למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » זבת חלב

זבת חלב

ישראל היא בהחלט תרבות לקטופילית, עם שלל מוצרים במיגוון טעמים ומרקמים שמקורם בחלב הפרה. התזונאית הקלינית איילת בירן מספרת על יתרונותיו הבריאותיים של חלב פרה, ומסבירה על רגישויות שיש להיזהר מהן

"על טעם ועל ריח אין להתווכח", כך לימדו אותנו. אבל בפועל, בחירות קולינריות גורמות לעיתים לגבות להתרומם ולפִּיות להתווכח. בין המזונות שניטש לגביהם ויכוח ותיק הוא חלב פרה. לצד רופאים ותזונאים אשר מהללים את יתרונותיו ואת חשיבותו לבריאות, יש גם כאלה שתולים בו את האחריות לתחלואים רבים בתרבות המערבית. כך או כך, לצד מיליוני בני אדם שמסתדרים מצוין בלי חלב ומוצריו, יש מיליונים אחרים שאינם יכולים לדמיין יום בלעדיו.
איילת בירן, תזונאית קלינית, מאמינה ביתרונות החלב. "חלב פרה ומוצריו הם מקור חשוב ביותר לוויטמינים מקבוצת B, לוויטמין D, וכן לסידן ולמינרלים אחרים", היא מסבירה. בין ויטמיני ה-B, החשוב ביותר הוא B12, שיש לו השפעה על פעילותה של מערכת העצבים וכן למניעה של אנמיה. עבור מי שלא צורך מוצרי בשר, זה מקור עיקרי לוויטמין זה. ויטמין D נוצר באמצעות חשיפה לשמש, אך בשל הסכנות כתוצאה מחשיפה זו אנו אמורים לקבלו יותר ויותר מהמזון עצמו, ולכן החלב הוא מקור טוב לוויטמין זה. בנוסף, היוגורטים עשירים בחיידקים פרוביוטיים, אשר מסייעים בהגנה על מערכת העיכול".
"הסידן חשוב מאוד לבריאות, ומחסור בו יוצר ירידה בצפיפות העצם עד כדי אוסטיואופורוזיס. בנוסף, נמצא כי סידן מסייע באיזון של רמות לחץ דם ובמניעת סרטן המעי הגס. רצוי לצרוך מוצרי חלב לצד ויטמין C, שהופך את ספיגת הסידן למקסימלית: למשל, לאכול גמבה עם קוטג' או לשתות מיץ תפוזים סחוט טרי לצד הטוסט. עדיף להימנע מלצרוך אותם ליד בשר, כי הברזל נקשר לפוספט שבחלב וכך נמנעת קשירה של ברזל. בין המעכבים לספיגת סידן נמצאת חומצה אוקסלית (שקיימת בירקות מסוימים, בקפה, בתה ובקקאו), עם זאת, הספיגה אינה נמנעת לחלוטין".

האם לא ניתן לקבל מספיק סידן ממקורות אחרים, כמו חסה, טחינה ופטרוזיליה?


"לא. במזונות מן הצומח יש חומרים שמעכבים את הספיגה של הסידן. בעניין זה חשוב לציין לגבי חלב פרה את היחס בין כמות הסידן לכמות הקלוריות שהוא מכיל: מוצרי חלב רזים מכילים את הכמות הגבוהה ביותר של סידן".

ומה בדבר תחליפי חלב?


"תחליפי חלב אינם באמת תחליפי חלב. חלב אורז אינו מכיל את אבות המזון שמכיל חלב, משום שמדובר בדגן. כך גם חלב שקדים. החיסרון של חלב סויה הוא בתכולה של פיטו-אסטרוגן - תרכובת צמחית דמויית אסטרוגן שאינה מומלצת לאנשים אשר סובלים מתת-פעילות של בלוטת-התריס. נוסף על כך, חלב סויה אינו מכיל חלבון מלא".

יש אנשים שחוששים לצרוך מוצרי חלב בגלל רגישות כלשהי.


"יש הבדל בין אי-סבילות לסוכר החלב (לקטוז) לבין אלרגיה לחלבון חלב. אי-סבילות ללקטוז נגרמת עקב מחסור באנזים המפרק אותו, וכשהלקטוז אינו מתפרק, הוא סופח נוזלים במערכת העיכול, וגורם לכאבי בטן, לגזים ולשלשולים. במקרים אלה ניתן לנסות לצרוך מוצרי חלב דלים בלקטוז, כגון גבינות קשות, יוגורט וגבינות מותכות, ובמקום חלב רגיל להשתמש בחלב דל בלקטוז. לעומת זאת, אלרגיה לחלבון החלב היא למעשה תגובה חיסונית נגד חלבון החלב. החלבון חודר למחזור הדם, שמזהה אותו כגוף זר, ומפעיל את מערכת החיסון. הסימפטומים לכך הם כלל-מערכתיים - מפריחה ועד שוֹק אנפילקטי. מי שסובל מאלרגיה לחלבון החלב, אסור לו לצרוך מוצרי חלב כלל".

הנאמר בכתבה אינו יכול לשמש כתחליף לטיפול רפואי והינו בגדר המלצה. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא.

איילת בירן היא תזונאית קלינית



כתיבה ועריכה: טלי גלסקי

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים