למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » ארומתרפיה - הניחוח שעושה הבדל

ארומתרפיה - הניחוח שעושה הבדל

לניחוחות יש עוצמה יוצאת דופן. ריח הוא זיכרון של מישהו שאהבנו, או של רגע נפלא לאור שקיעה באחד מלילות הקיץ. ריח גם משפיע על הקירבה לאדם מסוים או למקום, או על הרתיעה שלנו מהם. חוש הריח שלנו עובד ללא הפסקה, הרבה ריחות עוברים באפנו בצורה לא מודעת, ולכן גם משפיעים על מצב רוחנו מבלי שנבין מדוע.
הניחוחות תפסו מקום משמעותי בחייו של ז'אן באטיסט גרנוי, גיבורו של הרומאן הידוע, "הבושם", מאת פטריק זיסקינד. הוא נולד ללא ריח, אבל עם חוש ריח שאין כמוהו. בנשימת אפו הוא זיהה מיד את כל המרכיבים של בושם או של בני אדם. מי שקרא את הרומאן, כבר יודע לאן הוביל אותו הריח.
אבל המודעות לחוש הריח שלנו מאפשרת גם לבחור את הניחוחות שיגרמו לנו להרגיש טוב, הן מבחינה נפשית והן מבחינה גופנית. בזה בדיוק עוסקת הארומתרפיה. זו שיטה לטיפול באדם באמצעות ריח.
תמציות ארומטיות ושמנים המופקים מהצומח הם בעלי תכונות טיפוליות ויעילות טיפולית. הצמחים מכילים חומרים פעילים מועילים, וברגע שמערבבים אותם עם אלכוהול ניתן לשמר את כוחם, וכך לטפל במיגוון מצבים גופניים ורגשיים, כמו התמודדות עם תופעות גיל המעבר, דיכאון, נדודי שינה, זיהומים בדרכי הנשימה, כאבי תסמונת קדם-וסתית, כאבי פרקים ועוד.

הריח שישנה את חייכם


ארומתרפיה אינה שיטת טיפול חדשה. יש עדויות לכך שכבר שבמצרים העתיקה השתמשו בשמנים במהלך טקסים דתיים או לצורכי חיטוי. שיטת הטיפול הלכה והתגבשה למשנה סדורה החל מהמאה ה-18. בסוף המאה ה-19 החלו חוקרים להשתמש בתמציות בוטניות של צמחי מרפא לטיפול בפצעים נגועים ובשחפת, ובהמשך החלו לבודד את המרכיבים הפעילים בצמחים לשם הפקת תרופות מרשם. גם חיילים שסבלו מהלם קרב ומדיכאון טופלו בשמנים ארומתרפיים.

כיום כבר יודעים כיצד לרקוח תערובת לעיסוי מפנק בשמנים או לבשׂם את האוויר בעזרת דיפיוזר. יש שיטות רבות להפיץ את הניחוח שאמור להועיל למטופל - שאיפת התמצית מתוך הבקבוק או בעזרת מטלית, עיסוי או מריחה על העור, או טבילה באמבט עם שמנים - תלוי בשמן, באופן הטיפול, ובמטרת הטיפול.
המרכיב החשוב ביותר בארומתרפיה היא הסינרגיה – השילוב בין השמנים. המיזוג הוא כמעט אינסופי, אבל שמנים אתריים שונים יכולים להשפיע בצורה שונה על אנשים שונים, ולכן חשוב לדלל את השמנים, להתאים אותם זה לזה, ולבחון את ההשפעות שיהיו להם על הגוף ועל הנפש. כך, למשל, כדי לקבל "זריקת אנרגיה", במקום להשתמש בתמריצים כמו קפה או בממריצים בעלי השפעות מזיקות, ניתן להשתמש בשמנים אתריים, הידועים בכוחם להזרים את הדם ולהעלות את רמות האנרגיה. בין שמנים אלה ניתן למנות ציפורן, אנג'ליקה, יסמין, שמן עץ התה ורוזמרין.
ישנם גם שמנים שיכולים לסייע לריפוי הגוף, מפני שיש בהם מרכיבים אנטי-בקטריאליים. למשל, שמני עץ התה ולבנדר הם אידיאליים לטיפול בפצעים ובבעיות עור, כמו אקזמה. ישנם שמנים שיכולים להחיות שיער יבש ופגום - רוזמרין, לבנדר, לימון.
על מנת להקל על כאבי ראש ניתן להשתמש בשמן מנטה (אם כי צריך להיזהר בעת השימוש בו, כיוון שיש לכך תופעות לוואי בעייתיות), בשמן אקליפטוס ובשמן מיורן, באמצעות מריחה, או הרחת השמנים באמצעות דיפיוזר.

לגלות את הסודות


חשוב לדעת מה הם השימושים הנכונים בתמציות, כיוון ששמנים אתריים שניתנים בכמות גדולה או בשימוש לא נכון עלולים לגרום תופעות שליליות, כמו אלרגיות ופריחות. חשוב לבחור גם את השמן, לוודא שהוא טהור, לדללו במידה הנכונה, ולהשתמש בו כהלכה.
ככלל, אם אין לכם יֶדע בתחום זה, חשוב לפנות למטפל בארומתרפיה. אבל, אם התחום מרתק אתכם, תוכלו להתוודע לנושא זה במסגרת קורס ייעודי, שבו תלמדו על תכונות השמנים, על השימוש בהם, ועל תמציות אתריות, וכן כיצד להכין תערובות טיפוליות ולרקוח קרמים ומשחות טיפוליים לצרכים שונים. תלמדו גם טכניקות טיפול נפוצות לריפוי פצעים, לטיפול בעור הפנים, לבעיות התנהגותיות ורגשיות, לטיפול בתינוקות ובילדים ועוד.

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים