למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » צפיחית בדבש

צפיחית בדבש

כבר אלפי שנים שבני האדם מלקקים דבש, מרפאים בעזרתו ומברכים באמצעותו. קירה לוי, נטורופתית ומרצה בבית הספר מירב לרפואה משלימה, מספרת על יתרונותיו וחסרונותיו של הדבש ועל מוצרי הכוורת הבריאים באמת



"אֱכָל-בְּנִי דְבַשׁ כִּי-טוֹב; וְנֹפֶת מָתוֹק, עַל-חִכֶּךָ" נכתב במשלי (כ"ד, 13). תרבויות עתיקות רבות היללו את הדבש בשל טעמו ותכונותיו. הוא נחשב מזין, מחזק ומבריא, ופולקלור עשיר צמח סביבו. אומרים שאטילה ההוני מהל דבש בחלב סוסות כדי לחזק את כוח הגברא; ילדים בחדר ליקקו אותיות דבש כדי לחבב עליהם את הקריאה; ועמים שונים נהגו להכין ממנו משרה לחניטה. בהיעדר סוכר היה הדבש המקור היחידי להמתקה ולשימור מזונות במשך אלפי שנים, וגם לאחר התפשטות הסוכר בעולם נותר הדבש סמל לחיים הטובים. שנאמר, הכל דבש.
הדבש הוא אחד הסמלים המרכזיים של ראש השנה היהודי; נהוג לטבול בו פלחי תפוח כדי לאחל שנה מתוקה וטובה, ובקרב יהודי מזרח אירופה נהוג לבשל בו טבעות גזר (צימעס), כדי לאחל עושר. "הדבש הוא מזון בעל ערך קלורי גבוה, שמורכב משבעים אחוז פחמימות פשוטות שמתפרקות מהר מאוד ומעלות את רמת הסוכר בדם", אומרת קירה לוי, נטורופתית ומרצה בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "אבל הוא סמל לשפע ולחיים טובים, ולכן אני ממליצה ליהנות ממנו בחג. אפילו סוכרתיים יכולים לאכול רבע תפוח טבול בדבש משובח".

מה הם יתרונותיו של הדבש?


"דבש כולל מינרלים כגון סידן וברזל, והוא מכיל אנזימי עיכול", אומרת לוי. "יש לו תכונות אנטי-דלקתיות והשפעה אנטי-אוקסידנטית (נוגדת חמצון). הוא מצוין לחיטוי, כלומר, אפשר להניח רטיות מרוחות בדבש על פצעים פתוחים ועל כוויות. בתחום הקוסמטיקה משתמשים בדבש כבסיס לתכשירים לטיפול בעור. נשים שסובלות מאקנה לפני מחזור יכולות למרוח מעט דבש על הפצעונים; זה עוזר להם להחלים ולהיסגר".

בריא או לא?


למרות השם הטוב שיצא לו, לוי אינה ממהרת להכריז על הדבש כעל מוצר בריא באופן גורף. "אני לא חושבת שדבש הוא כל כך בריא. הוא מכיל לא מעט קלוריות - 320 למאה גרם, האינדקס הגליקמי שלו גבוה, כלומר הוא מתפרק מהר והופך לגלוקוז בדם מהר מדי. הוא גם אלרגני עבור לא מעט ילדים ומבוגרים. כשמבשלים אותו, בעיקר בחום גבוה, נפגעות התכונות שלו, ומה שנשאר לאחר הבישול זה בעיקר הסוכר".
לוי מציינת, שמה שכן בריא אלה תוצרי הכוורת האחרים. "מוצרי הדבש הם כן בריאים. למשל, לפולן, אבקת גרגרי צמחים שמכילה הרבה חלבון מלא, יש פעילות אנטי-אוקסידנטית. נמצא שהוא עוזר בטיפול נגד תופעות גיל המעבר. הוא נחשב למחזק ולמעלה אנרגיה. מוצר נוסף הוא פרופוליס, שמיוצר על ידי הדבורים על בסיס שרף עצים, והוא דוחה מזיקים, כולל וירוסים, חיידקים ופטריות. הדבורים משתמשות בו להגנה מפני מזיקים שונים. אצלנו הפרופוליס מעלה את הפעילות של הפגוציטים, שהם תאי דם לבנים אשר בולעים גורמים מזהמים בגוף. כלומר, הוא לא רק מחזק את מערכת החיסונית, אלא עושה הפעלה חיסונית, ולכן מומלץ להשתמש בו במקרים של מחלות, אך לא ביום-יום. מוצר נוסף הוא מזון מלכות, שמכיל כמות אדירה של חומצות אמינו וגם הרבה ויטמין B, C וקרוטנים. הוא נמצא יעיל בהורדת כולסטרול".

האם באמת יש הבדל בין דבש שהופק מצוף של פרחי אקליפטוס לדבש שהופק מפרחי אבוקדו או דרדר?
"הממצא המדעי היחידי שאני מכירה נוגע לדבש שמיוצר מפרחי כוסמת. ב-2007 נעשה מחקר על 105 ילדים בגילאי 8-12 שסבלו משיעול יבש. הם קיבלו לפני השינה כפית דבש מפרחי כוסמת, ונמצא שהיה שיפור במצבם בהשוואה לקבוצה שקיבלה פלצבו וקבוצה שקיבלה תרופה בשם Dextromethorphan. כך או כך, אני ממליצה לקנות דבש אצל דבוראים. זה עדיף מאשר דבש מהסופרמרקט. עדיף לקנות כמה שיותר קרוב לטבע".

הכי חשוב - תיהנו מהחג


לוי מסכמת ואומרת, שכפית דבש ביום לאדם בריא שאינו סובל מאלרגיה או מסכרת, זה בסדר. במקרים של מחלות דלקתיות אפשר גם יותר. "אני ממליצה להשתמש להמתקה בסירופ אגבה, שמכיל אותה כמות קלוריות אבל האינדקס הגליקמי שלו נמוך והוא מכיל אנטי-אוקסידנטים".
ברוח החגים הקרבים, היא ממליצה להתרכז בערך התרפויטי של החג במקום במה שאוכלים. "אני מציעה לשבת וליהנות מארוחות החג ולהתרכז במה שכיף ומעצים בהן - אחווה, משפחתיות, חברות ושייכות וגם יציאה מהשגרה. כל אלה תורמים מאוד לבריאות".

* קירה לוי היא נטורופתית מוסמכת, מרצה לנטורופתיה בבית ספר מירב לרפואה משלימה

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים