למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » זה הסתיו עם הענן

זה הסתיו עם הענן

כשהעצים משירים את עליהם, הגיע הזמן לפַנות מקום גם אצלנו לְמה שחשוב באמת. ורדי בנש-רביב, ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה, מספרת על תהליכים סתוויים של התכנסות, פרידה ומיצוי, ועל מה שקורה כשלא מצליחים לשחרר



בלי שנשים לב, תם לו השרב הגדול. הימים החמים החלו להסתיים מוקדם יותר, עם משבי רוח מהוססים. עלים צהבהבים מתחילים לקשט את השדרות, עמודי חצב גאים מגיחים מתוך האדמה, וחבצלות חוף עדינות פותחות עלי כותרת לעת ערב. עוד מעט יתחילו הילדים לשיר לנחליאלי ולחפש בשמיים ציפורים נודדות. מעגל השנה הסתובב, ועוד עונה חלפה.
"הסתיו מציין תנועה של התכנסות", אומרת ורדי בנש-רביב, ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "לכל עונה יש אנרגיה שמאפיינת אותה. האביב מאופיין באנרגיה של התחדשות, בקיץ מובילה אנרגיה של הבשלה. הסתיו מציין את ההפחתה וההתכנסות, והחורף מאופיין באחסנה ואגירה".

מדוע הפחתה?


"ההפחתה וההתכנסות עושות הכנה לקראת החורף. אנחנו עוברים מהקיץ שבו אנחנו נמצאים הרבה בחוץ, גם רגשית - אנשים מתאהבים, מבלים. הסתיו זו תנועה שמתחילה לאסוף הכל פנימה. אנחנו מתחילים לאסוף ולמלא מאגרים לקראת החורף. אלא שאי-אפשר לאסוף הכל, כי יש לנו מחסן בגודל מוגבל וצריך לעשות חשבון נפש מה אוספים ומה משאירים בחוץ. עושים ספירת מלאי. לכן הסתיו מתאפיין גם באנרגיה של פרידה - אנחנו מוותרים על דברים".
בנש-רביב מוסיפה, שיש סינכרון בין טבע האדם לטבע של העולם, משום שאנחנו חלק מהסביבה. "בטבע זה מתבטא בשלכת. הטבע משיר את מה שאין בו צורך. לא מדובר באנרגיה שמתבזבזת, כי העלים שנושרים מזינים את האדמה. אצל בני האדם בתרבויות המסורתיות, זו התקופה שבה מתחילים לשמר פירות, ירקות ובשרים. אנחנו משמרים את העיקר, כדי שיזין אותנו בחורף".

היפרדות, זיכוך והתקדמות הלאה


"גם ברמה הרגשית אנחנו עוברים תהליך של הפחתה בתקופה זו", אומרת בנש-רביב. "יום כיפור הוא הביטוי המוחלט של התהליך הזה. נהוג לעשות חשבון נפש. תקופת הסתיו מזכירה מבחינה אנרגטית את חשבון הנפש שאנחנו חוֹוים בזמן של פרידה ואובדן של מישהו יקר שעזב אותנו. זה קצת מזכיר שבעה ביהדות; באים חברים לנחם אותנו ואנחנו נזכרים במה שאיבדנו. יש פה תהליך של זיכוך. אומרים שאם אתה רוצה לדעת אמת, לך לבית אבלים, כי באמצעות חשבון הנפש שם מצליחים להגיע לתמצית הדברים. בבית אבלים נזכרים בדברים החשובים באמת ומסתכלים בפרופורציות אחרות על החיים. חשוב לזכור שזה בסדר להיות עצובים ולְבַכות את מה שאיבדנו. אֵבֶל הוא תהליך חשוב, כי אחריו אפשר להמשיך הלאה".

לפעמים קשה לנו לשחרר


"יש הרבה אנשים שלא מצליחים לשחרר. ברמה הפיסיולוגית, זה גורם לבעיות כגון: צבירת רעלים בגוף, כאבי בטן וכאבי ראש. ברמה הרגשית, זה מעכב אותם כמו עצירות רגשית. אנשים שלא מצליחים להיפרד סוחבים איתם שנים שלמות של מחשבה. הייתה לי מטופלת בת שבעים, שסבלה מכאבי גב בעקבות תאונת דרכים. בשיחה איתה התגלה ששנים לפני כן היה לה הריון מחוץ לרחם. היא ילדה שלושה ילדים בריאים מאז, עברו חמישים שנה, ובכל זאת - היא ישבה מולי ובכתה. כנראה שהיא לא עשתה תהליך של פרידה כמו שצריך. אולי לא היה לה עם מי לדבר, מי שיתמוך בה. מטופלת אחרת, בשנות השלושים לחייה, הגיעה אלי בגלל קושי להחזיק בשתן. לאחר שטיפול במערכת השתן לא הביא לשיפור משמעותי, ניסיתי לאתר את המקור ברמה הרגשית. לקח לה זמן לספר, ואז הסתבר שכאשר הייתה צעירה, היה לה חבר שהיא אהבה. הם היו מאורסים, אבל הוא נהרג במלחמה. בשבילה זו הייתה מכה קשה ביותר. היא המשיכה בחייה והתחתנה, אבל לא הצליחה לשכוח אותו ולהתגבר על מותו. רק לאחר שהטיפול עבר לפסים של עבודה אנרגטית ממקום המתכת, היה שיפור".

מקום המתכת או מקור המתכת?



למה הכוונה במקור המתכת?


"הסתיו קשור גם לאלמנט המתכת. כדי להוציא מתוך האדמה את האיכויות היקרות שגלומות במתכות, יש לחצוב ולנקות את חומר הגלם שהוצאנו מן הקרקע. פעולת החציבה מזכירה לנו את התמצית. אם מצליחים לעצור מדי פעם ולזכור את התמצית, מגיעים למה שבאמת חשוב".

* ורדי בנש-רביב היא מומחית ברפואת נשים סינית. ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים