למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

מיינדפולנס - אמנות ההקשבה הפנימית

הסיטואציות הבאות אולי מוּכרות לכם: אתם חווים לחץ בעבודה, עומדים לגשת למבחן קריטי בלימודים, מריבה משפחתית מדירה שינה מעיניכם, אתם עסוקים במחשבות טורדניות על מה שהיה ומה שיהיה, אתם לא מצליחים להתמקד - והכל נראה קודר. אתם לא לבד. העידן המודרני הוא עתיר מתחים, ורבים מרגישים שהם מאבדים שליטה על חייהם ומתנהלים באופן אוטומטי, לא באמת נוכחים ברגע, ולא מתבוננים כלפי פנים וחווים כל חוויה באופן מלא ושלם.
עצרו רגע, אפשר לעשות דברים קצת אחרת. מיינדפולנס היא הדרך להקדיש תשומת לב למתרחש ברגע זה, על מנת לקבל את המצב כפי שהוא מבלי לשפוט אותו. זהו למעשה תהליך פסיכולוגי הנקרא גם "מוּדעוּת קשובה". זהו תרגום המונח הבודהיסטי ״סאטי״, שהפך במרוצת הזמן לפרקטיקה שכל אחד יכול ללמוד וליישם בחיי היומיום גם בעומס הכבד של ימינו.

הכל מתחיל בתשומת לב מכוּונת ויזומה


במיינדפולנס מְתַרגלים בעצם תשומת לב, שתהפוך עם הזמן ועם התירגול לדרך חיים. מחקרים אקדמיים וקליניים ביחס למיינדפולנס הוכיחו, שתירגול יומיומי תורם משמעותית לשיפור באיכות החיים, מפחית לחצים, מעצים רגשות חיוביים, ומשפר את התיפקוד הקוגניטיבי, ובכלל זה ריכוז ויצירתיות.
השיטה מחזירה למעשה את המוּדעוּת לחיים, וגם את החיבור בין הגוף לנפש. המטרה היא להקדיש תשומת לב למחשבות ולרגשות מבלי לשפוט אותם בביקורתיות, ולהפסיק להגיב להם באופן אוטומטי. באמצעות מדיטציה ניתן לחוש ברגע, וכך להבין מה נכון עבורנו. במהלך מדיטציה זו נותנים לתחושות כמו גירוד או עיקצוץ בגוף לעבור הלאה, עוצמים עיניים, ושמים לב לצלילים, לריחות, לרגשות.
תירגול של מיינדפולנס הוא שילוב של מוּדעוּת לרגשות, למחשבות ולתחושות הגוף, ופיתוח אי-הזדהות עם המחשבות אשר חולפות בראש ללא הרף. אם נחשוב על כך לעומק, רובנו מבצעים פעולות, כותבים עבודת סמינריון, או מבצעים משימה בעבודה, ואפילו מדברים בטלפון או יושבים לארוחה - ובלי ששמנו לב, הצלחת כבר ריקה, השיחה הסתיימה, ואנחנו אפילו לא זוכרים מה בדיוק אמרנו ואם האוכל היה טעים. אלה רק דוגמאות נפוצות להתנהגות אנושית נפוצה, המתנהלת בלי מוּדעוּת. מחקרים מצביעים על כך שהאדם הממוצע פועל בכ-47% מהמקרים באופן אוטומטי.
מיינדפולנס היא הדרך להשתחרר מדרך התנהלות זו. התירגול מחזיר את המודעות אל החושים ומאפשר נוכחות ברגע, דבר המאפשר למוח לפעול בצורה יעילה יותר, ולנו להרגיש חזקים ויציבים יותר.
כאמור, למיינדפולנס יש הרבה מאוד יתרונות והשפעות שהוכחו במחקרים על איכות החיים. פרופ' אמריטוס יון קבאט-זין, מייסדה ומנהלהּ לשעבר של מרפאת הפחתת הלחץ במרכז הרפואי של אוניברסיטת מסצ'וסטס, סייע להפיץ את ההכרה במיינדפולנס כשיטה לגיטימית, ובמחקריו הצביע על ההשפעה המיטבית שלה על סימפטומים גופניים ונפשיים. כך למשל, טכניקה זו תורמת להורדת לחץ דם, לשיפור איכות השינה, להקלה על בעיות במערכת העיכול, ולהקלת הפרעות חרדה והפרעות של התנהגות כפייתית.

איך מכניסים את המיינדפולנס לחיים?


חשוב ללמוד את העקרונות ממורים מנוסים, והיום אפשר ללמוד אותם במסגרת מסודרת. קורס מיינדפולנס בבית הספר מירב של האוניברסיטה הפתוחה – לימודי החוץ, יאפשר לכם להכיר את המנגנונים המוחיים והפסיכולוגיים, ולפתח יכולת לדאוג טוב יותר לעצמכם תוך התבוננות במציאות כפי שהיא, וגם לתקשר טוב יותר עם אחרים ללא שיפוטיות או ביקורתיות. כל אלה מסייעים בקבלת שליטה על החיים, על הקריירה, ועל מערכות יחסים.
קל ופשוט להבין של שיטה זו, והתירגול שלה מחזק את תשומת הלב ואת המיקוד במהלך כל היום. לאחר ההכשרה אפשר להפוך אותה לחלק בלתי-נפרד מחייכם ומסביבתכם. היא תעזור לכם לשמור על קשר ישיר עם המציאות של הרגע הזה, כאן ועכשיו, ולקיים יחסים טובים יותר עם האנשים שמקיפים אתכם.

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים