למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » הֵנֵצוּ‏ הָ‏ריִמּ‏וֹ‏נִים

הֵנֵצוּ‏ הָ‏ריִמּ‏וֹ‏נִים

הרימון הוא לא רק פרי טעים ומרהיב שניתן לשלבו במאכלים רבים, הוא גם בריא. הנטורופתית קירה לוי מספרת על סגולותיו בהתמודדות עם טרשת עורקים, דלקות חניכיים ועוד

צבע אדום, כתר על הראש, קליפה מגוננת והמון גרגרים עסיסיים ומבהיקים - תכונות אלה ואחרות הפכו את הרימון לאחד הפירות המוערכים והסמליים ביותר בהיסטוריה. הפרי, שנולד באזור איראן, נחשב כבר אלפי שנים לבריא ומתאים לטיפול במספר מחלות. בתרבויות שונות הוא מייצג פריון, שפע, חוכמה ויופי. קליפתו משמשת לצביעת בדים, וצורתו עיטרה בעבר בתים, כדים, מטבעות ופסיפסים. תמונות של רימון הופיעו בקישוטי בית המקדש ובגלימת הכהן הגדול.
ברפואה העממית מכינים משחות ושיקויים על בסיס רימון. הרמב"ם המליץ לשתות מיץ רימונים נגד שלשולים והאנג-אובר. מרפאים אחרים רוקחים מקליפתו תרופות נגד מחלות הקשורות במערכת העיכול: דיזנטריה, הקאות ותולעים. מחקרים מודרניים תומכים בגישה זו, ומוצאים יתרונות רפואיים ותזונתיים בפרי.
"לרימון יש תכונות אנטי-אוקסידנטיות, שהופכות אותו לאנטי-סרטני", אומרת קירה לוי, נטורופטית ומורה בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "סוגי הסרטן שנמצא כי הם מגיבים לחומרים שהופקו מן הרימון הם סרטן השד, הפרוסטטה, העור והמעי הגס. החומר הפעיל העיקרי שלו הוא חומצה אלגית, שהיא אנטי-אוקסידנט רב-עוצמה.
"בנוסף, נמצא שחומר המופק מרימונים סייע במקרים של טרשת עורקים וגם בטיפול בתופעות המוחמרות על ידי הטרשת, כגון אימפוטנציה, נחירות, וקמט אנכי באוזן".

כיצד קשור קמט באוזן לטרשת עורקים?


זהו קמט שמופיע בעיקר בקרב אנשים מבוגרים, ונמצא בשכיחות גבוהה אצל אנשים שסבלו מהתקפי לב. זאת, משום שבתנוך האוזן יש הרבה נימים קטנים, אשר קורסים פנימה כאשר האדם סובל מטרשת עורקים. גם נחירות ואימפוטנציה הן שתי תופעות שעלולות לנבוע מטרשת. יש כמובן גם גורמים אחרים, אבל נמצא שהרימון מסייע כשמדובר בתופעות לוואי של טרשת".

עד כמה הרימון מסייע?


"הוא אינו מרפא, אלא מוריד מדדים שונים הקשורים לטרשת עורקים. החומרים שהוא מכיל משפרים את זרימת הדם שנפגעה כתוצאה מתהליך טרשתי. בנוסף, הוא מסייע בהורדת לחץ דם וכולסטרול. ברימון יש גם מרכיבים אנטי-דלקתיים, ודלקת נחשבת היום לגורם מרכזי בהרבה מחלות כרוניות בעולם המערבי. למשל, נגד דלקת חניכיים טוב לשטוף את הפה במיץ רימונים טרי או בתרכיז טבעי.
"תכונה נוספת של הרימון היא יכולתו לשפר את תפקוד התאים בגוף במקרים של אי-סבילות של תאים לאינסולין. אם רגישות התא יורדת, פחות סוכר נכנס אליו, ובמקום זאת הוא נשאר בזרם הדם. אם תפקוד התא עולה, פחות סוכר נשאר בזרם הדם. בכך יורד הסיכון לסכרת, להשמנת יתר, ללחץ דם גבוה ולתסמונת המטאבולית, שמתאפיינת בהשמנה בטנית (אשר מכונה השמנה אבדומינלית)".

מה לגבי שילוב רימונים בתעשיית הקוסמטיקה?


"קליפת הרימון מכילה חומרים אנטי-בקטריאליים ואנטי-פטרייתיים. המיץ שלו מכיל הרבה ברזל וטאנינים, שיש להם השפעה מכווצת".

האם תכונת הכיווץ עלולה לגרום לעצירות?


"לא המיץ עצמו גורם לעצירות, אלא גרעינים השלמים. מנגד, דווקא תכונת הכיווץ מסייעת לטיפול בטחורים, בוורידים בולטים ובפיסורה. בנוסף, בגלל התכונה הזו הרימון טוב נגד האנג-אובר. שותים אבקה מומסת של הקליפה יום למחרת שתיית האלכוהול".

כמה רימון מומלץ לצרוך ובאיזו תדירות?


"לאדם שיש נטייה לסוכרת או למחלות לב מומלץ לשתות בין חצי כוס לכוס מיץ רימונים ביום. מחוץ לעונה ניתן להשתמש במיץ שהוכן מראש והוקפא. בבתי טבע יש מיץ קפוא וגם תרכיזים טבעיים".

מתכון לסלט ירוקים ברימון


½ צרור פטרוזיליה טריה
½ צרור כוסברה
2 כוסות עלי תרד חיים
כוס גרעיני רימון שלמים

לרוטב:


¼ כוס מיץ רימון
כף שמן זית
2 כפות מיץ לימון
לגיוון: עלי בייבי, שמיר וכדומה

אופן ההכנה:
קוצצים את כל העלים דק, מערבבים עם גרעיני רימון ומוסיפים רוטב.

כתיבה ועריכה: טלי גלסקי

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים