על בעידן הגלובליזציה; דמוקרטיה שנעה בין הבטחת החירות לבין הכרה במימושה החלקי, בין שאיפה ליצור חברה חדשה הרמונית ואידאלית לבין הכרה בנחיצותם של חוקים ותקנות שימנעו ממנה להתפרק.
פרקי הספר סוקרים את כינונה של ארצות הברית, את גיבוש החוקה ומלחמת האזרחים, את התפתחות אמריקה התאגידית ואת הפיכתה ממדינה בדלנית למעצמת-על, וכן את המעבר מאתוס כור ההיתוך, שלא מנע התעלמות מקבוצות רבות והדרתן לאורך ההיסטוריה, לניסיון לכונן חברה רב-תרבותית בתהליך ארוך של פיתוח זהות קולקטיבית אמריקנית.
הספר יוצא לאור כחלק מהקורס "משטרים דמוקרטיים" (10661) הכולל בין היתר ספרים על אתונה, בריטניה, צרפת והודו.
לפרטים נוספים על הקורס

מעת לעת

גיליון 100 של כתב-העת "זמנים"

זמנים 100 כתב-העת הוותיק להיסטוריה זמנים חוגג את צאתו לאור של גיליון ה-100. מאה גיליונות, מאות מאמרים, אלפי עמודים מלאים וגדושים היסטוריה, במילים ובתמונות, ממיטב פֵּרות המחקר של העבר הרחוק והקרוב. מאז שנת 2004 יוצא זמנים לאור בשיתוף פעולה אקדמי בין המחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה, בית -הספר להיסטוריה של אוניברסיטת תל-אביב ומרכז זלמן שזר - החברה ההיסטורית הישראלית, ובעריכתה של פרופ' מירי אליאב-פלדון.
גיליון ה-100 החגיגי של זמנים הוקדש ל"מפגשים" (במובן הרחב של המילה) של יחידים, קבוצות, עמים ותרבויות. בגיליון מאמרים רבים, וביניהם גם ריאיון עם ההיסטוריון הוותיק צבי יעבץ, שהיה ממייסדי אוניברסיטת תל-אביב וממייסדי כתב-העת זמנים. להמשך הכתבה
הגליון מציג מפגשים שכללו לא פעם עימות אלים שלווה בבוז, בהתנשאות ובכפייה של תרבות אחת על האחרת. כך למשל מאמרו של יצחק חן עוסק ב"גִ'האד" של קרל הגדול על הסקסונים (פרשה שחזרה ועלתה על סדר היום הפוליטי הגלובלי בשנת 2006, בעקבות נאומו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 על האסלאם), והמראה כי גם במהלך התרחשותה של פרשה היסטורית זו נשמעו קולות שונים לגבי האופן שבו יש לנהוג בעובדי האלילים. מיכל בירן בוחנת במאמרה על צ'ינגיס ח'אן את גילגולי דימויו של הח'אן הגדול מן המאה השלוש-עשרה ועד ימינו, ומבררת מתי והיכן נתפס כעריץ אכזר שטבח מיליוני בני-אדם ומתי והיכן כגיבור, קדוש ואבי הדמוקרטיה. מפגש מסוג דומה מתואר במאמרו של רם בן-שלום על נזירים ויהודים בימי-הביניים. מסדרי "היחפנים" הקימו מתוכם דרשנים-מטיפים שניהלו מאבק תקיף ואלים כלפי היהודים. לכן הם הצטיירו בקרב היהודים כרודפים ומסיתים וכבעלי מוסר שלילי. ואולם, בחינה חדשה של מקורות בני התקופה מעלה תמונה שונה, מפתיעה ומורכבת, של דימויים הכוללים גם תפיסות חיוביות של הנזירות "היחפנית". אפיקי מפגש אחרים הנסקרים בגליון זה של "זמנים" הכוללים הוקרה הדדית, קשרי מסחר ושאילה תרבותית עולים ממאמרו של גידי בוהק על המאגיה העתיקה, המלמד כיצד שאלה התרבות היהודית פרקטיקות מאגיות מיוון ומרומא, וממאמרה של נאוה סביליה שדה, הבוחנת סדרת מפגשים מיתולוגיים בתרבות הקלסית כמו טקסי חניכה ומעבר ופרֵדה של רעיה מחייל היוצא לשדה הקרב. מהפכת הרגשות שהתחוללה אצל גרמנים שערכו מסעות בצרפת שלאחר המהפכה מתוארת במאמרו של עמיר מינסקי. מתברר כי ספרות המסעות הגרמנית עזרה לייצר "שפה פוליטית חדשה" והפכה כלי מרכזי בניתוח המהפכה הצרפתית.

לסגירה    לסגור הכל


כתב-העת "המזרח החדש" - מעתה יוצא לאור בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה

המזרח החדש המזרח החדש - כתב-העת המוביל של חוקרים העוסקים בלימודי המזרח התיכון והאסלאם בישראל - נוסד בשנת 1949 על-ידי החברה המזרחית הישראלית ויצא עד עתה לאור בהוצאת מאגנס של האוניברסיטה העברית בירושלים. לאחרונה, התחדשה החברה המזרחית והפכה לעמותה בשם "האגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם" (אילמ"א). בהנהלת האגודה מכהנים נציגי האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון, אוניברסיטת בר-אילן וכן נציג הסטודנטים.
במסגרת התרעננות האגודה עתיד המזרח החדש לצאת לאור בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה ובהוצאה לאור שלה. שני העורכים החדשים של כתב-העת הם: ד"ר בת-ציון עראקי קלורמן מהאוניברסיטה הפתוחה וד"ר מאיר חטינה מהאוניברסיטה העברית. ליושב ראש ועדת המערכת נבחר פרופ' חגי ארליך, מאוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה הפתוחה.
בחודש מאי 2008 עתיד לצאת לאור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה כרך מ"ז של כתב-העת שעריכתו הושלמה עוד במערכת הקודמת, וכעת שוקדים על הכנתו של כרך מ"ח במתכונתו החדשה.

יש לכם הערות, הארות, הצעות? נשמח לקרוא. שלחו את תגובותיכם אל: [email protected]. תגובות קוראים/ות יפורסמו לפי בחירת המערכת. קצרים או"פטימיים יוצא לאור על-ידי דיקנט הלימודים האקדמיים בעריכת יוכי ריץ ונגה שי. עיצוב גרפי: זאב פרל. בנייה: ליזה גשיקטור. כתובת המערכת [email protected].