האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

12041 סמינר מחקר- אזרחות: זכויות,פעולה,מדיניות

12041 סמינר מחקר- אזרחות: זכויות,פעולה,מדיניות‏1

5 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / ממשל ומדיניות ציבורית

שיוך נוסף: תואר שני / לימודי דמוקרטיה בין-תחומיים

תנאי קבלה: לתכנית לתואר שני בדמוקרטיה: הקורס דמוקרטיה ודמוקרטיזציה‏, ואחד מהקורסים דמוקרטיה: גישה רב תחומית או סוגיות יסוד בלימודי גלובליזציה וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג אלף ובמאגרי מידע. ידע קודם מומלץ: הקורס הדמוקרטיה בישראל: סוגיות נבחרות

לתכנית לתואר שני בממשל ומדיניות ציבורית: סוגיות במדיניות ציבורית, מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה לתואר שני וקורס בחירה נוסף, וכן פטור ממטלות ביבליוגרפיות בחיפוש ממוחשב בקטלוג האלף ובמאגרי מידע. ידע קודם מומלץ: הקורס הדמוקרטיה בישראל: סוגיות נבחרות

פיתוח הקורס: ד"ר גל לוי

אחראי אקדמי: פרופ' יואב פלד

יועצים: פרופ' בנימין נויברגר, ד"ר דן אבנון, ד"ר ניצה ברקוביץ, ד"ר גל גרזון

האזרחות היא המוסד הפוליטי-חברתי העומד במרכז הסדר החברתי המודרני, ומגדיר את יחסי הגומלין בין הפרט לבין המדינה והחברה. בשנים האחרונות היתה האזרחות מושא לדיון תאורטי עשיר ומגוון הרואה בה, מעבר להיותה מוסד חברתי חשוב, גם כלי רב-תועלת להבנת מכלול יחסי העוצמה. דיון זה פתח צוהר לעולם רחב של משמעויות, בו האזרחות אינה רק תעודת זהות, או מסמך משפטי פורמלי.

נושאי הלימוד

לקורס שלושה מרכיבים: הסטודנטים יתוודעו למושג האזרחות כמושג היסטורי-פוליטי, ולמשמעותה ולתפקידה של האזרחות בהקשר הליברלי-דמוקרטי, וכן בזרמים הביקורתיים שהמושג הצמיח. היבט זה מבוסס על ספר הקורס, המאגד מאמרים קלאסיים ועכשוויים העוסקים בסוגיות אלה.

המרכיב השני הוא הדיון העכשווי על הפוליטיקה של האזרחות בישראל. היבט זה נועד לפתח מודעות וחשיבה ביקורתית על יחסי הגומלין החברתיים והפוליטיים בישראל, והוא מציע מקראת מאמרים הכוללת את מיטב הכתיבה על סוגיית האזרחות בישראל.

חלקו האחרון של הקורס מציע מבט השוואתי רחב על התפתחויות במוסד האזרחות, ובתאוריה של האזרחות, בישראל ובעולם. באמצעות מקראת מאמרים עדכנית, נבקש לבחון מחדש את מעמדה של האזרחות כמסגרת המארגנת של השיח הפוליטי והריבוני בעידן של גלובליזציה.

הקורס מבוסס על הספר:

The Citizenship Debates: A Reader, edited by G. Shafir (‏University of Minnesota Press, 1998‎)‏


1 בקורס זה חובה לכתוב עבודה סמינריונית.