למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » קצב הגוף

קצב הגוף

גם כשאנחנו ספונים בחדרים ממוזגים ונעים בארבעה גלגלים, הגוף שלנו מושפע מהמחזוריות שבטבע. ורדי בנש-רביב מספרת על חשיבות השמירה על ריתמוסים טבעיים

התרבות שלנו מספקת לנו סביבות חיים מעשה ידי אדם. אנחנו נעים ממקום למקום באמצעות מנועים, מסתתרים מפני מזג האוויר באמצעות מדחסים, ניזונים בזכות פסי ייצור, ומציצים בשמיים ובעצים דרך חלונות צרים. בתנאים כאלה, קל לשכוח שאנחנו חלק מהטבע.
אבל הגוף שלנו מגיב לשינויים החיצוניים, ונע יחד עם המחזוריות שבטבע: יום ולילה, ירחים, עונות השנה. "הרפואה הסינית מזהה מחזורים, שחשוב להקשיב להם כדי לשמור על הבריאות", אומרת ורדי בנש-רביב, ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "ההתנהלות הפיסיולוגית וההתנהלות הנפשית מושפעות ממספר ריתמוסים בסיסיים, חלקם גדולים וחלקם קטנים יותר".

גדולים וקטנים מבחינת אורכם וקצבם?


"אכן. הריתמוס של הנשימה הוא הראשוני ביותר. הוא מאפשר את התנועה הריתמית של הצ'י (אנרגיה) בגוף, משום שהריאות שולטות בתנועת הצ'י. כשהריתמוס הזה משובש, חוֹוים פתולוגיות של הפסקות נשימה ומחלות בדרכי הנשימה. ריתמוס הנשימה קשור לריתמוס הלב, פעימת החיים. הנשימה קשורה גם לתהליכים ריתמיים אחרים, כגון העיכול, תנועת המעיים והפרשת ההורמונים בגוף".

אלה ריתמוסים פנימיים. מה לגבי ריתמוסים עם אוריינטציה חיצונית?


"יש ריתמוסים אוניברסליים, כמו הריתמוס החודשי. אנחנו מושפעים מתנועת הירח. אם הים משתנה לפי תנועת הירח ומגיב בגאות ושפל, אצלנו ההשפעה היא על הנוזלים ועל חומרים נוספים בגוף. אצל נשים הריתמוס החודשי מתבטא במחזור הווסת. הריתמוס הגדול ביותר שהרפואה הסינית מתבוננת בו הוא ריתמוס של שבע ושמונה שנים. מדובר במעגלי החיים, שאצל בנות מתחלפים בכל שבע שנים ואצל בנים - בכל שמונה שנים".

מהי המשמעות של מעגלי החיים?


"סיומו של מעגל חיים מביא עמו שינוי עמוק בתמציות, באנרגיה המוּלדת. זהו שינוי של פאזה, כאשר משהו הבשיל, בגר והתפתח בנו. לא מדובר בהחלפה של משהו במשהו אחר, אלא באותו חומר שהשתנה. כמו שזרע נובט וגדל".

מה עלול להשתבש בריתמוס?


"החיים המודרניים מספקים לנו גירויים אשר משבשים את השעונים הפנימיים שלנו. בראשונה, נכנסו חומרים ואיכויות שמשנים את המקצב הטבעי שלנו: צריכה של מזונות מעובדים וחומרים דמויי הורמונים במזון. היום רואים בנות שמתחילות להבשיל בגיל תשע ונשים עם מנופאוזה מוקדמת. יש יותר מופעים של בעיון פריון ומחלות בדרכי נשימה. בנוסף, סדר היום שלנו עמוס מדי, חלקנו עובדים 14 שעות ביממה ולא ישנים מספיק. כך, האיזון היחסי שלנו משתבש".

איך אפשר להגיע לאיזון תוך כדי מירוץ החיים?


"חשוב מאוד להכיר את חשיבות הריתמוס ולטפל בעצמנו כאילו היינו ילדים. מילד לא נדרוש להיות 14 שעות בגן, לא לאכול 10 שעות רצוף, או לישון רק 4 שעות בלילה. כל אחד צריך מנוחה ואוכל מתאים בזמן המתאים. לכל אחד יש קצב משלו, אבל צריכה להיות התבוננות והקשבה גם למה שקורה מסביב. לשים לב לדרישות של עונות השנה ולהגיב להן, להפסיק לדכא את המנגנונים הטבעיים של הגוף. ביומיום חשוב לשמור על ריתמוס של שעות שינה, שעות יקיצה, ארוחות מסודרות, חיי מין תקינים ומנוחה. בנוסף, צריך לזכור שאנחנו חלק בלתי-נפרד מהיקום. אנחנו רק צריכים להתחבר אליו ולהכיר אותו מחדש".

ורדי בנש-רביב היא מומחית ברפואת נשים סינית. ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה

כתיבה ועריכה: טלי גלסקי

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים