למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » בריאות בילדות

בריאות בילדות

אבחון של מחלות ילדים וטיפול בהן קשורים בחלוקה לטיפוסי עודף או חוסר, באנרגיה טהורה וראשונית, וכן בתזונה ובחיזוק הגוף הפיסי. ורדי בנש-רביב, ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה, על המאפיינים המיוחדים של תקופת הילדות



יום ולילה, תנועות השמש והירח, עונות השנה, סיבובו של גלגל המזלות. התנועות המחזוריות משפיעות - לפי הרפואה הסינית - על מצבנו הפיסי והנפשי. לכל תקופה יש השפעה על המצב האנרגטי שלנו, על המזון שכדאי לנו לצרוך, על מצב החושים ועל ההתמודדות עם הסביבה.
"על פי תפיסה זו, תקופות החיים שלנו מחולקות למחזורים של שבע שנים אצל בנות, ושמונה שנים אצל בנים", אומרת ורדי בנש-רביב, מורה בבית הספר מירב ומטפלת ברפואה סינית. "בגלל השלבים השונים שכל מחזור כולל, היחס אל מחלה אצל ילד יהיה שונה באופן משמעותי מהיחס אל מחלה אצל מבוגר".

מה הם המאפיינים הבריאותיים העיקריים של המחזור הראשון?


"כשאדם נולד, הוא נמצא במצב מאוד ראשוני ובסיסי בתהליכי החיים שלו, והשנים במחזור הראשון הן קריטיות לגבי הבריאות הכללית שלו לאורך חייו. בשנים אלה, האלמנט החשוב ביותר הוא מזון. הילד מתרכז בצמיחה של הגוף הפיסי, ולכן תזונה איכותית היא חשובה מאוד".

כיצד משפיעה התזונה על בריאותו?


"רוב תחלואי הילדות, כגון חום, בקיעת שיניים קשה, מחלות דרכי הנשימה, אלרגיות, מחלות מעיים ואפילו בעיות רגשיות מתרחשים על בסיס של תזונה. לרוב, המקור להרבה מן הסימפטומים הוא במערכת העיכול".

למה עוד חשוב לדאוג אצל ילדים?


"חשוב לפתח את הגוף הפיסי בשנים אלה. על פי הרפואה הסינית ממליצים לפתח בשנים הראשונות את הגוף הפיסי ולא את הגוף הרוחני, כלומר, להמעיט בגירויים קוגניטיביים. הסיבה היא שפיתוח רוחני יבוא על חשבון הגוף הפיסי, ובטווח הרחוק, אם הבסיס הפיסי לא יהיה חזק מספיק, גם החלק הרוחני של האדם יהיה חלש. אני רואה לפעמים ילדים שבגיל שלוש יודעים לקרוא ולהפעיל מחשב, אבל הם חיוורים, וטונוס השרירים שלהם והקואורדינציה ירודים והם מגושמים".

התערבות עדינה


לדברי בנש-רביב, הרפואה הסינית מגדירה ילדים כצ'י (אנרגיה) טהורה. "הגוף והנפש שלהם מאוד ראשוניים ולא מאורגנים. הם כמו לוח חלק שכל דבר יירשם וייחקק בו. האנרגיה שלהם טהורה ונטולת משקעים ודפוסים, ומאוד קל להשפיע עליה. לכן, כל התערבות תשפיע עליהם בצורה משמעותית".
המשמעות היא, שהטיפול בהם הוא מאוד אפקטיבי ומהיר, כי האנרגיה שלהם זורמת מהר. היא צעירה ורעננה, וקלה להשפעה. לפיכך, הטיפול יהיה עדין וקצר. למשל, כשמדקרים ילדים משתמשים במחט אחת או שתיים, ולא משאירים אותן בגוף. המניפולציה עדינה מאוד. זאת, לעומת מבוגרים שמדקרים אותם בשש-שבע נקודות, ומשאירים את המחטים בגוף במשך כעשרים דקות. גם בבחירת הצמחים המינונים הם נמוכים, ובוחרים בצמחים מעודנים.

אבחון של מחלות ילדים


"כלי האבחון המרכזי בעבודה עם ילדים הוא התבוננות. לילדים אין סיפור חיים שמחייב לשמוע היסטוריה ארוכה, אבל את מה שכן יש לדעת שומעים לרוב מההורים או ממתווך אחר. הקושי עם מתווך, בייחוד כשמדובר בהורים, הוא אובייקטיביות בדיווח. לכן, כשמאזינים למתווך נותנים לילד לשחק ומתבוננים בו בזווית העין. מנסים להבין איך הוא מתנהל בסביבה, איך הוא מחזיק את הגוף, איך הוא מגיב אל המטפל ואל אמא שלו. מנסים להעריך ביחס לגילו כמה הוא מפותח, ומה הן הרמה הקוגניטיבית ורמת התנועתיות שלו. מאפיין נוסף של אבחון ילדים הוא מגע. בדיקות דופק ולשון פחות משמעותיות לעומת מגע, שבוחן טונוס שרירים, עמוד שדרה ומבנה גולגולת. מכל אלה מגיעים להכרעה האם מדובר בילד מטיפוס עודף או ילד מטיפוס חוסר".
בנש-רביב מסבירה, כי ילד מטיפוס עודף הוא ילד חזק פיסית, שההתנהלות שלו בסביבה תהיה מאוד בולטת. מדובר בילדים שקשה להתעלם מהם - רעשניים, תקשורתיים או בכייניים. הם נוטים להיות בעלי עיניים חקרניות, לגלות סקרנות ולדרוש תשומת לב. "ילדים כאלה חולים בעוצמה חזקה. לעומתם, ילדי חוסר ייראו לנו יותר חיוורים, בעלי מבנה פחות חזק. במקרים רבים הם מוגדרים כילדים נוחים, מפני שהם שקטים ופחות נוטים להביע רצונות. הם יעדיפו לשקוע במשחקי דמיון, יהיו צמודים לאמא, ויירתעו מחברת אנשים רבים. ילדים כאלה נוטים לפתח מחלות מתמשכות בעוצמה נמוכה; למשל, נזלת כרונית".

כיצד מתבטאים ההבדלים הללו בטיפול?


"ילד עודף יגיב חזק לטיפול, בעוד שילד חוסר יצטרך לרוב יותר טיפולים כדי להתחזק. אנחנו יודעים שהוא התחזק כשהוא מתחיל להביע התנגדות לטיפול או כשההורים מדווחים שהתחיל פתאום להיות עקשן. מבחינת המטפל, זה נהדר ומצביע על אפקט טיפולי".
בנש-רביב מדגישה, שחשיבות רבה נודעת לעבודה של ההורים על שינוי סביבת הילד, כדי להגיע לתוצאות טובות בטיפול. יהיה לילד קל יותר לשתף פעולה אם הוריו ייקחו על עצמם להיות חלק מתהליך הריפוי. "לדוגמה, אחד המטופלים שלי סובל כבר חודשים משיעול יבש. דקרתי אותו, רשמתי תערובת צמחים, והנחיתי את ההורים לגבי תזונה. לאחר עשרה ימים נפגשנו שוב, אבל האפקט לא ענה על הציפיות שלי. כשביררתי עם אמא שלו, הסתבר שהיא התקשתה למנוע ממנו ממתקים, וגם החליטה שהוא לא צריך צמחים בשלב זה. כשילד צריך עזרה, ההורים צריכים להבין שהתפקיד שלהם הוא מכריע בהצלחת הטיפול. ילד לא מביאים למוסך כדי שיתקנו אותו, זה תהליך שעוברים יחד איתו כל בני המשפחה".

* ורדי בנש-רביב היא מומחית ברפואת נשים סינית. היא ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים