למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » ZZZZZZZZZ

פוטנציאל (לא) ממומש

כשילד אינו מצליח לממש את הפוטנציאל שלו, ייתכן שהוא סובל מחסימות שנגרמו עקב זיכרונות לא מודעים. סמדר גפני, מדריכה מוסמכת לקינסיולוגיה ומורה בבית הספר מירב לרפואה משלימה, מסבירה כיצד תרגילים פשוטים מסייעים להגיע לאיזון ולתפקוד מיטבי



ההתנהלות היומיומית שלנו מפגישה אותנו עם חוויות רבות. חלק מהן אנחנו מעבדים באופן מיידי ומודע, ואילו חוויות אחרות נאגרות אצלנו באופן לא מודע. יש אירועים שלא נתנו עליהם את הדעת או כאלה שחשבנו ששכחנו, אשר עולים וצפים, לעיתים בסיטואציות לא צפויות.

על פי גישת הקינסיולוגיה החינוכית, הגוף שלנו אוגר זיכרונות שעלולים להשפיע על התפקוד שלנו. "הזיכרונות הללו מושפעים מריח, מטעם, ממגע, מתנועה, ממילה ומשלל גירויים אחרים", אומרת סמדר גפני, מדריכה מוסמכת לקינסיולוגיה ומורה בבית הספר מירב לרפואה משלימה.

איזו השפעה יש לזיכרונות אלה?


"ההשפעה העיקרית היא על היכולת שלנו לעבוד במלוא הפוטנציאל שלנו. לדוגמה: מורה למתמטיקה שאמרה פעם לתלמידה שהיא לא מוכשרת עלולה לגרום לכך שהילדה תרגיש תמיד במתח בשיעורי מתמטיקה ולא תצליח לקלוט מה שמלמדים אותה. לזיכרונות מסוימים ולהתנסויות יש יכולת לגרום למתח ולחסימה בגוף, ואלה משפיעים על יכולת החשיבה שלנו".

כיצד מתייחסת הקינסיולוגיה החינוכית לתופעות הללו?


"הקינסיולוגיה החינוכית, שפותחה לפני כשלושים שנה על ידי ד"ר פול דניסון, קושרת בין הגוף, הרגש והמוח. השיטה מתמקדת בחידוש זרימת האנרגיה בגוף, ושחרור תגובת הלחץ שגורמת לחסימה. בעזרת תהליך של איזון קינסיולוגי משחררים את המתח מהגוף, מחדשים את זרימת האנרגיה, ומסייעים לאדם לעבוד במלוא הפוטנציאל שלו".

כיצד עושים זאת?


"ראשית, חשוב ללמוד לשים לב לגוף שלנו. כל מודרך שמגיע למפגש עובר תהליך איזון המשלב הבנות ותרגילי מוח (תרגילי תנועה), ולאחר מכן הוא לומד לבצע את התרגילים כדי שיוכל להשתמש בהם בעת הצורך".

עם אילו תופעות מגיעים ילדים להדרכה קינסיולוגית?


"ילדים (וגם מבוגרים) מגיעים עם קושי להתרכז, קושי בכתיבה, בעיות של התנסחות בכתב, קושי בהבעה בעל פה, קושי בתקשורת עם ילדים אחרים, ארגון של חדר או של זמן, מתח לפני בחינה ועוד".

מהו ההבדל בין התהליך שעוברים ילדים לבין זה שחוֹוים מבוגרים?


"אין הבדל גדול, מלבד העובדה שאצל מבוגרים יש היסטוריה ארוכה יותר של זיכרונות ויותר שכבות שמתקלפות. למשל, אישה שהגיעה בעקבות בעיה לנהוג גילתה תוך כדי המפגש שהבעיה שלה היא בכלל להיות לבד במקומות סגורים. לכן, המטרה שהיא הציבה לעצמה בתחילת התהליך השתנתה במפגש השני. אצל ילדים המטרה הראשונית בדרך כלל נשארת, ומה שמשתנה הוא המיקוד בבעיה; לדוגמה, ילד שמגיע עם קושי בקריאה ומתברר שיש לו גם קושי בהתמצאות במרחב ובקשב. בהתאם לקושי מכוונים את האיזונים הבאים".

חמישה שלבים לאיזון


שיטת הקינסיולוגיה החינוכית מציעה תהליך של חמישה שלבים:

שלב ראשון


מכיל ארבעה תרגילים שנקראים "חפץ חיים": שתיית מים, תרגיל שנקרא "כפתורי מוח", הצלבות בגוף, שמעוררות את עבודת שני חלקי המוח, ותרגיל שנקרא "אחיזת קוק", אשר מכניס את הגוף למצב חיובי.

שלב שני


הילד מגדיר את המטרה שלו. המטרה צריכה להיות ברורה ומדידה, כדי שהוא יראה בסוף התהליך את השינוי שהתרחש. למשל, מטרה כמו: "אני רוצה לשפר את הקריאה" אינה מספיק מדויקת. יש לברר מה בדיוק הילד רוצה לשפר בקריאה: האם הוא רוצה לקרוא יותר בשטף? האם יש לו קושי לקלוט מילים גלובליות? האם הקושי הוא בהבנת הקריאה? וכדומה.

שלב שלישי


משוחחים ובודקים את רמת הביצוע במצב הנוכחי. למשל, אם יש בעיה בקריאה, מבקשים מהילד לקרוא ושואלים אותו איך הוא מרגיש כשהוא קורא, אילו תחושות יש לו, איזה מחשבות עולות בראשו.

שלב רביעי


מבצעים תרגילי מוח, שמטרתם לשחרר את המתח שחוסם את הילד.

שלב חמישי


חוזרים על הפעולה שגורמת קושי, ורואים איזה שינוי נגרם.

לסיכום


הילד מעגן את ההישג בתוך הגוף שלו. העיגון נעשה באמצעות תנועה סמלית, למשל איגרוף הידיים, מחיאת כף או חיבור שלוש אצבעות. בזמן אמת הוא יבצע את תנועת העיגון, שתזכיר למערכת שלו שהוא נמצא בחוויה חדשה.

האם ההורים הם חלק מן התהליך?


"ההורים מוזמנים תמיד בסוף התהליך כדי שיוכלו לראות מה הילד עשה בשיעור ולעזור לו לתרגל בבית. אם יש שיתוף פעולה של המשפחה, זה בהחלט עוזר לתהליך. לפעמים, עצם הבנת הקושי של הילד עוזרת להורים להבין את ההתנהגות שלו, וזה המון".

סמדר גפני, מדריכה מוסמכת ל- ®Brain Gym, מטעם הקרן הבינלאומית לקינסיולוגיה ומורה בבית הספר מירב לרפואה משלימה

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים